- Hirdetés -

Szolid kreatív növekedés

|

A legnagyobb hazai full service és kreatívügyökségek együttes árbevétele ugyan nőtt 2023-ban, de nem érte el az infláció szintjét. Az összesített számokat jelentősen befolyásolták a három legnagyobb szereplőnél látható változások. Utóbbiak az árbevétel terén egészen más ligában játszanak, mint a többi reklámügynökség.

A Marketing&Media számításai szerint a piac legnagyobb 25 szereplője 2023-ban 90 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez ugyanakkor nominálisan mindössze 2,1 százalékkal több, mint a 2022-es adat, magyarán reálértéken 15,5 százalékot bukott a reklámügynökségi piacnak ez a szelete. Az összesített adózott eredmények terén sem jobb a helyzet, ott nominálisan is 5,5 százalékos csökkenést látni 2022-höz viszonyítva.

A médiaügynökséges és a PR céges toplistánkhoz hasonlóan azonban itt is vannak olyan, az árbevétel terén messze a többek felett álló szereplők, amelyek számai az összesített adatokat is jelentősen módosíthatják. A reklámügynökségi top 25 esetében ez a Lounge Design és a Mediator

Group. A 2022-es adatoknál még az utóbbi vezetett, de 2023-ban a Lounge Design visszavette az első helyet. A két ügynökség együttes nettó árbevétele tavaly 41,2 milliárd, az adózott eredménye 6,6 milliárd forint volt. Ez azt jelenti, hogy a top 25-ön belül a bevételek 45,7, az összesített eredménynek pedig az 57,8 százalékát adták.

A korábbi évhez képest tavaly a Mediatornak 7,5 milliárd forinttal alacsonyabb volt a nettó árbevétele, azaz egész jelentősen lefelé húzták az összesített számokat. Ezért összevetettük a reklám ügynökségek adatait úgy is, hogy kivettük a két éllovast. Így már szebbek a számok, a Lounge és a Mediator nélkül már 21,1 százalékos bővülést látni az árbevételek terén. Azonban van itt egy harmadik szereplő is, méghozzá a Várkonyi Andrea-féle Whitedog Media, ami tavaly ismét megduplázta az éves árbevételét, így 4,3 milliárdosból egy csapásra 8,9 milliárd forintos árbevételű céggé nőtte ki magát. Az adózott eredményük pedig 28,7 százalékkal nőtt, azaz a Whitedog Media felfelé húzta az összesített számokat. Amennyiben ezt az ügynökséget is kivesszük a számításból, akkor kereken 11 százalékos bővülést kapunk az árbevétel terén.

Tavaly egyébként a 25 cégből csak tízen tudták az inflációt meghaladó mértékben növelni a nettó árbevételüket. Az adózott eredmények terén kicsit jobb a helyzet, ott 13 társaság növelte 17,6 százaléknál nagyobb mértékben a profitját. Az utóbbi adat persze csalóka, mert azt az ügynökséget is tartalmazza, ahol 2,9 millióról 8,9 millió forintra nőtt az adózott eredmény – konkrétan a People Groupról van szó –, ami nyilván százalékosan brutális növekedés, de összegszerűen már nem hangzik olyan jól.

Milliárdos profit

Az élbolyban tehát Lounge, Mediator, Whitedog a sorrend. Az utóbbi kettő árbevételének a változását már említettük, a Lounge Design esetén pedig nőtt tavaly a bevételük, de az infláció alatti mértékben, 4,8 százalékkal. Az adózott eredményüknél ennél jelentősebb, 31,6 százalékos bővülést mutatnak az adatok, hárommilliárdról négymilliárd forintra hízott a profitjuk. Ez egyébként a tavalyi év tekintetében messze a legmagasabb nyereség.

A negyedik szereplőnek a Roxer számít, ők kicsit lemaradtak a vezető hármastól, de mindenki más előtt jelentős az előnyük. A 2023-as évet 5,8 milliárd forint nettó árbevétellel zárták, ami 45 százalékkal több, mint amit 2022-ben elértek. Ennek ellenére az adózott eredményük 615-ről 453 millió forintra csökkent.

Tavaly a Positive Adamsky cégcsoport számított az ötödik legnagyobb szereplőnek. A korábbi esztendőhöz képest 10 százalékkal többet, 3,3 milliárd forintot tett ki az árbevételük. A profitjuk pedig 630 millióról 776 millió forintra nőtt.

A 2023-as adatok alapján a sarkukban volt az ACG Reklámügynökség. Jó évük volt, hiszen a bevételeik 32,8 százalékkal gyarapodtak, és elérték a 3,1 milliárd forintot. A nyereségük pedig nagyot ugrott, a 2022-es 138 millió után a tavalyi évben 403 millió forintot hoztak össze.

Változó bevételek

Az adatokat az árbevétel százalékos növekedése alapján nézve a már említett Whitedog Mediánál történt a legjelentősebb növekedés tavaly, hiszen több mint a duplájára nőtt az árbevételük. Ezen a téren a második a Bistro Reklámügynökség, amely a 2022-es 630 millióról 2023-ra 1,2 milliárd forintra, majdnem a kétszeresére növelte az árbevételét. A People Group esetében is jelentős bővülést látni, a kicsivel több mint egymilliárd feletti árbevételük közel 1,7 milliárd forintra nőtt az elmúlt évben.

Az előbbieken kívül infláció feletti árbevétel-növekedést hozott össze a Roxer, az ACG, a Clair & Curtis, a Dentsu Creative (korábbi Isobar), a Bold Ideas, a Café Communications és az Ogilvy Group. 2022-höz képest nominálisan is csökkent az árbevétele a hat Márka Műveknek, a Mediatornak és a Humán Telex Advertisingnak. Az adózott eredmény növekedése tekintetében a már említett People Group volt az éllovas, de náluk kicsi volt a bázisév eredménye. Közel háromszorosára növelte a profitját a Sky Marketing. Ez az esetükben azt jelentette, hogy 10 millióról 30 millió forintra ugrott a nyereségük. A jelentős profitnövelők közé tartozott még a Wonderduck Agency, a 2022-es 54 milliós eredményüket tavaly 134 millió forintra hizlalták. Pedig ezzel párhuzamosan a bevételük nem sokat változott, 712 millióról 720 millió forintra nőtt. Az előbbihez egészen hasonló számokat produkált a Bold Ideas, a nyereségük 61 millióról 137 millió forintra, a nettó árbevételük pedig 593 millióról 738 millió forintra változott. Az előbbi kettőnél nagyobb szereplőnek számít a Spice Communication, a nyereségük pedig közel 50 százalékkal bővült az elmúlt esztendőben. Konkrétan 246 millióról 361 millió forintra nőtt a profitjuk, amit 1,7 milliárdos árbevétel mellett értek el.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...