Az internetezők túlnyomó többsége nem bízik a közösségi felületeken olvasott információkban, és a véleményvezérek által megosztott tartalmakat kevésbé tartják hitelesnek, mint például a kormányok posztjait – derül ki egy friss felmérésből. A kutatás arra is rámutatott, hogy a netezők majdnem fele szerint a világhálón hozzájuk eljutó hírek többsége álhír.
Az internetezők mindössze 8 százaléka véli úgy, hogy a közösségi médiában látott tartalom kétharmada igaz – derül ki a UM médiaügynökség által végzett felmérésből. A Wave X – Remix Culture nevű kutatáshoz 81 országban összesen 56 ezer netezőt kérdeztek meg, vagyis meglehetősen széles körből gyűjtötték az információkat. A kirajzolódó kép finoman szólva sem kedvező a világhálós tartalmak megítélése szempontjából.
Bár úgy általában sem bíznak a netezők a közösségi médián megjelenő információban, ha kiderül, hogy influencerek, hírességek, illetve vloggerek/bloggerek által megosztott tartalomról van szó, akkor már mindössze 4 százalék gondolja azt, hogy az többnyire igaz. Ennél még a kormányok által a közösségi médiában közzétett információk iránt is jóval nagyobb a bizalom, a megkérdezettek 12 százaléka szerint azoka kétharmada ugyanis valós információ, igaz az Egyesült Királyságban már csak 8, míg az Egyesült Államokban 6 százalék gondolja így.
A válaszadók 46 százaléka szerint a közösségi médiában megjelenő hírek többsége álhír. A megkérdezettek kevesebb mint fele, mindössze 47 százaléka jelezte azt, hogy befolyásolja a véleményét az online megosztott információ, ami az előző, 2017-es kutatáshoz képest jelentős visszaesés, hiszen akkor még 54 százalék jelezte ezt.
Jól érezhető az is, hogy a rengeteg álhír, félrevezető információ miatt csökken a szakértőkbe és szervezetekbe vetett bizalom is. Míg két éve még csak a megkérdezettek 42 százaléka jelezte, hogy kevésbé bízik bennük, mint korábban, addig idén már 47 százalékuk.
Ahol viszont komoly és egyre erősebb szerepük lehet a közösségi felületeknek, az a kisebb, helyi közösségek erősítése. A földrajzi alapon szerveződő csoportok már most is a megkérdezettek 60 százaléka szerint játszik fontos szerepet a társasági életben.