Az RTL-es menedzserekkel készült interjúsorozatunk mai folytatásából kiderül, hogy mire számítanak a reklámpiacon, mit gondolnak a tévé profitabilitásáról és mit terveznek még erre az évre. A sorozat első része itt, második része pedig itt olvasható.
- Mennyire lehet optimistán látni a piaci folyamatokat? Jobb év lesz az idei a reklámpiacon, mint a tavalyi? Gondolom, elég sok múlik ezen, ha a cég gazdálkodását, működését nézzük.
- Dudás Gergely: Pesszimistán nem is érdemes nézni! Az első néhány hónap alapján inkább pozitív dolgokról tudok beszámolni a hirdetési piacon, miközben nyilván vannak kihívások is. Csak hogy egy példát említsek: az ellátási láncok problémái miatt 2022 legnagyobb zuhanását az autós szektor hozta a tévés reklámköltésben. Ők viszont az idén eddig a legnagyobb visszatérők, hiszen változott a helyzet a gyártásban, és újra vannak autók. Továbbra is nagyon sok saját gyártással készülünk, ami nagyban támogatja a non-szpot együttműködéseinket. Az idén már volt olyan helyzet is, amikor sorban álltak a partnerek egy megjelenésért.
- Hogyan hatnak majd a gazdasági folyamatok az RTL-re és a piacra? Mire számítotok?
- Horváth Krisztina: Intenzív, izgalmas év áll előttünk, nem lesz könnyű, mint ahogy a piac egyetlen szereplőjének sem. De biztos vagyok abban, hogy számunkra sikeres lesz, mert jó csapattal, jó célért dolgozunk, adottak a siker komponensei.
- Dudás Gergely: Az biztos, hogy mindenki óvatosabban tervez, mint korábban, ugyanakkor mintha sokkal nagyobb lett volna a várható gazdasági nehézségektől való riogatás 2022-ben, mint ahogy az ténylegesen történt. Én azt látom, hogy kezd leülepedni a porfelhő, tisztul a kép, erősödik a bizalom (például a GKI konjunktúraindexe). Ez pedig jó hír a reklámpiacnak.
- Lehet a tévé a jövőben az eddigieknél is profitábilisabb médiavállakozás, vagy reálisan 1-2 milliárdos profit van benne? Ami pedig csak akkor elég jó, ha nincs reklámadó. Ez az idén nincs, de jövőre nyitott kérdés, hogy mi lesz.
- Dudás Gergely: Ha a reklámadót kivesszük a képből, mi akkor is azt gondoljuk, hogy lehet egy médiavállalkozás még profitábilisabb. Ehhez több lábon kell tudnunk állni és több csatornán keresztül eljutni a nézőinkhez, fogyasztóinkhoz. Az RTL márka továbbra is egy elképesztően erős hívószó a magyar piacon, legyen szó lineáris tévéről, videós híroldalról vagy akár előfizetéses streamingről. A feladat persze az, hogy ezek mögött megtaláljuk a hosszú távon fenntartható üzleti modelleket.
- Min lesznek a fókuszok, kihívások 2023-ban, ha az egyes területeket nézzük?
- Vidus Gabriella: A közös feladatunk, hogy a stratégiánknak megfelelően fenntarthatóvá váljanak és szülessenek új digitális termékek, amelyek a meglévőkkel együtt eljuttatják az RTL tartalmait a fogyasztóhoz, biztosítják a lehető legszélesebb elérést és annak eredményes monetizációját. Az én feladatom ebben az, hogy olyan hosszú távú és összehangolt stratégia jöjjön létre, amely már azt mutatja, hogy milyen lesz az RTL öt év múlva.
- Grósz Judit: Digitális területen mindenképp a folyamatos termékfejlesztésre fókuszálunk. Emellett vállalati szintű adatszolgáltatási rendszert építünk és minden működési területünkön meghonosítjuk az adattudatos szemléletet, hogy az RTL-t folyamatosan okos vagy smart médiavállalattá alakítsuk.
