- Hirdetés -

Így élhetnek túl a bajba került vállalkozások

|

Egyik sajátos gazdasági helyzet a másik után: járvány után háborúk, infláció. Vajon hogyan tudnak erre reagálni a hazai cégek, vállalkozások? Tihanyi Nikolett, a csődvédelem.hu ügyvezetője szerint jelenleg több szektorban, de főként a kereskedelmi ágazatban egy olyan negatív spirál lehetősége rajzolódhat ki, melynek elkerüléséhez a fogyasztói magatartás komoly változására is szükség van. Hiszen a vállalatoknak azzal is számolniuk kell, hogy nem csak a saját működésükben fellépő esetleges anomáliák, hanem a partnereiknél, ügyfeleiknél kialakuló fizetési nehézségek, egyéb nehézségek hozzájuk is átgyűrűzhetnek.

A karácsonyi, újévi időszak után január-február hagyományosan gyenge a kereskedelem számára. A jövő első hónapjai tehát különösen nehezek lehetnek a hazai kis- és középvállalkozások számára. Tihanyi Nikolett csődvédelmi specialista szerint ezen vállalkozások számára kiemelt fontosságú lesz a rugalmas hozzáállás, a mindig változtatni kész menedzsmentszemlélet, a folyamatok folyamatos monitorozása – ezek a vezetői attitűdök egy krízishelyzetben versenyelőnyt teremthetnek. A kilábalást segítő aktív vezetői cselekvéshez azonban fontos ismerni és érteni a folyamatokat, amelyek együttesen a jelen helyzetet előidézhették.

A kkv-k a felmérések szerint az összes hazai vállalat 90%-át teszik ki, a foglalkoztatottak 60-70%-a dolgozik kkv szektorban és ők termelik meg Magyarországon a hozzáadott érték 50%-át. Nem csoda, hogy hatásuk a gazdasági folyamatokra jelentős, továbbgyűrűző jelentőségű.

Az alig pár évvel ezelőtti COVID idején a turizmus-vendéglátás volt az egyik legnagyobb vesztes. A 2022 tavaszán kitörő orosz-ukrán háború befektetői bizonytalanságot okozott, a hadban álló országokból történő import és az oda irányuló export is akadozik. A háború első hulláma az energiahordozókat és így a fogyasztók rezsijét érintette, illetve többek között az acéliparban okozott komoly ellátási zavarokat.

Tihanyi Nikolett csődvédelmi specialista szerint ezekkel a gazdasági folyamatokkal a háttérben érkeztünk meg a 2023-as évbe, amikor az első 10 hónapban a magas infláció következtében a fogyasztóknak egyszerűen elfogytak a tartalékaik. Akinek módjában állt, az előrelátóan igyekezett megtakarítani, míg mások kényszerből fogták vissza vásárlásaikat. Ez a fogyasztói magatartás ugyan hozzájárulhatott az infláció csökkentéséhez, de gyakorlatilag padlóra küldte a kereskedelmi szektort.

A kereskedelmi forgalom 2022-es 17 ezer milliárd forinttól az idei év eddigi adatai szerint jelentősen elmarad. A KSH adatai azt mutatják, hogy a háztartások tényleges fogyasztása 0,9 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest - igaz ezen a mutatón elvileg az év legerősebb hónapjának számító december még javíthat. A KSH harmadik negyedéves, legfrissebb adatai szerint a kereskedelem bruttó hozzáadott értéke 11,6 százalékkal zsugorodott.

A hazai fogyasztási kiadások volumene minden tartósság szerinti csoportban csökkent: a nem tartós termékek esetében 5,8, a féltartós termékeknél 0,9, a tartós termékeknél 0,2, míg a szolgáltatások körében 0,4 százalékkal. A kereskedelem számaiból a tartós fogyasztási cikkek azok magas árvolumene és áfatartalma miatt hiányoznak a leginkább.

