Az elképzeléseink szerint alakulnak a dolgok az idén, és jövőre is növekedésre számítunk – mondja Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatója szerint noha rengeteg bizonytalansággal szembesülnek a piacon, a tévére továbbra is jelentős szerep hárul.
- Tavaly elég jó évet zártatok. Az idei milyen lesz? Vagy messze még a vége?
- Már látjuk az év végét, így bátran kijelenthetem, hogy az elképzeléseink szerint alakulnak a dolgok, egyelőre hozzuk a várt számokat.
- Idén 25 éves a kereskedelmi televíziózás Magyarországon. Amellett, hogy amúgy is elég komoly nézettségi számokat szállít sok-sok tévéműsor, ez a hype segítheti a tévé további erősödését?
- Sőt, jövőre a lineáris tévénézés stabilizálódására, mi több, a növekedésére is számítunk, bár ezt elsősorban a gazdasági környezet változása befolyásolja majd. Ha maradnak a nehéz körülmények, a fogyasztók a streaming-előfizetésekre várhatóan kevesebbet költenek, így a fajlagosan olcsóbb lineáris televíziózás várhatóan minimum stagnál, de inkább növekszik. Azonban a tévés reklámok előnye ettől függetlenül sem változott: a televízió ugyanis egyesíti mindazt, ami fontos a hirdetők számára. Hatékony eszköz az awarenessépítéshez, gyorsan érhető el magas reach, mindemellett költséghatékony: mindez együtt alátámasztja a szektor erősödésére irányuló előrejelzésünket.
- Gondolom, már ezerrel mennek a 2023-as tárgyalások, milyen a hangulatot érzel a piacon az ügyfeleknél?
- Jelenleg még a jövő év előkészítése zajlik, de ahogy szondázzuk a piacot, rengeteg bizonytalansággal szembesülünk. Természetesen, mint mindig, most is reális vállalásokra bátorítjuk a hirdető partnereinket, hiszen így ők és mi is jobban tudunk tervezni. Illetve ha esetleg változtatni kell az év során a terveken, akkor is jobb, ha van mihez visszanyúlni.
- Mennyi forgatókönyvetek van 2023-ra?
- Egy, a lehető legreálisabb, és mondhatjuk, hogy nem túl pesszimista forgatókönyvvel indulunk neki a 2023-as évnek, és bízunk benne, hogy a vártál jobb lesz a helyzet. Azonban egy nagyon fontos szemléletváltásra szükség lesz. Látva a tartalom-előállítás jelentősen megugró költségeit, kénytelenek vagyunk a kereslet mellett a költségoldalt is figyelembe venni az árképzési stratégiánkban.
- Mit gondolsz, 2023-ban a teljes tévés reklámpiac merre mozdul és mennyire?
- A tévére továbbra is jelentős szerep hárul, a legrosszabb esetben is stagnálást várunk jövőre ezen a piacon, ami mellett az Atmedia természetesen igyekszik nagyobb szeletet kihasítani a tortából. A nagy kérdés ez esetben az előretörő „other” képernyőfogyasztás, vagyis hogy mekkora digitális rezsit engedhetnek meg maguknak a háztartások, mennyit költenek majd streamingszolgáltatókra, ha egyáltalán belefér a fizetős szolgáltatások igénybevétele.
- Az örök kérdés, hogy emelnek-e komolyabban árat a tévék. Ti hogyan készültök? Egyáltalán alkalmas most erre a helyzet?
- A válaszom egy határozott igen. Több B2B-kutatásunk is igazolta az évek során, hogy a televízió és a teljes médiapiac nehézségeit az alacsony tévéárak okozzák. Két számjegyű, transzparens, minden szereplő számára egységes és tervezhető áremeléssel készülünk. Emellett, ha bejönnek a nézettségemelkedési várakozásaink, akkor lehetőségünk lesz kereskedelmi másodperceket is zárni, és így kevésbé zajos, minőségibb környezetet biztosítani a hirdetők számára az emelt árszintért cserébe.
Simon Krisztián
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.