A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek széleskörű elterjedése. Ezek közé tartozik az önvezető autó, a távolról elvégezhető műtét, a drónos kiszállítás vagy a virtuális edzés.
A fogyasztók többnyire elégedettek mobilszolgáltatóikkal, csomagjaikkal és eszközeikkel, így nem érzik sürgősnek a váltást 5G-re – állapította meg a közelmúltban készített felmérésében a Deloitte. Ezzel együtt növekvő fogyasztói kereslet tapasztalható az 5G iránt: ennek elérhetősége már az egyik legfontosabb szempont azoknak a felhasználók a körében, akik a következő évben szolgáltatóváltáson gondolkodnak. A felmérésre választ adók az 5G szolgáltatás elérhetőségét a három legfontosabb tényező közé sorolták egy potenciális új szolgáltató kiválasztásakor az ár-érték arány és a hálózat minősége mellett.
A legtöbb fogyasztó nem siet szolgáltatót vagy csomagot váltani: a válaszadók kétharmada jellemzően meg van elégedve szolgáltatója hálózati teljesítményével, például a weboldalak betöltési sebességével vagy a videók streamelésével. Mivel pedig a telefonok átlagos életkora 1,7 év, a felmérésben résztvevők 40 százaléka válaszolta nem tartotta telefonja újra cserélését prioritásnak, és átlagosan további 1,5 évig tervezi jelenlegi készülékét használni.
A megkérdezettek többsége (52%) úgy érezte, jelenlegi telefonja minden, számára fontos tulajdonsággal rendelkezik. A készülékük segítségével elsősorban üzeneteket (a megkérdezett válaszadók 47%-a) és e-maileket (37%) küldenek, fényképeket és videókat készítenek (34%), illetve a közösségimédiaoldalakat (29%) látogatnak. Ezekre a tevékenységekre egy régebbi, 4G képes telefon többnyire ugyanolyan alkalmas, mint egy új, drágább 5G-s modell. A felmérés válaszadói közül csak minden harmadik nyilatkozott úgy, hogy egy éven belül 5G szolgáltatásra váltana.
„Ahogy az a korábbi mobilhálózatgenerációk bevezetésekor is igaz volt, a fogyasztókat gyakran ösztönözni kell arra, hogy egy új hálózatra váltsanak” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának partnere. Szerinte ezek az ösztönzők segíthetnek ellensúlyozni például az egyenlőtlen lefedettséget a kiépítés kezdeti időszakában, vagy enyhíthetnek az új eszközök magasabb költségéből adódó pénzügyi terheken. A szakember úgy vélte: mivel az 5G általánosságban jobb felhasználói élményt, valamint egyedülálló felhasználási lehetőségeket nyújt, valószínű, hogy egyre élénkebb érdeklődés alakul ki iránta.
Az év végére már megközelíti a 580 milliót az 5G előfizetések globális száma, további terjedése pedig a távközlési vállalatokra, az eszközgyártókra és az őket támogató tágabb ökoszisztémára is kedvezően hat. Mindez arra ösztönzi a piaci szereplőket, hogy együttműködjenek az 5G használatának intenzívebbé tétele érdekében. Az eszközgyártók a feltuningolt keresletet révén növelhetik az eladásokat, miközben a telekommunikációs szolgáltatók teljesíteni tudják a magasabb hálózati sebességre és megbízhatóbb adatátvitelre vonatkozó fogyasztói elvárásokat – ráadásul ezt alacsonyabb költséggel tehetik meg. Az 5G előfizetéssel rendelkező ügyfelek és az ilyen eszközök számának bővülése az alkalmazás- és tartalomkészítőknek teremt piacot: a fogyasztók utazási, sportolási, vásárlási vagy szórakoztatási szokásait potenciálisan forradalmasító új szolgáltatások és fogyasztói élmények fejlesztésére adnak alkalmat.
„Hasonlóra számítunk, mint a 4G-LTE bevezetésénél: ahogyan egyre több, csak 5G-n működő izgalmas alkalmazás jelenik meg, annál gyorsabban vezet az 5G tömeges elterjedéséhez a fogyasztói kíváncsiság” – szögezte le Hosszu Gábor, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója, példaként említve a streaming-video-on-demand szolgáltatások elterjedését, ami a 4G-LTE széles körű lefedettségének elérését követő két-három évben volt tapasztalható, és fokozódó érdeklődést és készülékváltási kedvet eredményezett.