A magyar háztartásokban keletkező újrahasznosítható hulladék több mint fele műanyag. Egy korábbi felmérés szerint az emberek többsége tisztában van az újrahasznosítás fontosságával, azt azonban már kevesebben tudják, hogy nem mindegyik csomagolóanyag alkalmas a maradéktalan, gyors és költséghatékony újrahasznosításra. Ezzel szemben a Z generáció 45 százaléka tudatában van annak, hogy az aludoboz az egyetlen kiszerelés, amely 100 százalékban és végtelenszer újrahasznosítható, éppen ezért szelektíven is gyűjti azokat– derül ki a „Minden Doboz Visszajár” reprezentatív felmérésből.
A NIB Research az Every Can Counts – Minden Doboz Visszajár – megbízásából, a 10-18 éves korosztályban végzett reprezentatív felmérést a különféle italos csomagolóanyagok megítéléséről és a szelektív hulladékgyűjtésről.
Adom a dobozom
A válaszadók 91 százaléka fogyaszt valamilyen kereskedelmi forgalomban beszerezhető italt, üdítőt. Legnagyobb arányban, 61 százalékban a PET palackos italokat veszik le a polcról, ezt követik az aludoboz csomagolású termékek 15 százalékkal. A papírdobozos kiszerelés 9 százalékot, az üveg pedig 5 százalékot képvisel. A megkérdezettek 45 százaléka gyűjti külön az aludobozt, ezen belül is a gimnazisták 55 százaléka, a szakgimnáziumba járók 51 százaléka. A felmérésben részt vevő lányok mindkét csoportban néhány százalékkal fontosabbnak tartják ezt a fajta szelektálást. Életkor szerint nincs jelentős eltérés, mégis jól látszik, hogy összességében a szakközépiskolások, szakiskolások és a szakgimnazisták isznak több aludobozos italt. Arra a kérdésre, hogy miért választják ezt a fajta csomagolást, az válaszolták: az aludoboz trendi, exkluzív és jobban megőrzi a minőségét, értékét és teljes mértékben újrahasznosítható, illetve az olcsóság és a termék elérhetősége még fontos szempont számukra.
Az vagy, amit összegyűjtesz
A fiatalok beszámolója szerint a családjaikat általánosságban is jellemzi a szelektív hulladékgyűjtés, a víztakarékosság és a szigetelt otthon. A szelektív hulladékgyűjtés a Központi Régióban és Nyugat-Magyarországon gyakoribb. Az aludoboz egyelőre nem a gyermekek csomagolóanyaga, a 10-15 éves korosztály az italokat, üdítőket fogyasztó szegmensének mindössze 10-12 százalékának kedvenc csomagolása. Ez az arány a 16-18 éves korosztályban 26 százalékra nő – vélhetően ekkor lép be az energiaital fogyasztás a képbe. A fiatal aludoboz kedvelő jellemzően fiú és 16-18 éves.
Keresd a zöldet
A válaszadók 60 százaléka ismeri az aludoboz visszaváltó automaták valamelyikét, közülük a legtöbben, 22 százalékban a zöld Returpack automatákra emlékeznek. Ezután jönnek az áruházak sajátmárkás gépei.
A visszaváltó berendezések ismerőinél jóval kevesebben vannak azok, akik ezt használják is. Mindössze a válaszadók 15 százaléka vette igénybe már aludoboz visszaváltó automatát, és másik 13 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a családja használja azt. A gépek kipróbálásához a fizikai közelségük és megközelíthetőségük a legfontosabb elvárás. Ehhez jön a jóval magasabb anyagi ösztönzés – átlag 40 forintot szeretnének kapni a használt aludobozokért. Kiemelkedő szempont volt még, hogy az automatákat akár játékhoz kapcsolódóan is lehessen használni.
A TikTok lehet a csodafegyver
A felmérés során megkérdezettek szinte mindegyike találkozott a közösségi médiában a kampánnyal. A válaszokból az is kiderült, a TikTokot és az Instagramot a 16-18 éves korosztály használja gyakrabban, ezen belül is a lányok, a szakgimnáziumokba, szakközépiskolákba és szakiskolákba járók. A fiatalabbak pedig a Snapchat és a Messenger platformokat.
„A Returpack Kft. – Minden Doboz Visszajár – a bízik a Z generációban, ezért is indított egy pilot típusú online reklámkampányt a TikTokon, ahol hét magyar TikTok-influenszerrel készíttetett videót a „Minden Doboz Visszajár” kifejezés, és a mindendoboz.hu oldal népszerűsítésére, illetve ugyanezen véleményvezérek az Instagramra is elkészítették posztjaikat. Meggyőződésünk, hogy ezeken a felületeken érhetők el leghatékonyabban a jövőt is formálni képes fiatalok, és bízunk abban, hogy ők együtt sokat tudnak tenni azért, hogy a bolygó élhető maradjon még nagyon sokáig” - mondta Vida Péter a Returpack Kft. ügyvezetője.
A reklámkampányban szerepet vállaló népszerű social média sztárok: Bóna Bia, Budavári Fülöp, Czura Karina, Győrfi Dániel, Liszkai Márk, Sápi Vivien és Togyela Dominik posztjai több mint egymillió TikTok felhasználóhoz értek el.