Kicsit javult a helyzet 2022-höz képest, de az elmúlt év reálértéken ismét csökkenést hozott a legnagyobb hazai médiavállalatok számára. Csak néhányan tudták legalább az infláció mértékével növelni az árbevételüket. Ugyanakkor ez a cégek eredményességén kevésbé hagyott nyomot, a döntő többségük profittal zárta a 2023-as esztendőt.
Az elmúlt négy évre vissza tekintve – a médiapiac szempontjából – 2021 tűnik a legjobbnak. A Covidból már kifelé tartottunk, de még nem volt energiaválság és háború a szomszédban. 2021 kapcsán úgy számoltunk, hogy a 30 legnagyobb árbevételű hazai médiavállalat együttes árbevétele 14,4 százalékkal bővült. 2022-ben a második fél év a vártnál gyengébben alakult, emiatt a top 30 médiavállalat esetében az együttes nettó árbevétel terén csak 3,5 százalékos volt a bővülés. Márpedig ez a 14,5 százalékos infláció mellett reálértéken 11 százalékos visszaesést jelentett.
A tavalyi számok jobbak ennél. A 30 legnagyobb árbevételű médiavállalat együtt 377 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez 9,5 százalékkal több a 2022-es teljesítményüknél, ugyanakkor a magas infláció miatt reálértéken 8,1 százalékos mínuszt jelent. Ez egyébként közel jár a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által a 2023-as év kapcsán publikált médiatorta adataihoz, amely szerint a hazai média reklámbevétele 10,4 százalékkal gyarapodott. Az MRSZ-adatok ugyanakkor nem tartalmazzák a különféle disztribúciós bevételeket, például a lapeladásból származó vagy éppen a műsorterjesztőktől érkező forrásokat. A hasonló növekedési adat azt mutatja, hogy az utóbbiak révén sem lehetett kompenzálni a nem kellő bevételeket.
Megugró profitok
Az árbevételnél jobban alakult a médiavállalatok eredményessége. Eleve a harmincból csak négy cég zárta veszteséggel a 2023-as évet, és a top 30 együttes adózott eredménye 8 százalékkal bővült. Ezen a téren százalékosan a legnagyobb ugrást a Digital Media and Communications Zrt. produkálta, az Arena 4, a Film 4, a Galaxy 4, a Max 4, a Story 4 és a TV 4 csatornát működtető társaság eredménye a 2022-es 11,7 millió forintról 210 millióra nőtt.
Nemcsak százalékosan, hanem összegszerűen is nagyot hízott a Publimont profitja, hiszen a korábbi 509 millió forintot követően 2023-ban 3,1 milliárdos adózott eredményt mutattak fel. Több mint a duplájára növelte a nyereségét az UFA Magyarország. Az álommeló, a Házasodna a gazda, a Lego Masters és a The Voice gyártójaként ismert cég 192 millióról 521 millió forintra tornázta fel az eredményét. Akadtak azért nagy csökkenések is, hiszen például a HVG Kiadó profitja megfeleződött tavaly, és 223 millió forintot tett ki.
*Az Atmedia Kft. és a Media Services Company Kft. konszolidált adatai.
**Az eredmény sorban nem az adózott eredmény szerepel a cégnél, hanem az EBITA. Az RTL Magyarország megnevezés a tulajdonosi jogkört gyakorló RTL Group által használt gyűjtőnév, nem jogi entitás. Az elnevezés alatt minden, az RTL Grouphoz tartozó, Magyarországra, magyar nyelven műsorszolgáltatást végző cég értendő, beleértve az M-RTL Zrt.-t és a CLT-UFA S.A. Hungarian Broadcasting Division-t.
***Csoportszintű, nem konszolidált adatok a Ringier AG magyarországi érdekeltségeiről: Ringier Hungary Kft., Blikk Kft., Ringier Sports Media Hungary Kft., Ringier Hungary Nyomda Kft., profession.hu Kft.
Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa
Duplázott bevétel
Amennyiben az árbevétel terén vizsgáljuk a változásokat, megint csak beleakadunk az UFA Magyarország nevébe, náluk ugyanis egy év alatt 1,9 milliárdról 4,4 milliárd forintra ugrott a nettó árbevétel. A TV2 Csoporthoz kötődő konkurensük, az IKO Műsorgyártó sem panaszkodhat a bevételei alakulására, ugyanis a korábbi 4,5 milliárd után tavaly 6,5 milliárd forint folyt be a kasszájukba. Érdekes módon ezzel bő kétmilliárddal nagyobbnak számít az IKO, mint az UFA, az utóbbi mégis dupla annyi profitot hozott.
