Még az emeléssel együtt is lényegesen olcsóbb ma Magyarországon tévében hirdetni, mint a környező országok piacain – mondta a Marketing&Media magazinnak Demeter Zsófia. Az RTL Magyarország hirdetésértékesítési igazgatójával a kampányok teljesüléséről, a kevesebb reklámpercről, a market indexről, az állami hirdetésekről, valamint a keresletnövekedésről is beszélgettünk.
- Várható volt, de mégiscsak egy elég komoly áremeléssel mentetek neki az idei évnek. Hogy fogadták az ügyfelek?
- A 2023-as év alapján a hirdetők többsége számított az emelésre, így nem érte meglepetésként a piacot, amikor 2024-re vonatkozóan bejelentettük a szezonális indexalapú árváltozásunkat. Az emeléssel az volt a célunk, hogy kiegyensúlyozott és stabil teljesítést biztosítsunk amellett, hogy a piaci növekedés és a tévéreklámok iránti kereslet várhatóan nem csökken 2024-ben. Ezt a hirdetők is elfogadják. Az emelés mértékével kapcsolatban több egyeztetésünk is volt a tárgyalások során, de a kiszámíthatósághoz szükséges volt megtennünk ezt a nagyobb léptékű drágítást. Az idei kampányteljesítések azonban minket igazolnak, a nálunk hirdető ügyfelek már látják a kampányeredményeikben a változásokat.
- Ezzel az emeléssel most hol van a piac, ha mondjuk a környező országok árait nézzük?
- Még az emeléssel együtt is lényegesen olcsóbb ma Magyarországon tévében hirdetni, mint a környező országok piacain.
- Fullon voltatok ti is reklámokkal tavaly az év második felében, de mi a helyzet most? Hogy indult az év?
- A megrendelt kampányokat jelenleg pontosan tudjuk teljesíteni, az RTL csatorna esetén januárban 30, februárban pedig 20 százalékkal kevesebb reklámpercet nyitottunk meg az előző év azonos időszakához képest, így az ügyfelek kisebb zajban tudtak hirdetni. Ugyanezt célozzák a rövidebb, jórészt 6 percnél nem hosszabb reklámblokkok is. Ebből nemcsak a hirdetők, de a nézők is profitálnak. Az év első négy hónapjában nem volt szükség market index érvényesítésére, arra az elemre, amely év közben a piaci mozgásokra reagálva módosítja a kiadott havi indexeket. Ennek érvényesítése nélkül is megfelelően teljesítjük a kampányokat, sőt az RTL csatorna esetén kevesebb reklámperc megnyitásával teljesítjük a beérkezett megrendeléseket. Ahogy mondtuk, az áremelés lehetőséget adhat arra is, hogy az ügyfelek számára meghatározott időszakokban a teljesítésben a minőségi paramétereken is javítsunk, ez látszik az év első hónapjaiban.
- Izgalmas lesz 2024 a reklámpiacon, sok minden jön: a politika és a sport is beleszólhat a piac alakulásába. Ti hogyan számoltok ezekkel? Kezdjük a sporttal, a labdarúgó Eb-vel és az olimpiával. Várható, hogy ezek miatt élénkül majd a kereslet?
- Igen. Annak ellenére, hogy ezek a világversenyek nem az RTL Saleshouse csatornáin lesznek láthatók, a hozzájuk kapcsolódó hirdetők biztosan megjelennek nálunk is.
- Nem nagyon szokott lenni nálatok politikai hirdetés, az idén önkormányzati és európai parlamenti választások is lesznek. Kimaradnak a politikai hirdetések, vagy van az a pénz?
- Válasszuk ketté a politikai reklámot és az állami hirdetéseket. A választási kampányban az RTL hagyományosan lehetővé teszi az induló politikai erőknek, hogy hirdessenek. Ezekből a televíziós reklámokból az előírások szerint nem származhat bevétele a médiafelületeknek. Az RTL állami hirdetéseknek is helyt ad. Az állam a reklámpiac fontos megrendelője a világ számos országában, hiszen minden kormánynak kiemelten fontos, hogy a lehető legtöbb állampolgárát elérje az üzeneteivel. Ugyanakkor az állami reklámköltés RTL-re eső hányada jóval kisebb, mint a csatorna piaci részesedése. Az RTL Magyarországhoz érkező állami reklámköltést minden évben transzparensen kommunikáljuk is a reklámtorta közzétételét követően.
- Összességében jobb lesz az idei év a reklámpiacot nézve, mint a tavalyi? Ez már eldőlt, vagy azért még van pár bizonytalan tényező?
- Két számjegyű bővülést várunk a televíziós hirdetési piacon erre az évre, és ezt az idei éves vállalások is alátámasztják. Mi pedig készen állunk arra, hogy kiszolgáljuk ezt a keresletnövekedést.