Három és fél százalékkal haladta meg a tartós műszaki cikkek értékesítése 2016 negyedik negyedévében az egy évvel korábbi teljesítményt – derül ki a GfK adataiból. A legnagyobb mértékű erősödés a hét szektor közül kettőben – a háztartási nagy- és kisgépek árucsoportjában – volt. Az értékesítés összforgalma 205,5 milliárd forintot tett ki.
Szórakoztató elektronika
2016 negyedik negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitív eredménnyel zárult: az értékesítés teljes forgalma a mért kategóriákban 9,3 százalékos növekedést mutatott. A szektor bővüléséhez hozzájárult még a hangprojektorok, akciókamerák és a hordozható audiotermékek piaca.
Fotó
2016 utolsó negyedévében a szektor hazai piaca 19 százalékos csökkenést szenvedett el az azt megelőző negyedévvel összehasonlítva. A piac a drágább készülékek felé tolódott el, ami a piaci átlagár növekedéséhez vezetett. Ugyanakkor a piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.
Háztartási nagygépek
A 2015 negyedik negyedévéhez képest 14,2 százalékkal bővült a háztartási nagygépek piaca 2016. október-december időszakban. A hűtőgépcsere-programnak köszönhetően a hűtők és fagyasztók iránti kereslet 50 százaléknál is nagyobb mértékben nőtt.
Az egy évvel korábbi mosógépcsere-program miatt ugyanakkor a mosógépek forgalmában 25 százalékos csökkenés volt tapasztalható.
Háztartási kisgépek
Az előző év azonos időszakához képest 2016 utolsó negyedében 21,2 százalékos növekedést detektált a GfK a háztartási kisgépek forgalmában. Erős, kétszámjegyű növekedés volt megfigyelhető az olajsütők, a kávéfőzők, a szőrtelenítés kategóriákban és a porszívók esetében, a hajvágók és a vízforralók esetében viszont csupán egyszámjegyűre korlátozódott a növekedés.
Információs technológia
Az IT szektor 2016 negyedik negyedévében 11 százalékkal csökkent 2015 azonos időszakához viszonyítva. A legnagyobb visszaesést a tabletek szenvedték el, amelyek 18 százalékkal múlták alul a korábbi teljesítményüket. Növekedést csak a monitorok, egerek, billentyűzetek termékcsoportjai értek el.
Telekommunikáció
Az előző negyedév pozitív teljesítménye után a szektor 2016 utolsó negyedévében is tudott nőni és közel 6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakát. A prémium okostelefonok (500 eurónál drágábbak) jó szereplése mellett, a phabletek eladása tovább csökkent.
Irodatechnika és kellékanyagok
2016 október-decemberében a szektor 22 százalékos visszaeséssel zárt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A nyomtatók, multifunkcionális berendezések és lézertonerek gyengélkedése mellett növekedni csupán a festékpatronok tudtak.
Sztupár Andrea, Head, GfK POS Tracking, a technológia és piaci helyzet okán úgy véli, hogy „amennyiben a makrogazdaság és kiskereskedelem trendjeiben nem lesz lényeges változás, az elektronikai piacon 2017-ben stagnálás, vagy minimális növekedés lesz”.