397 krízishelyzetet gyűjtött össze és elemzett a Magyar Public Relations Szövetség kríziskommunikációs tagozata a Krízistérkép 2023 című kiadványban, mely online letölthető az MPRSZv weboldaláról. A 13 public relations szakember által összeállított kötet a gyakorló szakemberek mellett a kríziskommunikáció iránt érdeklődő egyetemisták számára is iránytűként szolgálhat.
A Krízistérkép szerkesztői az összegyűjtött 397 krízist összetett szempontrendszer szerint kategorizáltak, és vizsgálták a krízishelyzeteket többek mellett kiváltó okok, súlyosság szerint is. Iparágakat tekintve a legtöbb krízishelyzetet a közélet (158), a közlekedés (54) és az egészségügy (44 szolgáltatta. Megfigyelhetjük, hogy az egyes iparágaknak mennyire eltérő a krízisérzékenysége, vannak olyan területek, amelyek szinte elenyésző alkalommal kerülnek be krízishelyzettel a hírekbe - a legvédettebb ilyen szempontból a jól szabályozott technológiai ipar világa.
Az egyes iparági elemzéseket esetpéldák egészítik ki: a szerkesztők egy-egy terület meghatározó, vagy különlegesen fontos kríziskommunikációs tanulságokkal járó esetét elemezték. A közéleti iparágon belül kiemelkedett a Nemzeti Színházban történt munkahelyi baleset és egyes online médiumokat célzó kibertámadások esete, míg az egészségügyben Gálvölgyi János májusi rosszulléte, a közlekedésben a győri vasúti fővonal felújítása miatti vágányzár kommunikációs tanulságait mutatták be a szerkesztők. Emellett szóba kerülnek az energiaipari, a pénzügyi, az FMCG, a tőkejavak, a szolgáltatóipar és a technológiai ipar legérdekesebb kríziskommunikációs esetei is.
A kötet újdonsága, hogy részletesen elemzi a COVID-évek legfőbb kommunikációs trendjeit. Az akkumulátorgyárak kommunikációja mellett a Wizz Air utastájékoztatásának tanulságait is levonják a szerkesztők. A kötet végén a közösségi média kríziskommunikációban való felértékelődéséről is önálló elemzés készült.
A Krízistérkép 2023 szerkesztői az MPRSZ kríziskommunikációs tagozatának tapasztalt vállalati kommunikációs, public relations szakemberei, ügynökségi és vállalati oldalról egyaránt. Bánki András vezető tanácsadó Noguchi, Bőhm Kornél kommunikációs tanácsadó, az Impact Works partnere, Csonka Attila Senior Marketing Manager Gránit Alapkezelő, Horváth Dóra PR divízióvezető Salt Communications, Horváth Mónika senior PR szakember Magyar Posta Zrt., Panulin Ildikó vállalati kommunikációs főosztályvezető Szerencsejáték Zrt., Dr. Pintér Dániel Gergő Vállalati kommunikációs, PR és CSR osztályvezető BioTechUSA-cégcsoport, Somogyi Nóra Head of Public Relations Positive Adamsky, Szántó András ügyféligazgató Noguchi, Szekszárdi Katalin kommunikációs és PR szakember, Szondy Réka kommunikációs tanácsadó WELL PR, Tüske Gabriella senior account director WELL PR, Vas Dóra krízis-és katasztrófakommunikációs szaktanácsadó MatrixPR. A kötet szakmai partnere az Observer.