Az előbbiekhez hasonló extrém ugrásokat ugyan nem produkált a következő két cég, de tavaly azért az infláció feletti mértékben bővült az árbevételük. Az egyik a Retro Rádió tulajdonosaként ismert Hold Reklám Kft., a másik az Antenna Grouphoz tartozó tévécsatornákat működtető Antenna Entertainment (CEE Thematics Kft.). Mindkét vállalat kicsivel több mint 17 százalékos növekedést produkált. A Hold Reklám ezzel 2023-ban már megközelítette a hárommilliárd, a CEE Thematics pedig a négymilliárd forintos árbevételi szintet.
Azért sokat elmond a tavalyi évről, hogy a többi médiacég csak az infláció alatti mértékben tudta növelni az árbevételét, néhány esetben pedig nominálisan is csökkenést látni. Ezek közé tartozik a Népszavát kiadó XXI. század Média Kft., bár azt meg kell említeni, hogy csak 12 millió forinttal maradt el a 2022-es bevételi szintjétől a kiadóvállalat, amely 1,8 milliárdos nettó árbevételt hozott össze. Szintén csökkent a HírTv Zrt. árbevétele, illetve a korábban már említett Digital Media and Communicationsé, de ennek a mértéke öt százalékon belül maradt. A közterületi piacon tevékenykedő ESMA Reklám Zrt. esetén viszont több mint 22 százalékos csökkenést látni. A 2022-es 3,2 milliárd forintnyi bevételük után tavaly 2,5 milliárdot értek el.
Kereskedőházak
Árbevétel terén tavaly a harmadik legnagyobb médiavállalatnak az Atmedia csoport számított. A névadó cég mellett hozzájuk tartozik a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. is. A két cég konszolidált árbevétele 2023-ban 49,2 milliárd forintot tett ki, ami 8,7 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az adózott eredményük hasonlóan alakult tavaly és tavalyelőtt, kicsivel meghaladta az egymilliárd forintot. Egyébként a sales house-ok terén a második legnagyobb szereplőnek a Village Media Kft. számít. Tavaly 5,5 milliárd forint árbevétel mellett közel 1,6 milliárdos profitot hoztak össze. Ez azt jelenti, hogy a bevételük 11,3, az eredményük pedig öt százalékkal nőtt.
A korábbi évekhez hasonlóan a Ringier Hungary Csoport volt a hazai piac ötödik legnagyobb szereplője. A cégeik együttesen 33,6 milliárd forint árbevételt hoztak össze, ami 11,3 százalékkal több, mint 2022-ben. A cégcsoport profitja csökkent, a korábbi 8,1 milliárd forintról 7,7 milliárdra.
Azért ez így is masszív nyereséget jelent mind az árbevételhez viszonyítva, mind a teljes top 30-as listát nézve. Olyannyira, hogy más médiacég ezt a 7,7 milliárd forintos szintet meg sem közelítette. Még az árbevétel terén majdnem kétszer akkora Mediaworks is „csak” feleakkora eredményt produkált. Ugyanakkor a Ringier Hungary csoportszintű adatait nézve látni, hogy ezt a hatalmas nyereséget nem a klasszikus kiadóvállalataik, hanem a profession.hu-t működtető cégük generálta az elmúlt évben is. Az állásportál egymagában 15,2 milliárd forint nettó árbevételt és 7,3 milliárdos adózott eredményt szállított. Ez azt jelenti, hogy a médiavállalat bevételének a 45, a profitjának pedig majdnem a 95 százalékát a profession.hu produkálta. Úgy tűnik, annak idején jó üzletet kötöttek, amikor megvették az állásportált a Central Médiacsoporttól.
A továbbiakban kicsivel nőhet is az állásportál súlya a cégcsoporton belül, ugyanis tavaly a Ringier felhagyott a nyomdai tevékenységgel. A nyomda a 2023-as árbevételükhöz bő egymilliárd forintot adott hozzá. Igaz, bővült is a Ringier Csoport, hiszen a Ringier Hungary Kft. és a Blikk Kft. mellett 2022 óta működik a Ringier Sports Media Hungary Kft., amelyhez a Sportal.hu tartozik. A sportoldal tavaly, az első teljes üzleti évében 183 millió forint nettó árbevételt produkált.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.