
Az elmúlt évben infláció feletti mértékben nőtt a legjelentősebb hazai médiavállalatok árbevétele, ugyanakkor az összesített profitjuk csökkent a korábbi évhez képest. A három legnagyobb médiacég árbevétele 56-57 milliárd forint körül alakult, a top 30-on belül a legkomolyabb profit pedig közel nyolcmilliárdot tett ki.
A Magyar Reklámszövetség felmérése szerint tavaly a magyarországi médiatorta 7,6 százalékkal bővült, azaz összességében jó éve volt a hazai médiapiacnak, hiszen infláció feletti mértékben gyarapodott az árbevétel. A 30 legnagyobb árbevételű médiavállalat együttes bevétele tavaly 424 milliárd forintot tett ki. Két cégcsoport esetében – Paprika Studios és Network4 – nem álltak rendelkezésre előző évi adatok, de az összehasonlíthatóság miatt érdemes nélkülük is megnézni a számokat. Az említett két cégcsoportot mellőzve 399 milliárd forint árbevételt kapunk, ami 8,1 százalékos bővülés 2023-hoz képest. Összességében tehát hasonlóan alakult a legnagyobb hazai médiavállalatok éve, mint a teljes piacé.
Az együttes adózott eredmény terén már nem ennyire jó a helyzet. Ez 28 milliárd forintot tett ki, ami közel nyolcszázalékos csökkenés a 2023-as profithoz viszonyítva. A veszteséges cégek száma nem nőtt, tavalyelőtt és tavaly is csak három társaság esetén láthattunk mínuszos eredményt. Ezek közül mindkét évben veszteséggel működött a Hír TV Zrt., ráadásul 2024-ben ennek a mértéke nőtt is, 475 millió forintról 666 millióra.
Tavaly a legmagasabb árbevételű hazai médiavállalatnak a Mediaworks Hungary Zrt. számított, 57 milliárd forintot meghaladó nettó bevétellel, ami 184 milliós csökkenés az előző esztendőhöz képest. Alig maradt el tőlük az RTL Magyarország és a TV2 Csoport, 56,6 és 56,3 milliárd forintos árbevétellel, sőt az utóbbinak nőtt is 2023-hoz viszonyítva.
Vaszily elégedett
A TV2 Média Csoport Kft. beszámolója szerint náluk a növekedés több mint öt százalékot tett ki, míg az adózott eredményük tavaly és tavalyelőtt is gyakorlatilag ugyanannyi, kicsivel több mint kétmilliárd forint volt. Vaszily Miklós, a társaság elnök-vezérigazgatója az előző lapszámunkban olvasható interjúban arról beszélt, hogy elégedett a cég árbevételével és a profitjával is.
Megemlítette azt is, hogy jelentős a hitelállományuk, amit minden évben nagymértékben csökkentenek. A beszámolójuk szerint egyébként tavaly közel 1,9 milliárd forintot fordítottak hiteltörlesztésre.
Drága foci
Az RTL Group magyarországi cége, a Magyar RTL Zrt. tavaly 56,2 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze, meglehetősen nagy, 3,3 milliárdos veszteség mellett. Ugyanakkor az RTL a hazai piacra vonatkozóan mindig kalkulál egy konszolidált, csoportszintű árbevételt. Ezt a kérésünkre átszámolták a tavaly december 31-i középárfolyamon forintra. Ez alapján az RTL Magyarország hazai bevétele 56,6 milliárd forintot tett ki, a veszteségük pedig 3,28 milliárdot. Nagy eltérés tehát nincs a két adatsor között.
Amiben nagyobb a különbség, hogy a zrt. esetében a nettó árbevételük nagyjából négy, csoportszinten viszont 18,5 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Szintén eltérés, hogy a zrt. 2023-ban is veszteséges volt, 325 millió forint mínusszal zárták az évet, viszont a konszolidált adataik akkor még bő 2,3 milliárdos profitot mutattak. A bevétel növekedését és a veszteség megugrását az RTL+ streamingplatform megerősítésével magyarázta az RTL Magyarország, ami nyilván elsősorban a Bajnokok Ligája-jogok megvásárlását takarja.
A negyedik legnagyobb hazai médiavállalatnak az Atmedia Csoport számít. A rendelkezésünkre bocsátott konszolidált adatok szerint a tavalyi 53,6 milliárd forintos árbevételük közel kilencszázalékos bővülés az előző esztendőhöz viszonyítva. A profitjuk ezzel párhuzamosan nem változott sokat, bő egymilliárd forintot tett ki. A csoporthoz a névadó kft. mellett a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. tartozik. Tavaly az utóbbi közel 2,8 milliárd forint árbevételt hozott, azaz a bevételük döntő része a többi forrásukból származott.
Állásos pénzgyár
A hazai piac ötödik legnagyobb szereplője a Ringier Hungary Csoport. A magyarországi cégeik 33,8 milliárd forintos árbevételt hoztak, csak kevéssel, 151 millióvak többet az egy évvel korábbinál. Van azonban, amiben elsők, méghozzá utcahosszal, ez pedig a profit. Tavaly közel nyolcmilliárd forintot tett ki az adózott eredményük, aminek más szereplő a nyomába sem ért.
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy nem a klasszikus kiadói tevékenység vált ekkora pénzgyárrá, hanem a cégcsoporthoz tartozó profession.hu Kft. „hozta a formáját”. Anno az állásportál felvásárlásával nagyon jó vételt csináltak, hiszen elképesztő árbevételt és nyereséget termel a cég. A profession.hu Kft. produkálta tavaly a Ringier Hungary Csoport árbevételének a 47 százalékát és a profitjának a döntő részét, hiszen tavaly a Ringier Hungary Kft. nyeresége 545 millió forintot, a Blikk Kft. profitja 197 milliót tett ki.
Megugró bevétel
A top 30 médiacég közül tavaly százalékosan a legjelentősebb mértékben az IKO Műsorgyártó Kft. árbevétele bővült. Náluk egyik évről a másikra 51 százalékos növekedést mutatnak az adatok, és 2024-ben csak kicsivel maradtak el a tízmilliárd forintos szinttől. Ráadásul ezzel párhuzamosan az adózott eredményük több mint a négyszeresére, 939 millióra nőtt.
Amennyiben úgy nézzük a tavalyi adatokat, hogy mely cégek tudták legalább az inflációval, azaz 3,7 százalékkal növelni a nettó árbevételüket, akkor nem kapunk rossz összképet, ugyanis viszonylag kevesen maradtak ez alatt. Pont belőtte a 3,7 százalékot az ATV Zrt., náluk a tavalyi árbevétel 3,5 milliárd forintot tett ki. Csak kicsivel maradt el ettől a szinttől a 3,2 százalékkal bővülő Central Médiacsoport. A korábbi évhez képest nominális csökkenést csak három cégnél, a Mediaworksnél, az AMC Networksnél és a CEE Thematicsnél (Antenna Group) lehet látni.
Az adózott eredmények terén nem annyira rózsás a helyzet, mint az árbevételeknél. A listán szereplő társaságoknak a fele tudta legalább 3,7 százalékkal növelni az eredményét, míg 13 esetén a tavalyi eredmény nominálisan is az előző évi alatt maradt. Százalékosan a legnagyobb növekedést a Media Vivantis, a RadioFactory és az IKO Műsorgyártó érte el.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.