A világ utazóinak 81 százaléka részesíti előnyben a fenntartható úti célokat és szolgáltatásokat – derül ki a booking.com 2022. évi fenntarthatósági jelentéséből. Az Innotime Hungary Kft által az elmúlt időszakban végzett kutatások azt bizonyítják, hogy már a hazai utazók nagy része is előnyben részesíti a fenntartható turisztikai szolgáltatásokat.
A cég nemrégiben a Bükki Kör tagjainak megbízásából készített 1000 fős nem reprezentatív országos primer kutatást, amelyben többek között azt vizsgálta, hogy a különböző korosztályú hazai utazók mennyire választanak tudatosan fenntartható szolgáltatásokat az utazásaik megtervezésekor. A felmérés szerint a fiatalabb korosztályok válaszadóinak több mint 70%-a, az idősebbek 80%-a már a fenntartható szolgáltatásokat keresi - a különbségek elsősorban a büdzsé tervezésében jelentkeznek.
A kutatásban részt vevők válaszai alapján a 18-25 éves korosztály fókuszál legkevésbé fenntartható szolgáltatásokra: 32%-a ugyan mindenképp előnyben részesíti a fenntartható módon működő szolgáltatókat, azonban 37% csak akkor, ha árban nem sokkal drágábbak ezek a szolgáltatások, így összességében a válaszadók 69%-a törekszik valamilyen szinten a fenntarthatóságra.
A 26-35 évesek körében a válaszadók 29%-a részesíti mindenképpen előnyben a fenntartható módon működő szolgáltatókat, 42%-uk pedig akkor, ha nem sokkal kell többet fizetniük a fenntartható programokért, így a válaszadók 71%-a foglalkozik ezzel a kérdéssel az úti cél kiválasztása során.
A 36-45 évesek körében is jellemző az árérzékenység: ugyan a válaszadók 74%-a számára fontos a fenntarthatóság, azonban mindösszesen 29%-uk választja mindenképp a fenntartható módon működő szolgáltatókat, 45% pedig csak akkor, ha nem jön ki drágábban a pihenés, ha ilyen szolgáltatásokat választanak.
Sokkal tudatosabban választanak fenntartható úti célokat a 46-65 év közöttiek, akiknek már a 36%-a nyilatkozta azt, hogy mindenképp törekszik a fenntartható programok kiválasztására, míg 43%-uk számára pénztárca függő, hogy milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe.
A 65 év felettiek körében azokat kérdezte meg a cég, akik rendszeresen utaznak. Ennek a körnek az 54%-a mindenképp előnyben részesíti a fenntartható módon működő szolgáltatókat, 29% pedig akkor, ha árban nem sokkal drágábbak.
A fenntarthatóságra törekvés ugyanakkor még csak kis mértékben jelenik meg az utazási eszközök kiválasztásában: a válaszadók 74%-a saját autóval indul nyaralni, pihenni, s a desztináción belüli közlekedéshez is csak a válaszadó 33%-a választja a helyi közösségi közlekedést.
Mára már vendégelvárás, hogy az attrakciók fenntartható módon működjenek
A cég egyik most zajló kutatásában többek között azt vizsgálja, hogy az örökségturisztikai programhelyszínek esetében mennyire elvárás a vendégek részéről a fenntarthatóság. A kutatás ugyan még nem zárult le, de a válaszokból már jól körvonalazódik, hogy a válaszadók több mint a fele igényli, hogy a múzeumokban, kastélyokban, látogatóközpontokban megvalósuljon a szelektív hulladékgyűjtés, s a válaszadóknak mintegy 47%-a azt is, hogy a kiállítási eszközök energiatakarékosak legyenek. A válaszadók 41%-a nyilatkozta azt, hogy azt is elvárja, hogy a létesítmények folyamatosan kommunikálják is a környezeti, társadalmi, gazdasági fenntarthatóságért végzett munkájukat.
A kutatásokból kiderült: a digitális értékesítési platformok elterjedésével egyre többen igénylik a helyszíni, papír alapú jegyértékesítés helyett a környezettudatosabb e-jegyeket, mindkét kutatás szerint a válaszadók mintegy 70%-a számára fontos, hogy elérhető legyen az online jegyvásárlás lehetősége.