Eszméletlen tempóban pörög az online kereskedelem, a járvány miatt a fogyasztók gyakrabban és nagyobb mennyiségben vásárolnak a webáruházakban. A napi fogyasztási cikkek, a tartós élelmiszerek, a vitaminok és a higiéniai termékek a legkeresettebbek, de a laptopok, valamint a webkamerák forgalma is felfutott. Kérdés, mi lesz akkor, ha elhúzódik a járvány.
Váratlanul érte a hazai webáruházakat a vásárlási láz, a megnövekedett igények miatt az online shopokban a legnépszerűbb termékek gyakran hiányoznak, a kiszállításra pedig akár hetekig is várniuk kell a vásárlóknak. A legnagyobb üzletláncok online boltjaiban több héttel előre elfogytak a foglalható szállítási időpontok. Így van ez az Auchan, a Tesco és a Spar webáruházában is.
A Spar online shopjában két számjegyű volt a növekedés márciusban az előző hónaphoz viszonyítva és a tavaly márciusi adatokhoz képest is. Az áruházlánc bizonyos termékekre (liszt, olaj, rizs, élesztő) mennyiségi korlátozást vezetett be, ezekből egyszerre legfeljebb 10 darabot tehetnek a kosarukba a vásárlók. A leadott rendeléseket kizárólag előre, online lehet kifizetni. Március végén a Spar bővítette az igénybe vehető idősávokat, hétköznapokon 22 és 23 óra között is kiszállítanak. Április hatodika óta pedig már a Főtaxi Csoport is beszállt a házhoz szállításba, a Taxi Shopping névre keresztelt kényelmi szolgáltatást igénybe vevők az online shopban a személyes átvétel kiválasztása után igényelhetik, hogy helyettük ezt a taxisok tegyék meg, majd – természetesen az érvényes tarifadíj kifizetése mellett – a Főtaxi munkatársai szállítják otthonukhoz a megrendelt termékeket. A kiszállítási díjat viszont személyesen a sofőrnek kell átadni.
A Tesco is számos újítást vezetett be. Több mint 170 munkatársat vettek fel az Online Bevásárlás csapatához, munkájukat a kiszállításban jártas Ice Cube cég dolgozói és autói segítik. Így a korábbiakhoz képest naponta 460 új háztartásba tudják eljuttatni a rendeléseket. Emellett az áruházlánc bevezette a Tesco Dobozt, ami alapvető élelmiszereket és háztartási termékeket tartalmaz, és azokba a magyar háztartásokba rendelhető, ahol az üzlethálózat online bevásárlás szolgáltatása nem elérhető. A Tesco által előre összeállított, egységes tartalmú dobozokat a Magyar Posta szállítja házhoz.
Hasonló szolgáltatással az Auchan is előállt, náluk háromféle előre összekészített dobozból lehet választani. Új rendelések esetén a Tesco is kizárólag online fizetést fogad el, a vásárlóknak lehetőségük van bevásárlószatyrokban kérni a termékeket, így nem kell érintkezniük a kiszállítókkal. A Sparnál egyébként automatikusan papírtáskák ban hozzák ki a megrendelést. A Tesco is korlátozásokat vezetett be, egy vevő egyszerre legfeljebb 80 kilogramm árut rendelhet, ezenfelül egyes termékek esetén a maximális mennyiséget is meghatározták.
„A DM-nél is szignifikánsan emelkedett a forgalom, voltak olyan napok, ahol az előző évhez képest három számjegyű volt a százalékos növekedés értéke, de összességében is nagyon nagy mértékű volt a márciusi fejlődés. Április-májusban visszarendeződést várunk, így itt csökkenő forgalmakkal kell majd számolni” – mondta el Kanyó Roland, a DM Kft. marketing- és PR-menedzsere. A legnagyobb változás a fertőtlenítők, a vitaminok és a papíráruk árucsoportban volt, ezek eladása a korábbi értékekhez képest a havi mennyiség többszörösére emelkedett, emiatt a drogérialánc beszállítói szállítási nehézséggel küzdenek.