- Kolosi Péter: Egyre élesebb a néző szabadidejéért folytatott verseny, mind többen fordulnak a streaming felé. A mi feladatunk az, hogy az ő számukra az RTL+-on erős ajánlatot adjunk, és olyan műsorokkal jelentkezzünk a lineáris adásunkban is, hogy úgy érezzék, érdemes az estét az RTL-lel tölteni. A korábban említett tartalmak mellett vannak további, erre az évre tervezett bemutatóink, amelyeket még nem jelentettünk be. Közben pedig már gőzerővel folyik a 2024-es műsorok tervezése is. Így biztosan mondhatom, hogy aki nem streamingelni akar, az is folyamatosan számíthat majd újdonságokra az RTL-től. Annál is lényegesen többre, mint ami az elmúlt években megszokott volt.
- Szabó Balázs: Új alapokra kell helyezni, amit a lineáris tévéről gondolunk, és az újragondolt terveinkhez biztosítanunk kell a tartalmi hátteret. A nézői szokások átalakulását le kell tudnunk követni a kábelportfóliónkkal is. A rebrandelt és az új struktúrával jelentkező RTL Gold, RTL Három és RTL Kettő is jól szerepelt az őszi szezonban. Ezt az utat, amit a kábelekkel elkezdtünk járni, 2023-ban is folytatjuk. Az RTL+ nagyon jól startolt, A Király bemutatásával magasra tettük saját magunk számára a lécet, de bizton állíthatom, hogy a platformon debütáló további tartalmakkal sem okozunk majd csalódást az előfizetőknek. Hatalmas és értékes inventory van a kezünkben, amit el szeretnénk juttatni a legtöbb nézőhöz, mert azt gondoljuk, hogy univerzális témákat, problémákat dolgoznak fel.
- Dudás Gergely: Ad salesben a legfontosabb dolgunk az idén, hogy a kampányok rendben teljesüljenek. Ebben, be kell valljam, voltak kihívások az elmúlt néhány hónapban. Gőzerővel azon dolgozunk, hogy ezt mihamarabb magunk mögött tudjuk hagyni. Marketingvonalon is van teendőnk bőven. Elég, ha csak az RTL+-t említem, ahol szintén ambiciózus céljaink vannak. Hozzáteszem, a D2C nekünk egy új világ, sokat tanulunk, és biztos vagyok benne, hogy még sokat is fogunk tanulni, hiszen hosszú távú befektetésről van szó. Az érme másik oldala pedig, hogy a terveinkhez megtaláljuk a megfelelő erőforrásokat, és itt legfőképpen a szakembergárdára gondolok. Azt gondolom, hogy ezen a téren is nagyon jó irányba haladunk.
- Horváth Krisztina: Innovatív és változatos év elé nézünk, hiszen a streaming másfajta üzleti modellt jelent, mint amiben eddig dolgoztunk. De ez a párhuzamos üzleti modellekben való működés lesz a jövő, ami azt is jelenti, hogy különböző üzleti felállásokhoz kell alkalmazkodnunk és optimalizálnunk a folyamatainkat. Emellett az idei évben tovább vizsgáljuk a lehetséges új termékeket és a potenciális üzleti lehetőségeket.
- Endrei-Kiss Judit: Az, hogy a területünk ne csak megfelelő módon támogassa az üzletet, de képes legyen drive-olni is az átalakulást, és egy attraktív vállalati brand mellé vonzó munkáltatói márkát építsünk 2023-ban. Az átalakulásban fontos szempont az idén, hogy a jelenlegi kollégáink meglévő tudását, tapasztalatát megbecsüljük és támogassuk is őket abban, hogy új készségekkel, tudással gazdagíthassák a meglévő tudásukat. A következő hónapokban új területek fejlődnek tovább és bővülnek, különösen a digitális streaming, az online és az adatterületekre várunk új kollégákat, de bővülnek a klasszikus vállalati (pénzügy, HR, IT, compliance) területeink is.
- Gonda Gáspár: Jelenleg a legfontosabb aktuális kihívás a projektiroda felállítása, amely arra hivatott, hogy a vállalatban futó projekteket koordinálja annak érdekében, hogy azok minél gyorsabban és sikeresen a megvalósulási fázisba érve a vállalat működését támogassák. További feladat az eddigi transzformációs eredmények és a kialakult szervezet megerősítése, hogy tovább tudjunk lépni a transzformáció útján.
Marketing&Media