A tévés háztartásban élők 42 százaléka, azaz mintegy 3,7 millió személy szokott tévénézéssel egy időben internetezni. 363 ezren élnek tévékészülék nélküli háztartásban, de közülük 167 ezren mégis rendszeresen néznek tévés tartalmakat az interneten.
A Nielsen Közönségmérés „TV Plusz” kutatásának célja a hazai többképernyős médiafogyasztás feltérképezése. A cég 2017 tavaszán végzett felmérése az internetezési szokásokról, tévéműsorok online megtekintésének eszközeiről, gyakoriságáról, tartalmáról és a közönség összetételéről ad átfogó képet.
A tévénézés és az internethasználat egyre inkább összefonódik: a középpontban nem az eszköz, hanem sokkal inkább maga a tartalom áll. A fogyasztók egyre több felületen, egyre több forrásból érhetik el ugyanazt a tartalmat, és ezek a források igen jól kiegészítik egymást.
A felmérésből az is kiderül, hogy hazánkban a tévés tartalmak interneten keresztül történő fogyasztása jelenleg még nem mindennapos tevékenység: jellemzően hetente vagy annál is ritkábban fordul elő, amelyhez elsősorban a nagyobb képernyőt – asztali számítógépet vagy laptopot – preferálják a nézők.
A tévés háztartásokban élő 4 év felettiek 78%-ának otthonában van internetelérés, és 68%-uk internetezik is odahaza, amelyhez az asztali számítógépet háttérbe szorítva egyre többször használnak mobil eszközöket – elsősorban okostelefont és laptopot, de a tablet használata sem elhanyagolható.
Korcsoportok tekintetében kiemelendő, hogy a 18-49 éves személyek 84%-a rendelkezik okostelefonnal, melyet 73%-uk otthoni internetezésre is használ. A laptop aránya is igen jelentős, e korosztály közel kétharmadánál jelen van, és 53%-uk ezen keresztül (is) internetezik otthon.
Gyakori jelenség, hogy a tévénézés és az internetezés nem egymást kizáró, hanem sokkal inkább egymást kiegészítő tevékenység. A 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élő népesség 42%-a – vagyis mintegy 3,7 millió személy szokott tévénézéssel egy időben internetezni, amely a 18-49 évesek körében a leggyakoribb: a korcsoport 60%-ára jellemző ez a párhuzamosság.
A 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élő népesség egyharmada fogyaszt tévés jellegű tartalmakat az interneten – magyar tévés tartalmak mellett ide értve a filmeket, sorozatokat – és ezen belül 1,1 millióan szoktak megtekinteni magyar tévés tartalmakat is, mely elsősorban a 18-49 éves korosztályon belül, illetve a legalább érettségivel rendelkező személyekre jellemző leginkább.
A nézők többsége elsősorban a nagyobb képernyőt preferálja: 55 százalékban a laptopot, illetve 34 százalékban az asztali számítógépet választják, és leggyakrabban a csatorna saját weboldalán tekintik meg a kívánt tartalmakat.
A felmérés alapján a tehetségkutatók, a szappanoperák, a sport- és a hírműsorok bizonyultak a legnépszerűbb műfajoknak, de ez a rangsor csupán egy pillanatnyi állapotot tükröz, amely szorosan összefügg az időszakra jellemző, tévében sugárzott top tartalmakkal és aktuális eseményekkel.
Az okostévével ellátott háztartások aránya is folyamatosan nő: már minden negyedik személy háztartásában megtalálható, és közülük több mint félmillióan használják internetezésre is az arra alkalmas tévékészüléküket.
Jelenleg a teljes magyar népesség 4 százaléka él tévékészülék nélküli háztartásban (ez körülbelül 363 ezer fő), de közülük 167 ezer személy mégis fogyaszt rendszeresen tévés tartalmakat interneten keresztül.