- Hirdetés -

2021 a zsarolóvírusok éve volt

|

- Hirdetés -

A 2021-ben kivizsgált biztonsági incidensek csaknem fele zsarolóvírusokhoz köthető – derül ki a Kaspersky adataiból.

Incidenselhárítás alatt azt értjük, amikor a vállalatok egy rendszerfeltörést követően egy speciális csapathoz fordulnak a kár mérséklése és a támadás terjedésének megelőzése céljából. A Kasperskynél az incidenselhárítást a Globális vészhelyzet-elhárító csapat (GERT) végzi; ezt a szolgáltatást a közép- és nagyvállalatok számára tartják fenn. A 2021. januártól novemberig terjedő időszakban a GERT által kezelt csaknem minden második biztonsági incidens (az összes incidenselhárítási kérés csaknem 50%-a) zsarolóvírusokhoz volt köthető, ami majdnem 12 százalékpontos emelkedést jelent a 2020-as évhez viszonyítva. Többek között ez az egyik legfontosabb megállapítása a Kaspersky „Az év sztorija: zsarolóvírusok a címlapokon” című kiadványának. A vállalat éves Security Bulletin sorozatának részeként megjelenő 2021-es Az év sztorija kiadvány a zsarolóvírusok jelenlegi helyzetét és a 2022-ben várható fejleményeket vizsgálja.

Ha kiberbiztonságról van szó, akkor a zsarolóvírus vitathatatlanul elviszi a pálmát az év sztorijaként, olyan témákat utasítva maga mögé, mint a gázvezetékek és az állami egészségügyi szolgáltatások. A zsarolóvírusok működtetői finomítottak az arzenáljukon, és most már inkább a nagyméretű szervezetek elleni kevesebb számú támadásra fókuszálnak. Emellett egy egész földalatti ökoszisztéma is megjelent a zsarolóvírusokkal támadó hekkercsoportok erőfeszítéseinek támogatására.

A 2021-es év első 11 hónapjában a Kaspersky GERT csapata által feldolgozott, zsarolóvírusokhoz köthető incidenselhárítási kérések 46,7%-ot tettek ki, ami elég jelentős ugrás a 2020-ban regisztrált 37,9%-ról, valamint a 2019-ben mért 34%-ról.

A leggyakoribb célpontok a kormányzati és az ipari szektorban működő szereplők voltak; a két szektor ellen irányuló támadások összességében csaknem 50%-át adták az összes zsarolóvírushoz kapcsolódó incidenselhárítási kérésnek a 2021-es évben. Az informatikai vállalatok és a pénzintézetek is a népszerű célpontok közé tartoztak.

Azzal párhuzamosan azonban, hogy a zsarolóvírusok működtetői átálltak a nagyobb összegű váltságdíjak követelésére és a jelentősebb, ismertebb célpontok támadására, növekvő nyomás nehezedik rájuk a politikusok és a rendvédelmi szervek részéről, ezért aztán kritikusan fontos a támadások hatékonyságának növelése. Ennek kapcsán a Kaspersky szakemberei két fontos trendet emelnek ki, amelyek véleményük szerint népszerűek lesznek majd 2022-ben. Először is, a zsarolóvírusokkal támadó csoportok valószínűleg gyakrabban hozzák majd létre a zsarolóvírus Linux buildjét a támadási felületük maximalizálásához, mint ahogy azt már a RansomExx és a DarkSide csoportoknál is láthattuk. A támadók továbbá nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a „pénzügyi zsarolásokra”. Ilyen esetekben a támadók azzal fenyegetőznek, hogy információkat szivárogtatnak ki a kritikus pénzügyi eseményeken keresztülmenő (például fúzióra, akvizícióra vagy tőzsdére készülő) vállalatokról a részvényáraik alulértékelése céljából. Ha egy vállalat ilyen sebezhető pénzügyi helyzetben van, akkor nagyobb valószínűséggel fizeti ki a váltságdíjat.

„2020-ban kezdtünk el az úgynevezett „Ransomware 2.0-ról” beszélni, és most, 2021-ben azt látjuk, hogy teljes gőzzel robog felénk a zsarolóvírusok új korszaka. A zsarolóvírusok működtetői nem elégszenek meg az adatok titkosításával, hanem ellopják őket a kritikus fontosságú, jelentős célpontoktól, és azzal fenyegetőznek, hogy nyilvánosságra hozzák az információkat, ha az áldozatok nem fizetnek. Ráadásul a Ransomware 2.0 még a következő évben is velünk marad” – mondta Miroslav Koren, a Kaspersky Kelet-Európáért felelős igazgatója.

„Ugyanakkor most, hogy a zsarolóvírusok a címlapokra kerültek, a rendvédelmi szervek keményen dolgoznak a termékeny csoportok megbuktatásán, mint ahogy ez a DarkSide-dal és a REvillel is történt az idén. E csoportok életciklusa rövidül, ami azt jelenti, hogy 2022-ben finomítaniuk kell a taktikáikon, hogy jövedelmező legyen a működésük, különösen akkor, ha egyes kormányok illegálissá teszik a váltságdíjfizetést – amiről már tárgyalnak is” – tette hozzá Fjodor Szinicin, a Kaspersky biztonsági szakértője.

