- Hirdetés -

Több mint 7 milliós bírság a Rádió 1-nek, büntették a HírTV-t is

|

Ismét megsértette a műsorszámok korhatári kategóriába sorolására és sugárzási időpontjára vonatkozó törvényi előírásokat a Rádió 1 a május 13-án sugárzott Balázsék című műsorszám közzétételével – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa augusztus 27-i ülésén. A testület ezért a médiaszolgáltatóra 7 150 000 forint, annak ügyvezetőjére pedig a jogsértés ismételtségére tekintettel 175 000 forint bírságot szabott ki. Büntették a HírTV-t és a Karc FM Média Kft.-t is, illetve a politikai reklámokra vonatkozó szabályok megsértése miatt figyelmeztetett több médiacéget a Médiatanács.

A testület még június 18-án indított hivatalból, állampolgári bejelentés alapján közigazgatási hatósági eljárást a médiaszolgáltatóval szemben. A III. korhatári kategóriába sorolt műsorszámot reggel 6 óra 13 perces kezdettel sugározta a Rádió 1, azonban az a Médiatanács szerint a közzétett témák és azok feldolgozásmódja alapján, a szexuális utalásokra, valamint az obszcén és trágár nyelvhasználatra tekintettel a IV. korhatári kategóriába tartozónak minősül, és kizárólag a késő esti műsorsávban, 21 óra után lett volna sugározható. A transzplantációval tréfálkozó adásban a műsorvezetők a szervátültetésből is gúnyt űztek, holott a III. korhatári kategóriában általában is kerülendő lenne a műtéti beavatkozások részletezése, mivel az túlzott félelmet kelthet a gyermekekben.

A Rádió 1 hálózatos médiaszolgáltatás, ezért a jogsértéskor hatályban lévő hatósági szerződés alapján 30 hálózatba kapcsolódó médiaszolgáltatás közvetítette a jogsértő műsorszámot. A bírság megfizetésén túl a Médiatanács a Rádió 1-et a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.

A testület gyűlöletkeltőnek ítélte a Bayer show egyik adását, amelyet a HírTV március 31-én 21 óra 10 perces kezdettel adott közre, majd április 1-jén három alkalommal megismételt. Ugyanezt az adást a Karc Média Kft. által üzemeltetett Hír FM rádió április 1-jén 11 óra 19 perces kezdettel tűzte műsorára, majd ugyanaznap egyszer, másnap pedig kétszer megismételte.

A videóbejátszásokkal tarkított szegmensben a műsorvezető az Európába érkező bevándorlók teljes közösségét kivétel nélkül, túlzó általánosítással az európai társadalomba beilleszkedni képtelen, arra veszélyt jelentő, erőszakos bűncselekmények elkövetésére hajlamos csoportként nevezte meg. A Médiatanács megállapította, hogy az adás közzétételével a médiaszolgáltatók átlépték a véleményszabadság határát. Mivel a médiaszolgáltatók a műsorszám közzétételével négy-négy esetben megsértették a gyűlöletkeltés tilalmára vonatkozó törvényi rendelkezéseket, a Médiatanács a HírTV Zrt.-re 400 000 forint bírságot, a Karc FM Média Kft.-re pedig – mivel nem először követte el e jogsértést – 600 000 forint bírságot rótt ki, emellett a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte a médiumokat.

Az NMHH politikai reklámok közzétételének jogszerűségét is vizsgálta állampolgári bejelentések alapján. A Médiatanács megállapította, hogy a június 9-i önkormányzati és európai parlamenti választásokhoz kapcsolódó, politikai reklámnak minősülő tartalmat az M1 az április 27-én és 28-án 19 óra 30 perckor sugárzott Híradó című műsorszámokba szerkesztetten, azaz a politikai reklám megkülönböztetésére szolgáló optikai és akusztikus figyelemfelhívás nélkül tette közzé, ami megtévesztő lehetett a közönség számára, és így két alkalommal is megsértette a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény vonatkozó rendelkezéseit. Emiatt a Médiatanács figyelmeztetés jogkövetkezményt alkalmazott a médiaszolgáltatóval, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-vel szemben, és kötelezte a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, illetve a jogszerű magatartás tanúsítására is.

Politikai reklámot csak választási kampányidőszakban lehet közzétenni. Tekintettel arra, hogy az önkormányzati és európai parlamenti választás kampányidőszaka április 20-tól június 9-én 19 óráig tartott, a TV2 az április 6-án 18 órakor sugárzott, Tények című hírműsorszámban közreadott, politikai reklámnak minősülő tartalom közzétételével szintén megsértette a médiatörvény rendelkezéseit. Emiatt a testület figyelmeztetés jogkövetkezményt alkalmazott a TV2 Zrt. médiaszolgáltatóval szemben is, és szintén kötelezte a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, illetve a jogszerű magatartás tanúsítására.

A Médiatanács közigazgatási hatósági eljárás indításáról is döntött a HírTV Zrt.-vel szemben a HírTV június 14–20. között sugárzott műsorával összefüggésben, a tematikus műsorszámok napi arányára vonatkozó kötelezettség vélelmezett megsértése miatt, ugyanis a vizsgált időszakban a HírTV által közreadott tematikus tartalom napi aránya vélelmezhetően nem érte el az elvárt napi 80 százalékos arányt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...