Az idén várhatóan 444 milliárd eurós forgalmat generálnak majd az okostelefonok, ez a fogyasztók műszaki elektronikai termékekre szánt büdzséjének közel felét jelenti – derül ki a GfK előrejelzéséből. A nagyméretű mobilok egyre népszerűbbek, globálisan a legalább 6 hüvelykes készülékek aránya tavaly elérte a 70 százalékot.
Az okostelefonok iránti kereslet előreláthatóan stabil marad 2020-ban, a 2019-es enyhe, két százalékos visszaesés után. A GfK szakemberei szerint 2020-ban több, mint 1,37 milliárd okostelefont adnak majd el világszerte.
„Korszakalkotó innovációkkal lenyűgözni a fogyasztókat nagy kihívást jelentett az elmúlt években, különösen, ami az okostelefonok piacát illeti”, nyilatkozta Pavlin Lazarov, a Telecom GfK-szakértője. „A legszemélyesebb eszközünkkel történő interakciók rendkívül magas szintre emelkedtek, s ezzel párhuzamosan nőttek az elvárásaink is a hardvert és a teljesítményt illetően. Elmondhatjuk, hogy mára a prémium kategória és a teljesítmény vált standarddá. Mindazonáltal a fogyasztók lélegzetüket visszafojtva várják, hogy az új top modellek megjelenjenek a piacon, amellett, hogy minden tavaly eladott öt okostelefonból négyet 2019-ben dobtak piacra. A megfelelő árérték aránnyal fenntartani a fogyasztók érdeklődését sikeres stratégiának bizonyulhat.”
A termékjellemzőktől az előnyökön át az élményekig
Az elmúlt évek során az innovációk határozták meg az okostelefonok piacát, és ez az a terület, ahol a könnyen elérhető fejlesztések helyet kaptak. A „minél több, annál jobb” mantrát követve az okostelefonok egyre több és jobb tulajdonsággal bírnak. A legalább 6″-es kijelzős okostelefonok aránya 2019-ben elérte a 70 százalékot, míg ez az arány 2018-ban mindössze 24 százalék volt.
A GfK globális fogyasztói felméréséből kiderül, hogy a felhő alapú tárhelyszolgáltatás ellenére a fogyasztók a belső tárhely méretét tartják a legfontosabbnak, amikor okostelefont vásárolnak. Ez megmagyarázza, miért volt a 2019-ben eladott okostelefonok 37 százalékának 128 GB-nyi, vagy még több tárhelye.
A fogyasztók fele az akkumulátor élettartamát jelölte meg az egyik legfontosabb tulajdonságként okostelefon-vásárlásnál. Az eredményből kiderül, hogy a 2019-ben eladott okostelefonok akkumulátorainak 38 százaléka legalább 4000 mAh-es kapacitással bírt. A gyorsaság és az akkumulátor élettartama ugyancsak alapvető azon felhasználóknál (44 százalék), akik játszanak a telefonjukon. Mindent összevetve a telefonok tulajdonságaiból adódó előnyöknek valódi élményt kell adniuk, amelyeket a fogyasztók elvárnak és használat közben értékelnek is.
Az 5G status quoja 2019-ben
Az egyik legfontosabb technológiai fejlesztés, amely szorosan kapcsolódik a teljesítményhez és az élményekhez, az az 5G. 2019-ben már több, mint tíz márka kínálatában szerepelt 5G-s okostelefon. Az 5G terjedése erősen függ az adott ország telekommunikációs infrastruktúrájától. Dél-Koreában a 2019 első negyedévében eladott okostelefonok harmada már 5G-re volt képes, míg ez az arány Nagy-Britanniában és Ausztráliában két százalékra tehető. A legnagyobb okostelefon-piac: Kína, gyorsan felzárkózott, hiszen 2019 decemberében az összes okostelefon-eladás 8 százalékát már 5G-s modellek generálták.
Kényelem és egyszerűsödés, mint további növekedési tényezők
A fogyasztók folyamatosan keresik azt, hogy hogyan javíthatnának kényelmi- és jólléti helyzetükön úgy, hogy közben a napi interakcióik egyszerűsödnek. Ezek a trendek jól tetten érhetők a hordható okoseszközökön keresztül, amelyek darab alapon robosztus, 28 százalékos növekedést értek el 2019ben. Az értékbeli növekedés még erőteljesebb volt, hiszen több, mint 40 százalékot ért el, ami elsősorban az okosórák és a csuklón hordható okos kiegészítők iránti magas keresletnek köszönhető. Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabban figyelnek egészségükre, az olyan funkciók, mint a vérnyomás- vagy a véroxigénmérés egyre inkább teret nyernek.
Az útközbeni szórakoztatás és a zenehallgatás régóta részét képezik a fogyasztók mobilhasználati szokásainak. Az egyik legújabb fejlesztés e téren a teljesen vezeték nélküli fülhallgatók, amelyek háromszámjegyű növekedéssel megduplázták 2019-ben a 2018-as eladásokat. Ez a piac számos új játékost vonzott: így 2019-ben globálisan már 30 márka tette ki a darabszám alapú forgalom 80 százalékát.
Hazai okostelefon piac
A nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan a telekommunikációs szektor hazánkban is a legmeghatározóbb a műszaki elektronikai piacon, mivel 40 százalékos súlya van forgalom alapján. Árbevétel tekintetében az okostelefonok piaca 4 százalékkal nőtt, de a darabszám tekintetében már elég negatív, 10 százalékos visszaesésről beszélünk. A bevétel-növekedéshez hozzátartozik, hogy itthon is a nagyobb kijelző méret és kapacitás felé tolódott el a piac. A hazánkban értékesített telefonok 36 százalékának már 6,2” feletti a kijelzője, míg 2018-ban ez csupán 6 százalék volt. Kapacitás szempontjából hasonló eltolódásról adhatunk számot, mivel a 128Gb-os, vagy annál nagyobb kapacitású telefonok részaránya 5 százalékról 28 százalékra nőtt. Ez is alátámasztja, hogy a magyar fogyasztói szokások a telefonhasználat tekintetében egybecsengenek az európai átlaggal.