A Kaspersky szakértői a következőket javasolják a vállalatoknak a zsarolóvírusok elleni védekezéshez:

Ne engedélyezzék a távoli asztal szolgáltatások (pl. RDP) nyilvános hálózatokon való működését, kivéve, ha mindenképpen szükséges, és mindig használjanak erős jelszavakat hozzájuk.

Haladéktalanul telepítsék a javításokat azokhoz a kereskedelemben kapható VPN-megoldásokhoz, amelyek a távol lévő alkalmazottakhoz biztosítanak hozzáférést és átjáróként működnek a hálózatban.

Mindig tartsák naprakészen a szoftvereket az általuk használt összes eszközön, hogy a zsarolóvírusok ne tudják kiaknázni a sérülékenységeket.

A védelmi stratégiájukat az oldalirányú mozgások és az adatok internetre való kikerülésének észlelésére összpontosítsák. Fordítsanak fokozott figyelmet a kimenő forgalomra, hogy észlelni tudják a kiberbűnözők kapcsolatait. Rendszeresen készítsenek biztonsági mentést az adatokról. Gondoskodjanak arról, hogy szükség esetén vészhelyzetben is gyorsan hozzájuk lehessen férni. Használják fel a legfrissebb fenyegetéselemzési információkat, hogy tisztában legyenek a támadók által aktuálisan alkalmazott taktikákkal, technikákkal és eljárásokkal.

Használjanak olyan megoldásokat, mint a Kaspersky Endpoint Detection and Response és a Kaspersky Managed Detection and Response szolgáltatás, amelyek segítenek a támadások korai szakaszban történő azonosításában és megállításában, még mielőtt a támadók elérhetnék a végcéljukat.

A vállalati környezet védelme érdekében részesítsék oktatásban az alkalmazottakat. Ebben segítséget nyújthatnak a célzott képzések, mint például a Kaspersky Automated Security Awareness Platformján kínáltak. Egy zsarolóvírusos támadások elleni védekezést bemutató ingyenes lecke itt érhető el.

Használjanak megbízható végpontvédelmi megoldást, mint például a Kaspersky Endpoint Security for Business szoftvert, amely az exploit-megelőző és a viselkedés-elemző funkció mellett a kártékony műveleteket visszafordítani képes helyreállító motorral is rendelkezik. A szoftver olyan önvédelmi mechanizmussal is rendelkezik, amely meggátolja, hogy a kiberbűnözők eltávolítsák.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....

Új marketing és PR vezetővel erősít az Erste

Augusztus közepétől Blaumann Debóra veszi át az Erste Bank marketing és pr területének irányítását. A szakember feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz.Új vezető irányítja augusztus közepétől az Erste Bank marketing...

Fejlesztésekkel tennék hatékonyabbá a távmunkát a cégek

A rövid távú innovációk kerültek fókuszba a magyar vállalkozások körében, míg a hosszabb távra szóló fejlesztések háttérbe szorultak. A járvány következtében bevezetett home office miatt a vállalatok legnagyobb része, 37 százaléka az elmúlt két...

Rengeteg élelmiszert dobnak ki a magyarok

A vágtázó élelmiszerárak egyik következménye, hogy a szemétbe dobott ételek értéke is jóval magasabb lehet az idén, mint amekkora néhány évvel ezelőtt volt. Egy négytagú család esetében évente akár közel 90.000 forint értékű élelmiszer...

Erős növekedés a Siemensnél

Erős harmadik negyedéves eredményekről számolt be a Siemens. A német technológiai vállalat április 1. és június 30. közötti árbevétele meghaladta a 17,8 milliárd eurót, mely 11 százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti azonos...

Egyre vonzóbbá válhatnak az újlakások

Jókor jött az újlakás-piacon, hogy az 5 százalékos lakásáfa, valamint a legnépszerűbb lakástámogatások, a Babaváró és a CSOK meghosszabbítását július végén bejelentették. Így az elmúlt fél évben némileg óvatosabbá vált beruházók és vevők egyaránt...

Tovább korszerűsít a Penny

Az idei évben már 73 üzletben valósult meg a PENNY 2020 végén indult nagyszabású üzlethelyiség-megújítási és korszerűsítési projektje, természetesen összhangban az áruházlánc tavalyi rebrandingjével. A nyár folyamán közel 30 üzletet alakítanak át országszerte; augusztusban...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Túl keveset isznak a magyarok

A fogyasztók többsége tisztában van az ajánlott napi folyadékmennyiség mértékével, ám jelentős hányaduk mégis a javasoltnál kevesebb folyadékot visz be a szervezetébe a Szentkirályi Magyarország megbízásából készült friss kutatás szerint. A Magyar Dietetikusok Országos...

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....