- Hirdetés -

Húshagyó trendek – a táplálkozás is lehet fenntartható

|

Ma már nem csak a szója jelenti a húsfogyasztás alternatíváját, a gyártók sorra rukkolnak elő a különféle növényi alapú húspótló termékekkel. Az élelmiszerüzletek mellett a gyorséttermekben is megjelentek a vegetáriánusok és a vegánok igényeit is kielégítő fogások.

A hústermelés világszerte kétszer akkora környezetszennyezést okoz, mint a növényi eredetű élelmiszerek előállítása – derült ki a Nature Food című szaklapban megjelent tanulmányból. Az emberi tevékenység által kibocsátott, a bolygót felmelegítő gázok egyharmadáért az élelmiszer-termelés a felelős, amelynek a teljes rendszere évente 17,3 milliárd tonna üvegházhatású gázt okoz, ez az összes globális kibocsátás 35 százalékát teszi ki.

A tehenek, a sertések és más állatok élelmezési célú felhasználása, valamint a takarmányozás az élelmiszer-termelésből származó összes kibocsátás 57 százalékáért felelős, 29 százaléka pedig a növényi eredetű élelmiszerek termesztéséből származik. A marhahús önmagában az élelmiszer-termelés során keletkező kibocsátások negyedét teszi ki.

Érthető tehát, hogy egyre többen keresik a húsfogyasztás alternatíváit, a növényi alapanyagokból készített húspótló termékeket, amelyek globális piaca 2021-ben 9,9 milliárd dollár volt a Grand View Research adatai alapján. A kutatócég tanulmánya szerint a szegmens átlagos éves növekedése 2022 és 2030 között várhatóan 42,1 százalékos lesz, ami 2030-ban 234,7 milliárd dollár bevételt jelent.

 

A felmérés eredményei szerint a járvány kitörése drasztikusan befolyásolta a hagyományos húsfogyasztási szokásokat a fogyasztók növekvő egészségtudatossága miatt, és az is kiderült, hogy az ezredfordulósok és a Z generáció mozgatja a keresletet ebben a szegmensben.

Bővülő kínálat

„Húspótló készítményeket 2018 óta forgalmazunk. Az ilyen termékek iránti kereslet egyre növekszik, ezért a választékot folyamatosan bővítjük. Az elmúlt öt évben több mint négyszeresére nőtt ezen árucikkek forgalma” – mondta el Varga-Futó Ildikó, az Auchan kommunikációs és CSR-igazgatója. Az áruházlánc jelenleg 36-féle húshelyettesítőt forgalmaz, ilyenek a tofu, a vegán szendvicsfeltétek, a burgerek és a vegán falatkák. Az Auchan folyamatosan bővíti húshelyettesítő árucikkeinek kínálatát, a grillszezonra a húspótló termékek mellett vegán szószokkal is készülnek.

Az Aldi kínálatában ugyancsak megtalálhatók a vegetáriánus és vegán produktumok. Az áruházlánc szakemberei úgy látják, a hazai vásárlók részéről folyamatosan nő az igény a vegán termékekre, a visszajelzés pozitív, ezért a vállalat az időszakosan kapható árucikkek közül többet átemelt az állandó kínálatába.

Az utóbbi években számottevően bővítették mentes termékeik választékát. A vállalat az első vegán árucikket, a Just Veg! vegetáriánus szendvicsfeltétet 2013-ban vezette be, 2020-ban pedig már mintegy 70 százalékkal több mentes terméket forgalmazott, mint három évvel korábban.

A Lidl 2019-ben Next Level Meat saját márkanév alatt fejlesztett ki vegán termékeket, amelyek száz százalékban karbonsemlegesek. Az ilyen élelmiszerek előállítása során a termelők és a feldolgozók minimalizálták a környezetet terhelő hatásokat, így a lehető legkisebbre csökkentették a vízfogyasztást és megtakarítottak több olyan erőforrást, amelyek felhasználása az állati eredetű termékek gyártásánál elkerülhetetlen.

Húsmentes edukáció

A DM bioélelmiszer-stratégiájában a vegán élelmiszerek forgalmazása áll kiemelt helyen, ezen belül a húspótló termékek a szortiment kisebb részét teszik ki. 2015-ben a tofu listázásával indult el az értékesítés a húshelyettesítő szortimentben, azóta folyamatosan bővült a választék. Az üzletlánc saját márkás kínálatában kilenc ilyen árucikk található, többek között vegán chorizót, vegetáriánus szeleteket, különféle tofukat és granulátumot is választhatnak a húsmentes életre vágyók.

„Konvencionális élelmiszer kategóriában nem forgalmazunk húspótló termékeket, csak a dmBio brand alatt kínáljuk őket, a márkatermékek irányába egyelőre nem indokolt a bővítés. A húspótló produktumok egyenletes fogyást mutatnak, az elmúlt években nem volt drasztikus növekedés az eladásokban, viszonylag szűkebb célcsoport keresi ezeket a termékeket” – mondta el Kanyó Roland, a DM marketing- és PR-menedzsere.

A drogérialánc a húspótlókat érintően felhasználási javaslatokkal, receptekkel is segíti a vásárlóit, hogy megmutassák, a húsmentes étkezés milyen új dimenziókat képes nyitni a gasztronómiában. „A húsevés témája manapság egyre többször jelenik meg a fenntarthatósággal összefüggésben is, a DM-ben szeretnénk segíteni vásárlóinkat, hogy minél változatosabban étkezhessenek, ha úgy döntenek, hogy részben vagy teljesen lemondanak a hús fogyasztásáról” – emelte ki Kanyó Roland.

Négy-öt éve jelentek meg az első szójaalapú, illetve „rántott hús” jellegű húshelyettesítő termékek a Tesco polcain. "Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket egészségügyi megfontolásból vagy életmódjukból adódóan. Ezek közé tartoznak a növényi alapú termékek is, melyek népszerűsége fenntarthatósági megfontolások miatt is növekszik. Ezekre az igényekre reagálva, valamint a fenntartható élelmiszer-fogyasztás előmozdítása érdekében bővítjük folyamatosan a kínálatunkat" – mondta el Nagy-Peidl Adrienn, a Tesco külső kommunikációs menedzsere.

Az üzletlánc kínálatában jelenleg 160 növényi alapú termék található, ezek közül 40 kimondottan húspótló termék, és több mint 20 féle sajátmárkás húshelyettesítő. A Tesco tapasztalatai szerint a növekvő keresletnek megfelelően a növényi alapú és húshelyettesítő termékek forgalma több mint 50 százalékkal növekedett az elmúlt 5 évben, és a Tesco vállalásának megfelelően 2025-re háromszorosára növelik ezeknek a termékeknek az értékesítését.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, melyben Zöld Lámpa címmel a fenntarthatóságra fókuszáló melléklet is található, interjúkkal, elemzésekkel. A lap már megvásárolható a Digitalstand.hu-n, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...