Európában a zenészek több mint kétharmada elégedetlen a zenék streamelésből származó jövedelmével – ezt mutatják az AEPO-ARTIS (az európai előadóművészi közös jogkezelők szövetsége) és az IAO (Nemzetközi Előadóművészi Szervezet) által 19 uniós országban elvégzett felmérés adatai.
A kutatás eredményei szerint az EU kudarcot vallott a digitális piacra vonatkozó irányelvek gyakorlati érvényesítésében. Ezt bizonyítják az adatok, miszerint az előadók mindössze 5%-a tartja kielégítőnek a streamingből származó bevételét, 69%-uk viszont kifejezetten elégedetlen, 26% pedig semleges véleményt fogalmazott meg. Az érintettek 88%-a nem tartja tisztességesnek a streaming által termelt bevételek piaci szereplők közötti megosztását, kétharmaduk pedig nem kapta meg partnereitől azt a részletes tájékoztatást, amit a jogszabályok előírnak.
A felmérés szerint a magyar előadók messze a legelégedettebbek a streaming bevételeikkel. Az uniós átlaggal szemben ugyanis 13%-uk nyilatkozott úgy, hogy elégedett. Ehhez az eredményhez hozzájárulnak azok a sikerek, amelyeket a magyar közös jogkezelés az elmúlt években elért. Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) például világviszonylatban is az elsők között szedett be és osztott fel jogdíjat a streaming piac legfontosabb szolgáltatóitól. E megállapodások alapján eddig már több százmillió forint kifizetésére került sor.
A kutatás felhívja a figyelmet a stúdiózenészek kiszolgáltatott helyzetére is. Túlnyomó többségükkel kizárólag szóbeli szerződést kötnek pályafutásuk során, annak ellenére, hogy a szerzői jogi szabályok megkövetelik a szerződések írásbeli rögzítését. A magyar válaszadók között a szóbeli szerződések részaránya a 70%-ot is meghaladta.
A vizsgálat által feltárt lesújtó helyzetkép miatt az EJI egyetért az AEPO-ARTIS főtitkára, Ioan Kaes véleményével, aki szerint a kutatást valamennyi kulturális miniszter számára kötelező olvasmánnyá kell tenni. A nemzeti kormányoknak és az uniós jogalkotóknak be kell látniuk, hogy az eddigi intézkedések nem érték el céljukat és nem biztosítanak méltányos díjazást az előadók többségének.