A kétezres évek elejének népszerű adathordozói élték reneszánszukat a Vatera múlt héten megrendezett, első fekete péntekén: a legnagyobb darabszámban a DVD-filmek fogytak, a második legnépszerűbb akciós terméktípusnak pedig a CD-s albumok futottak be az örök sláger LEGO-játékok elé. A legnépszerűbb tíz kategóriában a könyvek, bakelitlemezek és a női ruházati cikkek mellé még az érmék és egyéb numizmatikai tételek is bejutottak.
A Vatera múlt héten megrendezett első Black Fridaye azért volt egyedi, mert a több tízezer különböző fekete pénteki akciós cikkek nagyobbik hányada használt termék volt, a legnagyobb darabszámban pedig a műsoros DVD-ket vásároltak meg rajta.
Az idén huszonöt éves formátum nagyjából tizenöt éve volt életciklusának csúcsán, bár az Omdia piackutató cég becslései szerint idén is mintegy 300 millió darab DVD fogy majd világszerte. Ennek tükrében már nem meglepő, hogy az online piactéren a mai napig elég sok DVD-film cserél gazdát. A műsoros DVD-ket sok évtizedes használatra tervezték, így akkor is elő lehet venni az ezeken kiadott filmet, ha az adott alkotás épp eltűnik egy streamingszolgáltató kínálatából - DVD-lejátszókat ugyanis továbbra is lehet venni akár újonnan is.
Annak ellenére, hogy a DVD-n kiadott filmek képe kevésbé részletgazdag, mint a manapság elérhető HD/4K filmeké, még ma is sok olyan film van, amely csak ezen a régi típusú optikai lemezen érhető el, illetve gyakori, hogy az új kiadásokhoz új szinkron is készül, ezért a klasszikus verzió csak DVD-n érhető el. A Vatera fekete péntekén elsősorban a drámákat, a vígjátékokat és a sci-fi/fantasy alkotásokat keresték a vásárlók, és átlagosan bruttó 2 ezer forint körüli összeget költöttek ezekre.
Az audio-CD-k és vinyl hanglemezek népszerűsége kevésbé meglepő, hiszen az igényes zenehallgatók körében az utóbbi években nőtt ezek népszerűsége, nem véletlenül jelentek meg újra a hagyományos lemezjátszók a boltokban (a CD-k pedig el sem tűntek). A könyvek közül elsősorban a családregényeket, thrillereket, illetve a romantikus regényeket keresték a fekete pénteki vásárlók, az egyéb napokon slágernek számító krimik a negyedik helyre szorultak vissza.
A numizmatikai termékek, festmények népszerűbbé válása a Vaterán a pandémia kitörése óta tapasztalható, hiszen a korlátozások miatt számos ismert aukciósháznak kellett lemondania az élőben zajló árveréseket, és nyitnia az online tér felé. A lakberendezési és dekorációs termékek szintén a pandémia online slágertermékei, hiszen a korlátozott utazási lehetőségek nyomán sok családnál fogtak a lakás felújításába, átrendezésébe.
A LEGO-játékok minden évben karácsonyi slágernek számítanak a Vaterán, hiszen a piactéren a sok darabos, bonyolult készleteket is el lehet csípni a bolti ajánlott árnál olcsóbban, és ugyanez igaz a női ruházati és szépségápolási termékekre is.
A Vatera Black Friday legnagyobb eladott darabszámot hozó termékkategóriái:
1. DVD-k
2. CD-k
3. LEGO játékok
4. Regények
5. Női ruházat
6. Szépségápolás, drogéria
7. Bakelit lemezek
8. Numizmatika
9. Antik könyvek
10. Történelem
A Vatera Black Friday legnagyobb forgalmat generáló termékkategóriái:
1. Lakberendezés, lakásdekoráció
2. Antik könyvek
3. Festmények és képek
4. DVD-k
5. CD-k
6. Háztartási kisgépek
7. LEGO játékok
8. Porcelánok
9. Numizmatika
10. Női ruházat