- Hirdetés -

Az áraknak emelkedniük kell

|

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen az infláció miatt a televízió-előfizetési díjak is emelkednek 2024-ben.

- Egy ideje már az RTL bevételekért felelős vezérigazgató-helyetteseként dolgozol. Sok minden tartozik ide, nemcsak a hirdetési bevételek, hanem például a disztribúció és az RTL+ bevétele is. Így hát ennek tükrében kérdezem, hogy milyen lesz az idei év, mivel a nagy részén már túl vagyunk.

- Ez egy nagyon összetett terület, hiszen három különböző piacról beszélünk, ugyanakkor a tartalom révén ezek valahol mégis összekapcsolódnak. A hirdetési piac meglepően jó kondícióban van, a magas infláció segítette a reklámozási költések emelkedését, így a jelen gazdasági körülmények között nemhogy enyhült volna a keresleti nyomás, hanem fokozódott is. Egyre nagyobb a verseny a ratingekért, miközben már nincs szabad adásidő, amit még csatasorba lehetne állítani. Én úgy látom, hogy a terjesztési piac legnagyobb dilemmája is az inflációra vezethető vissza, azaz hogy meddig érvényesíthető a költségnövekedés az előfizetési árakban, és ezen hogyan osztoznak meg a tartalomgyártók, illetve a terjesztők. Hiszen hiába emelkednek a bevételek, ha közben a költségek is legalább ugyanilyen ütemben nőnek. A direct-to-consumer (D2C) üzletágunk pedig nagyon szépen indult, persze a munka java csak most jön az RTL+-szal. Ugyanakkor nagyon fiatal a termék, és azt is hozzá kell tennem, hogy nagyon sokat tanulunk és még fogunk is, hiszen ez egy teljesen más univerzum, mint a lineáris tévé.

- Mennyire fontos még mindig az év utolsó 3-4 hónapja? Korábban azt lehetett hallani, hogy a reklámpiac szezonális jellegéből fakadóan élet-halál ez az időszak. Ami a programcunamit illeti, abból az látszik, hogy jön minden, ami a csövön kifér.

- Mindig nagyon fontos ez az időszak a hirdetési piacon, ezen van a legnagyobb fókusz minden szereplő részéről. Ennek a néhány hónapnak nagy a súlya a kiskereskedelemben, így a televíziók is ilyenkor akarnak a legtöbbet hozzáadni a reklámozók eléréséhez, azaz itt koncentrálódik a programming befektetések java. Azt se felejtsük el, hogy éppen ebben az időszakban, azaz a Big Picture után kezdődnek el a 2024-es tárgyalások is. Különösen egy túlkereslet által fűtött piacon jelent ez kihívásokat minden szereplő számára.

- A Covid óta minden a bizonytalanságról és a kiszámíthatatlanságról szól a reklámpiacon is. Ez az év is ilyen?

- Én nem ezeket a szavakat használnám, sokkal inkább a változások előrejelzése jelenti a legnagyobb kihívást. Tavaly ősszel senki nem gondolta volna, hogy a magas infláció a hirdetési költéseket is hajtani fogja, és arra sem fogadott volna senki nagyobb tétekben, hogy a lineáris televíziónézés 5-6 százalékos csökkenésben lesz az idén. Márpedig jelenleg ez a realitás. Az biztos, hogy egyre nehezebb előre jelezni a következő kanyarokat. Ez minden szereplőt kihívások elé állít, márpedig mindegyiknek közös érdeke a hirdetési piacon, hogy a változásokra fel tudjon készülni.

- Nagy mozgolódások vannak a disztribúciós piacon is, elég, ha csak a tulajdonosváltásokra gondolunk, meg arra, hogy az NMHH adatai szerint negyedévente 20-30 ezren mondják le a tévés előfizetéseket. Kell azzal számolni, hogy csökkenhet ez a bevétel, vagy éppenséggel azzal kell, hogy emelkedhetnek az előfizetési árak?

- A magyar háztartások nagyjából 95 százalékának van televíziós előfizetése, ez az életünk és a „rezsi” része. Ez egy nagyon különleges piaci helyzetet jelent mind a háztartásoknak, mind a terjesztőknek, mind nekünk műsorkészítő és -szolgáltató oldalon. Azt nagyon nehéz különválasztani ebben az általad említett visszaesésben, hogy ebből mennyi jön a csökkenő számú populációnkból, hiszen a KSH 2022-es adatai szerint 9,6 millióan vagyunk, ami 11 év alatt 334 ezres mérséklődés. Könnyen belátható, hogy csökkenő népesség mellett az előfizetések száma is visszaesik. Az előfizetési áraknak pedig egy erősen inflációs környezetben emelkedniük kell, hiszen a költségoldal is növekszik.

- Jövőre nálatok lesz az BL-közvetítés, az RTL+-on és az RTL-en. Kereskedelmileg, ha a hirdetéseket nézzük, mit hozhat ez a konyhára?

- Azt eddig sem titkoltuk, hogy a BL üzleti jelentősége nem a hirdetési oldalon, hanem az RTL+-előfizetések oldalán van. A lineáris tévében limitált darabszámú mérkőzés lesz (természetesen a legfontosabb találkozók elérhetővé válnak a lineáris csatornákon is), de az összes meccs magyar kommentárral elérhető lesz az előfizetőink számára az RTL+-on.

- Mennyire vagytok elégedettek az RTL + eddigi előfizetői számaival?

- Még az út elején járunk, november közepén lesz egyéves a termékünk, közel 300 ezer előfizetőnk van, és nincs okunk panaszra.

- Benne van a pakliban, hogy a drukkerek, akik a BL-lel jönnek, ha majd nem lesz BL, akkor távoznak is? Ők a meccseket szeretik szerintem, és nem érdekli őket, hogy ki adja. Szóval akkor majd kell valami új?

- Természetesen, ez benne van a pakliban. Addig azonban lesz három évünk erre felkészülni, és megismerni ezeket a felhasználókat, a szokásaikat, a preferenciáikat. Erről szól a D2C üzlet. Így az a feladatunk, hogy amennyire csak lehet, őket is meg tudjuk tartani 2027 nyara után is, vagy ha majd egyszer nem lesz BL, az RTL+-on.

- De ne szaladjunk ennyire előre! Most sem könnyű a helyzet: még mindig magas az infláció, egyes ágazatokban pedig igencsak érezhető, hogy nem biztos, hogy könnyű lesz 2024. Ti hány forgatókönyvvel készültök a következő évre? Szerinted 2024 összességében milyen év lesz a hirdetési és a disztribúciós piacon?

- Egyik esztendő sem könnyű, és ha az lenne, akkor még unatkoznánk is. Ahogyan említettem, egyre nehezebb előre jelezni a jövőt, így mi (is) több forgatókönyvet nézünk, és aztán letesszük az egyik mellett a voksunkat. Az idei évből kiindulva arra számítunk, hogy a hirdetési piac tovább növekszik. Ezt két tényező miatt gondoljuk: az egyik az infláció, ami még velünk marad 2024-ben is, igaz, alacsonyabb szinten, de elmúlni azért nem fog, illetve minden előrejelzés szerint a GDP is növekedésnek indul, ami jótékony hatással lehet a fogyasztásra. Ez azt is jelenti, hogy a televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden hirdető hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez. Én azt gondolom, hogy éppen az infláció miatt végül a tévé-előfizetési díjak is emelkednek majd. Így összességében tervezhetőbb és kiszámíthatóbb lesz a televízió.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...