Az Extreme Digitalnál a karácsony környéki élményt éljük most meg az online értékesítésben – mondta el a forgalom felfutását érzékeltetve Várkonyi Balázs, a társaság és az eMAG vezérigazgatója. Az adatok azt mutatják, hogy a járvány Magyarországra érkezése után egy-két hétig visszaesés volt a műszaki áruk iránti keresletben, hiszen először a napi fogyasztási cikkeket szerezték be az emberek, de ezt követően drasztikusan elindult felfelé az online forgalom. Az Extreme Digital hagyományos üzleteiben 30-40, egyes esetekben ennél is nagyobb a visszaesés az ilyenkor szokotthoz képest, azonban a webshopban a rendelésszámokat tekintve akár duplázódás is lehet a múlt évhez viszonyítva.
„Az átlagos kosárérték csökken, azt látjuk, hogy az emberek a válságban igyekeznek jobban odafigyelni a kiadásaikra. Ezért megfordult a korábbi trend, amikor inkább a nagyobb tudású készülékeket keresték, most az alaptudású eszközökre – televízió, hűtőszekrény, mosógép – van inkább nagyobb kereslet” – számolt be a tapasztalatokról Várkonyi Balázs. Az Extreme Digital és az eMAG vezérigazgatója elmondta azt is, hogy az FMCG-, a higiéniai termékek, a tisztítóeszközök, a laptopok, a játékok, játékkonzolok, illetve a sporteszközök a legfelkapottabbak, ezeknek a forgalma a tavaly áprilisihoz képest többszörös lehet.
Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke szerint ha hoszszabb ideig elhúzódik a mostani krízis, és kitart egész nyáron, ahogy kezd elfogyni a lakosság tartaléka, jelentős mértékben viszszafogják majd a költéseiket. Ez azzal jár, hogy a nem létfontosságú termékeket forgalmazó, éves szinten néhány tízmillió forintos bevételű webáruházak rendkívül nehéz helyzetbe kerülnek, és az sem kizárt, hogy a következő napokban ezek akár százas nagyságrendben is megszűnhetnek. Ezenkívül valós veszély, hogy a kényszer szülte helyzet miatt most fellendülőben lévő termékköröknél (otthoni fitnesz, munkavégzés, tanulás stb.) a veszélyhelyzet elmúltával jelentős keresletcsökkenés alakul ki, ami hosszabb ideig fennáll majd. A szakember szerint nagy kérdés az is, hogy ha elmúlik a jelenlegi helyzet, mennyien maradnak meg online vásárlónak a megoldást most kipróbálók közül, elegendő lesz-e néhány hónap arra, hogy megváltoztassa az emberek hozzáállását. Egyrészt, mert a kényszer okozta helyzet miatt toleránsabbak a vásárlók azokkal a szereplőkkel szemben is, akik nem az elvárt színvonalon szolgálják őket ki. Másrészt pedig az emberek számára fontos szociális tevékenység a vásárlás, így igen valószínű, hogy amint lehetőség lesz rá, igényelni fogják, hogy ismét hagyományos módon is járhassanak üzletbe.
„Ahogyan egész ágazatok állnak le, jönnek a megszorítások és egyre többen veszítik el a munkahelyeiket, csökkenni fog a vásárlóerő, ezzel együtt visszaesik a kereslet. Ennek ellenére az idei év összességében hozhat extra növekedést is az online értékesítésben, de nem gondolom, hogy drasztikus ugrás lesz. Az viszont egyértelmű, hogy a digitalizációban, a digitális írástudásban nagy előrelépést hozott a járvány az országban. Az utánvét helyett inkább a bankkártyás fizetést választják az emberek, valamint az is fontos változás, hogy nem kell aláírni az átvételkor. Úgy gondolom, hogy ezek mindenki előnyére válnak, és nem hiszem, hogy visszarendeződés lenne ezen a területen, amikor elmúlik a válság” – fűzte hozzá Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Kalocsai Magdolna, Kalocsai Zoltán
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.