- Hirdetés -

Minden negyedik vállalatot ért zsarolóvírus támadás tavaly

|

Minden negyedik cégnek Magyarországon volt már része kibertámadásban 2023-ban, a zsarolóvírusos támadások többsége ( 61%) sikeres volt a Sophos által Magyarországon, Csehországban és Lengyelországban elvégzett regionális kutatása szerint. A cégek közel 40 százaléka nem rendelkezett megfelelő biztonsági intézkedéssel a támadás idején és váltságdíjat kellett fizetniük, hogy újra hozzáférjenek az adataikhoz.

A cégek elleni kibertámadások mértéke jelentős. Magyarországon minden negyedik cég szembesült kibertámadással, és minden ötödik zsarolóvírus támadás áldozata lett. Ezzel szemben Európában, Amerikában és Ázsiában a zsarolóvírusos támadások aránya még magasabb, mint Magyarországon; közel 59 százalék, míg Csehországban és Lengyelországon jobb a helyzet, náluk a zsarolóvírus a cégek 20, illetve 7 százalékát érintette.

Magyarországon a cégek 28 százaléka nyilatkozta, hogy bár még nem történt támadás, tudatában vannak annak, hogy ez előbb-utóbb megtörténhet. Riasztó, hogy a megkérdezettek 34 százaléka azt válaszolta, hogy cégük nem tapasztalt kibertámadást a múltban, és nem is gondolják, hogy a jövőben előfordulna.

A Sophos felmérése azt mutatja, hogy Csehországban és Lengyelországon a cégeknek több zsarolóvírusos támadást sikerül megállítaniuk, mint Magyarországon. Csehország esetében a támadások 48 %-át akadályozták meg, míg Lengyelországon a kísérletek 67%-át. Magyarországon a rosszindulatú vírusokkal támadott cégek csupán 39 százaléka kerülte el a következményeket, mert a támadást megállították, mielőtt az adatokat titkosították volna. A támadások túlnyomó többségében azonban sikerrel jártak a kiberbűnözők. Az esetek felében a bűnözőknek sikerült titkosítaniuk az adatokat, és minden tizedik incidensben hozzáférést szereztek hozzájuk.

Adathalászat és sebezhetőségek a rendszer fő „bejáratái”

A magyar cégek majdnem egyharmada az adathalászatot jelölte meg támadóeszközként. Ez egy olyan online csalás típusa, amely az e-mailen vagy SMS-en keresztül történő üzenetek tömeges terjesztésén alapul, amelyben a bűnöző más személynek vagy intézménynek adja ki magát, hogy bizalmas adatokat csikarjon ki. A vállalati operációs rendszerek biztonsági réseinek kudarca volt a támadásokk 26%-a mögött. Az egyéb okok között a magyar válaszadók az illegálisan megszerzett hitelesítő adatokat is megemlítik (22 százalék). Egyéb esetekben a zsarolóvírus-támadások oka belső hibák voltak - beleértve a cég alkalmazottainak rosszindulatú cselekedeteit vagy a rendszerekhez való jogosulatlan hozzáférést.

„A fenyegetési táj folyamatosan változik, de a bűnözők továbbra is olyan módszereket használnak, amelyek a legjobban működnek, például az adathalászat. A felmérés azt mutatta, hogy ez a leggyakoribb „bejárat” a rendszerbe a zsarolóvírus-támadások esetében a cégeknél. Változatlanul tehát az egyik kulcsfontosságú biztonsági intézkedés a cégek számára az oktatás. A csapatnak lehetőleg minél többet kell tudnia a fenyegetésekről és arról, hogyan védheti meg magát, és ébernek kell lennie minden figyelmeztető jelre, ami arra utalhat, hogy valami nincs rendben. Jó ötlet továbbá rendszeresen gyakorlatokat és támadás-szimulációkat végezni, hogy mindenki tudja, mit kell tennie egy incidens esetén” - mutat rá Chester Wisniewski, a Sophos vezető technológiai vezetője.

10-ből 4 vállalat fizet a támadóknak

A rendszerhez való hozzáférés és a lezárt fájlok visszaállítása leggyakrabban a zsarolóprogramokat használó kiberbűnözőknek való fizetéssel jár. Bár a legtöbb vállalat más módon próbált meg helyreállni, 38 százalékuk engedett a kiberzsarolásnak és kifizette a váltságdíjat. Ez a százalék alacsonyabb, mint az Európa, Amerika, Ázsia-Óceánia régióban, ahol a vállalatok 56 százaléka fizetett váltságdíjat és visszanyerte az adatait. Csehországban és Lengyelországon a vállalatok 8, illetve 3 százaléka fizetett váltságdíjat.

Magyarországon a zsarolóprogramok által megtámadott vállalatok fele váltságdíj fizetése nélkül állította vissza az adatait. Az egyik leghatékonyabb módja az ilyen támadások kezelésének az adatmentés - a vállalatok 31 százaléka ennek a megoldásnak köszönhetően tudta visszaállítani az adatait. A többi 19 százalék más módszereket használt erre a célra, és 8 százalék, bár nem fizetett a bűnözőknek, nem rendelkezett tartaléktervvel a megszerzett adatok visszaállítására.

„Minden vállalat, függetlenül attól, hogy mekkora vagy milyen iparágban működik, ki van téve a kibertámadásoknak. Ezért illúzió azt feltételezni, hogy minket nem érint, és nincs ilyen kockázat. Mindenkinek kivétel nélkül fel kell készülnie egy ilyen helyzetre. A legtöbb zsarolóprogram által megtámadott vállalat nem tudja visszaállítani az összes fájlját, még akkor sem, ha kifizeti a váltságdíjat. Ezért szükséges az adatmentés használata. A váltságdíj fizetése nemcsak javítja a hackerek anyagi helyzetét, hanem lassítja az adatszivárgás esetén történő reagálást is. Végül ez növeli a már amúgy is magas helyreállítási költségeket egy kibertámadás után” - zárja Wisniewski Chester a Sophos-tól.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...