A Microsoft célja, hogy bátorítsa és inspirálja a jövő generációját, és csökkentse a nemek közti különbségeket a természettudományos, technológiai, műszaki és matematikai (STEM) végzettséget igénylő szakmákban. A vállalat által támogatott kutatás eredménye szerint a természettudományos diplomával rendelkezőknek mindössze egyötöde nő, mivel a fiatal lányok 15 éves koruk körül elveszítik érdeklődésüket az ilyen tantárgyak iránt.
Az OECD által létrehozott Programme for International Student Assessment (PISA) adatai szerint a fiúk sokkal jobban el tudják magukat képzelni informatikusként, természettudósként vagy mérnökként, mint a lányok, ez pedig súlyos következményekkel járhat a jövő munkaerőpiaci helyzetére nézve. Számítások szerint ugyanis 2020-ra akár 900 000 informatikus hiányozhat Európából. „Ha arra bíztatjuk a lányokat, hogy tanuljanak tovább a természettudományok területén, közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy áthidaljuk a nemek aránya közti különbséget és megoldjuk a jövő munkaerőpiaci problémáit. A Microsoft elkötelezett célja, hogy változást érjen el nemzetközi szinten, ezért szorgalmazta egy olyan kutatás létrejöttét, amely Európa-szerte kívánta felmérni, hogy a lányok közül miért tanulnak olyan kevesen a STEM területein” – mondta Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója.
Szakmai példaképek segíthetnek fenntartani a lányok érdeklődését
A felmérés szerint a lányok és a fiúk az oktatás korai szakaszában még ugyanolyan arányban lelkesednek a természettudományos, informatikai, műszaki tantárgyakért, ám a gimnáziumba lépve a lányok érdeklődése azonnal alábbhagy. A kutatás szerint csupán 42%-uk nyitott ebben a korban a természettudományokkal kapcsolatos lehetséges karrierút iránt.
A környezet és a kultúra nagymértékben befolyásolja a fiatalok hozzáállását a STEM tárgyakhoz, csak úgy, mint a családjuk és tanáraik hatása. A lányok alapvetően úgy gondolják, hogy képesek lennének ugyanazokra a feladatokra, mint a fiúk, azonban hamar megtapasztalják, hogy a két nemet másként kezelik a STEM szakmákban, emiatt elbátortalanodnak, vagy elmegy a kedvük a továbbtanulástól. A válaszadók 60%-a nyugodtabban dönt egy természettudományos pálya iránt, ha tudja, hogy azon a területen az alkalmazott nők és férfiak aránya kiegyensúlyozott.
A kutatás bebizonyította, hogy bizonyos eszközök segítségével fenntartható a lányok érdeklődése és lelkesedése. Amennyiben olyan szakmai példaképek állnak előttük, akikre felnézhetnek, könnyebben el tudják képzelni magukat a STEM szakmákban, ez pedig továbbtanulásra inspirálhatja őket. Az oktatás során fontosak a gyakorlati példák és a kreativitás, hogy kézzel foghatóvá váljon a tudományok hasznosíthatósága a hétköznapokban is. A megkérdezett lányok több mint fele örülne neki, ha több bíztatást kapna tanárától, de azt is szeretnék, ha ugyanúgy kezelnék őket, mint a fiúkat.
Izgalmas és szerethető eseményekkel hozzák közelebb az informatikát
A Microsoft Magyarország elkötelezett amellett, hogy lehetőséget biztosítson a fiatal lányok informatikai oktatására és egyenlőséget teremtsen a STEM szakmákban. „A Microsoft sikere alkalmazottainak sokszínűségében rejlik, hiszen mindenki más és más képességekkel és erősségekkel rendelkezik. A változatos munkaerő hozzájárul ahhoz, hogy minél jobb minőségű termékeket állítsunk elő, ezért fontosnak tartjuk, hogy gyakorlati lépéseket tegyünk a STEM tárgyak megszerettetése érdekében, legfőképpen a fiatal nők körében.” – hangsúlyozta Grósz Judit. A Microsoft ezért is csatlakozik évről-évre az Európai Kódolás Hetéhez, a Kódolás Órájához és az olyan eseményekhez, mint a DigiGirlz vagy a Girls in ICT Day, amelyek célja, hogy jobban megismertessék a lányokkal az informatika világát és felkeltse az érdeklődésüket a STEM szakterületek iránt. “A DigiGirlz kezdeményezés azért született meg, hogy felhívja a tanulók figyelmét a technológia világában rájuk váró lehetőségekre. Mi az esélyt és az eszközt adjuk, melyek révén mindenki megvalósíthatja saját elképzeléseit.” – tette hozzá a vállalat marketing és operatív igazgatója.
Motiváló példaképek
Idén nőnap alkalmából fontos magyar női tudósok előtt tisztelgünk, akik nélkül a STEM tudományok és a nők tudományban elfoglalt helye nem lenne ugyanilyen. Péter Rózsa: matematikus, a rekurzív függvények anyja, Hugonnai Vilma: az első magyar orvosnő, Dienes Valéria: az első magyar női egyetemi tanár és Názer Lili: 11 éves programozózseni.
#Virághelyett
Idén, nőnap alkalmával Szentkuti Gabriella, a Microsoft Magyarország vezetője is csatlakozott videó üzenetével a Nyitottak vagyunk kezdeményezéséhez, amelynek lényege, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy nők és férfiak egyenlő esélyekkel találkozzanak a munkahelyükön.