A beruházások visszaesése is erősen jelenhet meg az idei számokban: egyrészt azok egy részét épp a COVID idején előrehozták, vagy most elmaradnak és a legnagyobb beruházóként megjelenő állam is jelentős mértékű és nagyszámú beruházást halasztott el bizonytalan ideig. Ebből következhet a gazdaságban meghatározó súlyú és egyben komoly foglalkoztató építőipar visszaesése. Ez és az ingatlan adásvételi kötések számának csökkenése visszahathat az egyébként is nehézségekkel küzdő kereskedelemre, a logisztikai és a szolgáltató szektorra. Kevesebb bútor, lakás-, irodafelszerelés, festék, burkolat fogy és az azokhoz kapcsolódó logisztikai és szolgáltatói kör is kieséseket realizál.

Fontos kérdés, hogy a kereskedelmi és az azzal szorosan összefüggő logisztikai szektor a januárt és a februárt problémamentesen átvészeli-e, vagy kisebb-nagyobb működési zavarok mellett fizetési nehézségek jelennek meg? Tihanyi Nikolett szerint az esetleges problémák végül mind-mind az egyén zsebére hatnak majd, így pedig könnyen kerülhet a gazdaság általánosan negatív spirálba, amely rövidebb-hosszabb recessziót is jelent egyben.

Hogyan lábalunk ki?

A gazdasági kilábalás vagy a gyors felpattanás a munkabérekhez kapcsolódik, melynek vásárlóerejének növekedési tendenciája megfordult, hiszen a korábbi évek reálbér-emelkedése után most még az inflációt sem követi teljes mértékben a bérszínvonal: 2022-től a minimálbér 200.000,-Ft, a bruttó mediánkereset 397.900,-Ft volt, 2023-tól a minimálbér 232.000,-Ft, a bruttó mediánkereset 450.000,-Ft volt. A munkabérből élők reálbér csökkenése nem került kompenzálásra a munkabérben, így pedig ideális fogyasztási mértéket a megtakarítási kényszer elmúltával sem tudják elérni. A reálbérek csökkentek, ennek hatása pedig megjelenik a kereskedelemben.

Fontos látni és felkészülni arra, hogy a kereskedelemben észlelhető jelenségek trendek mit üzennek a kkv vezetők számára, milyen lépésekkel lehet megelőzni a negatív spirálba kerülést. Ha ez megtörténik, akkor fontos, hogy a cégvezetők nagyon gyorsan reagáljanak és vegyék igénybe szakértő segítséget. A szakember azt tanácsolja a vállalkozásoknak, hogy folyamatosan monitorozzák tevékenységüket és rugalmasan, azonnali válaszlépéssel reagáljanak a változásokra. A mindig elemző és rugalmas, változtatni képes menedzsmentszemlélet felértékelődik és versenyelőnyt biztosíthat, különösen a gazdasági visszaesések időszakában. Ilyenkor sajnos törvényszerűen többen elbukhatnak, mivel elmaradnak a tervezett bevételek és így finanszírozhatatlanná válik a működés. Az első, de általában túl lassan, túl későn megtett reorganizációs lépés lehet az üzemméretet csökkentése - ami ugyan a bevételelmaradással járhat, de egyben megelőzheti a nagyobb bajt, a költségek elszállását, a nagyobb veszteséget.

A szakértő emellett tud segíteni fedezeti pont számítással, árszabás-korrekcióval, illetve a már említett üzemméret-csökkentéshez kapcsolódó eljárások koordinálásában.

A sajátos gazdasági környezet tehát sokféle kihívás elé állítja a cégeket, a szakértő akkor segíthet, amikor még nincs baj, de már vannak akadozások, jelek, amire már adhatók szakmai megoldások. Ilyen jel lehet, hogy a vállalkozó nem tudja kifizetni a beszállítóit, nem tud alapanyagot venni, közüzemi számlákat fizetni. Az sem jó jel, ha túl nagy a kitettség, túl sokan tartoznak - ez is veszélybe sodorhatja a céget.

A reorganizáció, az intézményesített megoldás szolgáltatás az, ami segítséget nyújt a cégvezetőknek, hogy felülemelkedjenek a fizetési nehézségeken – kívülről, friss szemmel ránézve egy problémára újszerű megoldások születhetnek. Tihanyi Nikolett szerint ilyenkor a cél a tervezés, az újratervezés és bármilyen módon az új piacok felkutatása.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...