Lassú, de érzékelhető folyamat az autópiacon, hogy a céges vevők elfordulnak a korábban egyeduralkodó dízelüzemű járművektől. Az egyelőre bizonytalan jövőben több irány, például a gázüzemű meghajtás is felértékelődhet. A változást fűtik politikusi nyilatkozatok is, amelyek hosszabb távon végképp száműznék a dízelt Európából. Németországban máris zuhan a dízelek részaránya, a friss adatok szerint 13,8 százalékkal csökkent az eladásuk az újautó-piacon.
Érzékelhető váltás a cégautópiacon, hogy a korábban túlnyomórészt dízelüzemű járműveket kereső vállalkozások nagyobb mértékben kezdték el vásárolni, lízingelni a benzines autókat is – mondta el lapunknak Jancsó Gyula. Az Opel Magyarország ügyfélkapcsolati igazgatója és b2b projektmenedzsere hozzátette: a változást ma még korai lenne trendnek nevezni, de tény, hogy a dízel egyeduralma veszélyben van. A szakember szerint egyelőre a dízeljárművek üzemben tartása továbbra is olcsóbb, ám a szervizköltséget és minden más kiadást is magában foglaló TCO (Total Cost of Ownership) mutató a korszerű benzines autók javára kezd elbillenni bizonyos kilométerfutások esetén.
Jancsó Gyula megjegyezte: az alternatív üzemanyagok terén továbbra is van fantázia a gázüzemű autókban is. Itt két kategória szerepel a piacon, az LPG és a CNG gázrendszer. Utóbbinak számos kedvező tulajdonsága van, hiszen a megfelelően kialakított sűrített földgázzal működő motor a benzinmotorral összehasonlítva a legmagasabb teljesítményt nyújtja, mert a sűrített földgáz oktánszáma magasabb, mint a benziné. A töltése azonban alacsony nyomású technológia esetén egyelőre lassú. A gázszolgáltatók ezért jelenleg azon dolgoznak, hogy meggyorsítsák ezt a folyamatot, hiszen a gázüzemű autók terjedése új piacokat nyithat meg számukra. Az autós oldalról elsősorban a taxicégek érdeklődnek a gázmeghajtású gépkocsik iránt – tette hozzá.
Változnak az idők
Mint ismert, júliusban Franciaországban Nicolas Hulot környezetvédelmi miniszter nyilatkozott úgy, hogy 2040-ig betiltják a dízel és benzines autók újonnan történő forgalomba helyezését. A francia szakminiszter a párizsi egyezményre és a zöldenergia részarányának növelésére hivatkozott, valamint hozzátette: az előzetes egyeztetések alapján a francia autógyártók fel vannak készülve a kormány „kemény feltételeinek” teljesítésére.
A bejelentésre azt követően került sor, hogy a Volvo Cars közölte: 2019-től kezdődően már kizárólag hibrid vagy tisztán elektromos modelleket fog gyártani. A bejelentés annyiban nem meglepő, hogy eddig is voltak hasonló üzenetek egyes járművek távolabbi jövőjét tekintve.
Különösen a dízelüzemű járművek vannak a célkeresztben: az elmúlt években több politikus is nyilatkozott úgy Németországban és egyes skandináv államokban, hogy a dízel napjai meg vannak számlálva. A változások – az állami szabályozás terén legalábbis – nem években, hanem inkább évtizedekben mérhetők, a jelek szerint azonban már elkezdődött némi átrendeződés a céges autók piacán is.
A számok is igazolják
A változás már a számok szintjén is tettenérhető: az egyes nagyobb német városok esetleges dízeltilalmáról szóló német közbeszéd a jelek szerint máris kimutatható a piacon. Az augusztusi újautó-értékesítéseken belül a dízel máris 13,8 százalékot esett, ezzel a gázolajjal működők aránya 37,7 százalékot tesz ki az újautó-eladásokban. A benzines autók eladása ezzel párhuzamosan 15 százalékot ugrott, ezzel összesen 58,4 százalékot hasítva ki a teljes szegmensből. A német piacot elemző szakértők szerint a folyamat folytatódni fog, vagyis mint a privát, mind pedig a céges vásárlók lassan elfordulnak a dízeltől, hosszabb távon pedig a belengetett dízeltilalmak végleg zárójelbe tehetik ezt a meghajtási formát. A német piac azért is figyelemreméltó, mert az ottani folyamatok némi csúszással más országokban is megismétlődnek.