- Hirdetés -

2023 a magyar médiában

|

A televíziós piac telítettsége ellenére az idén több új tévécsatorna is indult, bár őszre a reklámidők még így is kevésnek bizonyultak. Komoly üzletek születtek a sportjogok terén és új streamingszolgáltatások jelentek meg a hazai piacon. Pálffy István egy napra visszatért, ellentétben a reklámadóval, aminek a kulcsa továbbra is nulla százalék marad.

 

Induló, átmárkázott és megszűnő tévécsatornák

A tesztadás már 2022 utolsó napjaiban elindult, de hivatalosan az idén február 1-jén startolt el a Max4 nevű csatorna. A Network4 csoporthoz tartozó televízió elsősorban a női nézőket célozza meg. A Max4 egyből elérhető lett az ingyenes földfelszíni platformon, és egész gyorsan bekerült minden nagyobb műsorterjesztő kínálatába. Borsány-Gyenes András, a társaság vezérigazgatója nemrég lapunknak arról beszélt, hogy jövőre már egyszázalékos közönségarányt várnak a legújabb televíziójuktól. Egyébként a Network4 az idén külföldi terjeszkedésbe is fogott, ugyanis a Story4 helyi változatát Csehországban és Szlovákiában is elindították.

Március 1-jén kezdte meg a működését a Magyar Mozi Tv. A régebbi és újabb magyar filmeket sugárzó csatorna a Radu Morar érdekeltségébe tartozó Tematic Media Grouphoz tartozik. Jellegében kicsit hasonló, mint a 2012-ben megszűnt Filmmúzeum volt. A Magyar Mozi Tv lefedettsége egész jól alakul, hiszen már az indulásakor ott volt a Digi és a Vodafone kínálatában, nyáron a Telekomhoz is bekerült, ősszel pedig a földi digitális sugárzásban is elérhető lett.

December közepén négy új tévéadóval bővült az RTL magyarországi kínálata. Ez azt jelenti, hogy a nyolc televízióból álló portfóliójuk még 2023-ban 12 csatornássá hízik. Az új televíziók neve Kölyökklub, Moziklub, Sorozatklub és RTL Otthon.

Év elején egy átmárkázás is volt a televíziós piacon. A Warner Bros. Discoveryhez tartozó Boomerang gyerekadót a Cartoonito váltotta. A televízió fő célcsoportját a 4–6 évesek jelentik. Egy átmárkázás viszont elmaradt az idén. Még 2022-ben harangozta be a TV2 Csoport, hogy a FEM3 nevű csatornájuk a TV2 Klub nevet veszi fel, erre azonban csak 2024 márciusában kerül sor.

Ahhoz képest, hogy mennyire telítettnek számít a televíziós piac, megszűnésből az idén nem volt sok. Nyár közepén fejezte be a működését a Fix Tv lineáris adása, ugyanakkor online tovább működnek. Ezenfelül az idei év végén véget ér a Warner Bros. Discoveryhez tartozó Discovery Science és a DTX működése. A megszűnésre egy régiós döntés értelmében került sor. A csatornák legnépszerűbb műsorai továbbra is elérhetők lesznek a médiavállalat többi televíziójának kínálatában.

Hazánkba is megérkezett a SkyShowtime

A Comcast és a Paramount közös streamingplatformja, a SkyShowtime az idén február közepén Magyarországon is elindult. A kifejezetten az európai piacnak szánt szolgáltatás startját még 2021-ben jelentették be, és a szolgáltatás tavaly ősszel lett elérhető az első európai országokban.

Magyarországra a cseh, a szlovák, a román és a lengyel verzióval egy időben érkezett meg. A platformon elsősorban a Paramount, a Universal, a Nickelodeon, a DreamWorks és a Peacock tartalmai láthatók, de az HBO-tól is vásároltak műsorokat, így például A besúgó című magyar sorozat is elérhető a szolgáltatásban.

Jelentős mozgolódások a sportjogok piacán

A 2024/25-ös szezontól kezdődően három idényen át az RTL Magyarország közvetítheti hazánkban a Bajnokok Ligája-meccseket. A megállapodás értelmében RTL Magyarország választhat majd elsőként az BL keddi és szerdai mérkőzései közül. Ezenfelül az RTL-hez kerültek a Bajnokok Ligája úgynevezett B csomagjának digitális közvetítési jogai. A megnyert jogok az A csomag esetén 36, a B csomagnál pedig 167 találkozót jelentenek egy-egy szezonban az RTL-nek. A mérkőzések közvetítései a lineáris csatornáik mellett az RTL+ streamingfelületen lesznek láthatók. A B típusú jogok a Sport TV-t működtető AMC Networkshöz kerültek, így az M4 Sport Bajnokok Ligája nélkül marad a 2024 őszétől kezdődő idénytől számítva legalább három évig.

Ugyanakkor friss hírek szerint az MTVA azzal vigasztalódhat, hogy megszerezték az Európa-liga és az Európa Konferencia Liga közvetítési jogait, amiért 7,2 millió eurót fizetnek három évre. Ezenfelül továbbra is a közmédiánál vannak az olimpiai közvetítési jogok. Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a 2024-es párizsi játékokat idehaza az MTVA közvetíti. Emellett év elején bejelentették, hogy 2026 és 2032 között az összes nyári és téli olimpia közvetítési jogát Európában a European Broadcasting Union és a Warner Bros. Discovery közös pályázata nyerte el. Ennek a pályázatnak volt a szereplője a magyar közmédia is. Az olimpiai jogokért 16,7 millió eurót fizet az MTVA.

Őszre beteltek a reklámidők

Az idei évre vonatkozóan jó néhány hirdető pesszimistán tervezett, azonban a gazdasági helyzet alakulását látva közülük sokan az utolsó negyedévre már jelentősebb kampányokkal és költéssel számoltak. Mindez és a rendelkezésre álló GRP-tömeg stagnálása odavezetett, hogy év végére gyakorlatilag beteltek a reklámidők.

Sőt, a teljesítési problémákat megelőzendő az RTL Saleshouse novemberre és decemberre rendkívüli túlkeresleti indexet, magyarán áremelést vezetett be. A jövő évre vonatkozóan mindkét nagy kereskedőház jelentős áremeléssel számol, az RTL Saleshouse átlagosan 20, az Atmedia pedig 15 százalékos drágulást harangozott be.

Továbbra sem tér vissza a reklámadó

A reklámadó hivatalosan nem szűnt meg, csak nulla százalékra vitték le az adókulcsát, pedig az elmúlt évhez hasonlóan az idén is felmerült, hogy ismét bevezetik. Ez alapján a médiavállalatoknak a 2,5 milliárd forint feletti árbevételük után kellett volna újra közterhet fizetniük. Viszont novemberben a jövő évi adótörvények részeként megszavazták, hogy 2024-ben továbbra is minden médiacég számára nulla százalék maradjon a reklámadó mértéke.

A Magyar Reklámszövetség szerint az adó visszavezetése épp a kívánatos gazdasági stabilizáció és növekedés ellen hatott volna. Tanulmányok igazolják, hogy a reklám a gazdaság egyik katalizátora, hozzájárul az összteljesítmény növeléséhez a fogyasztásösztönzés, a szolgáltatási és árversenyre gyakorolt hatások, valamint a jelentős saját iparági foglalkoztatás révén is.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...