A külföldi hátterű médiapiaci szereplők kivonulásáról, egy esetleges felvásárlás esélyeiről, a tévés piacon az állami reklámköltés megugrásáról, a reklámadóról, illetve a jövőbeni terveikről is beszélt a 24.hu-nak adott interjúban Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója. Kiderült, hogy jön a Celeb vagyok, ments ki innen és ismét lesz Valós Világ.
Sokkal sokszínűbb volt néhány éve a hazai média, az elmúlt pár év alatt gyakorlatilag kivonultak a nemzetközi szereplők a magyar médiapiacról, szinte csak a közéleti tartalom-előállításban nem jeleskedő külföldiek maradtak – fogalmazott a 24.hu-nak adott interjúban Vidus Gabriella. A cégvezető hozzátette, hogy a televíziós iparágban vannak még nemzetközi nagy brandek – mint a Viacom, az AMC és a Sony -, de ők vásárolt, jellemzően szórakoztató tartalmat kínálnak, közéletit nem. Printben szinte egyedül a Ringier Axel Springer maradt, reklámfelületi oldalon pedig a JCDecaux. Pedig nyolc-tíz éve itt volt még a Sanoma, a Ringier és az Axel Springer külön-külön, itt volt a WAZ és a TV2-t sokáig birtokló ProSiebenSat1. Akkortájt egyébként voltak olyan pletykák, hogy a most már a Turner tulajdonában lévő (CME) is kacsintgat Magyarország felé.
A média magyar kézbe kerülése kapcsán megjegyezte, hogy érdemes ezt is idézőjelbe tenni, hiszen sokszor Londonban vagy Luxemburgban bejegyzett cégek vették át a brandeket, ráadásul feltűnően azonos körökhöz tartozók.
Vidus Gabriella hangsúlyozta azt is, hogy nem tartja reálisnak, hogy felvásárolják az RTL Magyarországot, a cég tulajdonosa, a Bertelsmann megerősítette szándékát: Magyarországon kíván maradni. „Próbálkozás volt, igen, lehet, hogy lesz is, de eladási szándék nincs” – tette hozzá a cégvezető.
A reklámadó változás kapcsán az RTL Magyarország vezetője jelezte, hogy most végzik a részletes kalkulációt, és előzetesen az látszik, hogy idén ez csökkenést jelent, hiszen csak július elsejétől lép életbe, miközben az előtte lévő hat hónapra az Európai Bizottság döntése alapján vissza kell fizetni a jogszerűtlenül beszedett összeget. 2018-tól azonban egyértelmű az emelkedés. „Hogy erre az adóra, pláne az emelésére mi szükség volt, fogalmam sincs, üzleti-piaci racionalitása nincs. A Magyar Reklámszövetség tanulmánya is kimutatta a reklám GDP-re gyakorolt pozitív hatását. A reklámadó ebbe a folyamatba avatkozik be kifejezetten károsan a magyar gazdaságra. Már a reklámadó bevezetésekor is nonszensznek tartottuk az indoklást. Nem is tudom, a mostani módosításhoz fűztek-e indoklást” – tette hozzá Vidus Gabriella.
Az állami reklámköltés kapcsán jelezte, hogy elég riasztó, hogy tavaly a teljes reklámpiacon belül 11 százalékot tett ki az állami rész. Vagyis az állam lett a legnagyobb piaci szereplő, a TOP 5 hirdető együttvéve költött annyit, mint az állam.
Az RTL Magyarország tervei kapcsán Vidus Gabriella elmondta, hogy visszatér majd a Való Világ, igaz pontos dátumot még nem mondott. Bejelentette, hogy visszatér a Celeb vagyok, ments ki innen! című dzsungelreality is. A médiacég tavalyi évéről is beszélt, az M-RTL negatív eredményt produkált 2016-ban. Ennek egyébként az is az egyik oka, hogy míg az előző évi számokat jelentősen torzította, hogy 2015-ben a 2014-es reklámadókulcs-csökkentés miatt pénzt kaptak vissza, addig 2016-ban a tervezetten visszajáró adóráfordítás a beszámoló készítésekor még rontó hatással volt az eredményekre. Az R-Time-nak eközben jelentősen nőtt a bevétele és az adózott eredménye is emelkedett, ami az R-Time portfóliójának átalakítása miatt történt. 2017-re egyébként az R-Time-nak nem lesz bevétele, mivel tavaly decemberben úgy döntöttek, hogy az ügyfeleik kényelme érdekében megszüntetik a dupla adminisztrációt, ezért minden reklámbevételt az M-RTL-hez csoportosítanak át.