A múlt évben elérte az egymilliárd eurót a hazai online kiskereskedelmi forgalom a GKI Digital – Árukereső.hu által készített Online Kiskereskedelmi Index (OKI) szerint. A hazai fogyasztók összesen 310 milliárd forintot költöttek el 2016-ban a különböző termékeket forgalmazó online üzletekben, ez 18 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A leggyorsabban a műszaki cikkek forgalma nőtt, és ez volt a legnagyobb bevételt hozó termékkategória is.
A múlt év végére elérte a 2,8 milliót a hazai online vásárlók az OKI adatai alapján, azonban a GKI Digital – Árukereső.hu elemzése arra is rámutat, hogy a vevőkör további növelése önmagában már nem elegendő a piac jelenlegi fejlődési ütemének megtartásához. A kutatás szerint évente 7-8 százalékkal nő azok száma, akik élnek a webáruházak kínálta lehetőséggel. A felmérés alapján az online vásárlók 40 százaléka egy évben tízszer, vagy annál többször vesz termékeket a neten, nekik tudható be a rendelések 68 százaléka.
A felmérés szerint a hazai webáruházak 80 százaléka eredményesebb évet zárt tavaly, mint 2015-ben. Az is jól látszik, hogy a forgalom egyre inkább az év végére, különösen az akciók időszakára összpontosul. Az OKI szerint a teljes online kiskereskedelmi forgalom 36 százaléka esett az utolsó negyedévre. A piac elmúlt években is megfigyelhető koncentrációja tovább erősödött, a kutatás alapján a kisebb webáruházaknak egyre nagyobb problémát jelent, hogy kilépjenek a nagyon árnyékából. A meghatározó piaci szereplők nagyobb marketing lehetőségei és tartalékai hatékonyabb akciózást is lehetővé tesznek, amit jól jelez az is, hogy a Black Friday akciók során csak a webshopok 32 százaléka tudta elérni az előzetesen tervezett forgalmat.
Az online kiskereskedelmi piac dinamikus bővüléséhez hozzájárul a piaci szereplők körének bővülése. Az FMCG szektor mellett főleg a divat, ruházati cikkek területén jelentek meg új vállalkozások ezen a területen, amelyek közül többen jelentős fizikai üzletlánccal rendelkeznek.
Az e-kereskedelem a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,9 százalékát adta. A szegmensen belül a műszaki cikkek képviselik a legnagyobb részt, tavaly 59 milliárd forint értékben vásároltak az interneten ilyen termékeket a hazai webshopoktól. Ez a szektor érte el a kiemelt területek közül a legnagyobb mértékű, 24 százalékos növekedést. A második legnagyobb kategória a játék, kultúra 40 milliárd forinttal, míg számítástechnikai cikkeket 38 milliárd forintért vásároltak a neten.