Az egyre standardizáltabb és volatilisebb biztosítási piacon a digitális alapú biztosítások elterjedése új lehetőséget kínál a gépjármű-biztosítóknak arra, hogy ne csupán kárrendezéssel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtsanak, de a mobilitással kapcsolatos szolgáltatások széles skálája felé is nyissanak – derül ki a Deloitte felméréséből. Az európai biztosítási ügyfelek körében igény mutatkozik egy olyan új típusú biztosításra, amelyben a biztosító szerepe nem korlátozódik a kockázatviselésre.
„Az okoskészülékek egyre több területen válnak a mindennapi életünk részévé. A legtöbb iparágban megfigyelhető, hogy a szolgáltatók ezt a jelenséget kihasználva szorosabb kapcsolatot tudtak kialakítani az ügyfeleikkel. Sok biztosító nem tudja kivonni magát az éppen zajló változások alól, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egyre nagyobb a verseny a piacon. Az más kérdés, hogy ezek az újszerű szolgáltatások mennyire fognak elterjedni, hiszen az a fogyasztói elfogadás ütemétől függ, ennek mértéke pedig országról országra változó lehet.” – mondta Mérth Balázs, a Deloitte Zrt. pénzintézetekért felelős partnere.
A Deloitte becslései szerint a digitális alapú gépjármű-biztosítások európai piacának értéke 2020-ra akár a 15 milliárd eurót is elérheti. A piac értékének meghatározása során figyelembe vettük egyrészt, hogy az ügyfelek saját állításuk szerint mennyire lennének hajlandóak megosztani adataikat a szolgáltatókkal, másrészt azt, hogy az egyes országokban milyen lemorzsolódási arány várható. A gazdaság digitalizálódása és a szabályozói változások következtében nagyobb volatilitás figyelhető meg az ügyfelek körében. Ez a biztosítási piac esetében sincs másképp. Abban a kérdésben, hogy szerintük egy tízes skálán mennyire valószínű, hogy biztosítót fognak váltani (ahol a 0 az egyáltalán nem valószínű, a 10 pedig a nagyon valószínű), a felmérésben részt vevők által adott válaszok átlagpontszáma európai szinten 2015-ben még 3,7% volt, 2016-ra viszont már 4,5%-ra ugrott. Bár tömeges váltásra eddig még nem került sor, minden jel arra utal, hogy ez előbb-utóbb be fog következni.
Európán belül a belga, olasz, brit, francia, német és spanyol piacok rendelkeznek a legnagyobb növekedési potenciállal a digitális alapú gépjármű-biztosítás tekintetében. Az európai biztosítási ügyfelek a jelek szerint sokkal szívesebben osztják meg a szolgáltatókkal a vezetéssel kapcsolatos adataikat, mint a közösségi oldalakról származó adataikat. Bármennyire is igaz, hogy a közösségi oldalakra feltöltött adatok segítségével új szintre lehetne emelni a kapcsolatot a meglévő ügyfelekkel, a biztosítók számára komoly kihívásnak bizonyulhat az ilyen jellegű adatok összegyűjtése és feldolgozása.
A digitális alapú gépjármű-biztosítás eszenciáját a szolgáltatások jelentik
Jelenleg az ár jelenti a fő vonzerőt a használatalapú biztosítások kapcsán. A biztosítóknak muszáj lesz egyre inkább a kedvezményalapú termékektől az értékalapú szolgáltatások felé elmozdulniuk, ehhez pedig az ügyfelek igényeit kell a középpontba helyezniük.
Európai szinten a válaszadók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy hajlandóak lennének megosztani az adataikat a biztosítókkal, ha cserébe az alábbi, gépkocsikhoz kapcsolódó szolgáltatások közül legalább egyet igénybe vehetnének:
-
Ingyenes országúti asszisztencia
-
Automatikus vészhelyzeti asszisztencia
-
Lopott autó helyének meghatározása, illetve visszajuttatása
-
Ingyenes olajcsere/szerviz, ha a használó összegyűjtött egy bizonyos számú pontot a biztonságos vezetésért.
„A digitális alapú gépjármű-biztosítás jó úton halad afelé, hogy fontos szolgáltatás legyen az összes európai országban. Az ügyfelek részéről igény mutatkozik egy olyan új szolgáltatástípusra, amelyben a biztosító szerepe nem korlátozódik a kockázatviselésre. Azok a biztosítók, amelyek elindulnak ezen az úton, a gépjármű-biztosítási piac újrafelosztásának nyertesei lehetnek. A felmérésünk tanúsága szerint nagyfokú korreláció mutatható ki aközött, hogy kik lennének hajlandóak biztosítót váltani, és kik osztanák meg a vezetéssel kapcsolatos adataikat a biztosítójukkal. A biztosító egyike annak a három piaci szereplőnek, akikben az emberek a leginkább megbíznak, ha a személyes adataik átadásáról van szó. Az adatmegosztás azonban még így is olyan etikai kérdéseket vet fel, amelyeket a biztosítótársaságoknak megnyugtatóan rendezniük kell. „- mondta Mérth Balázs.
A felmérésben 15 ezren vettek részt 11 országból (Ausztriából, Belgiumból, az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Hollandiából, Írországból, Lengyelországból, Németországból, Olaszországból, Spanyolországból és Svájcból).