- Hirdetés -

A kitaposott út biztonsága illúzió

|

- Hirdetés -

Takács Borbála

Adevinta Hungary, marketingigazgató

 

– Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett?

– A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg tapasztalást, és talán mondhatom, hogy a terület mély ismeretét hozta. Alapvetően ritkán adódik igazán vonzó lehetőség arra, hogy az ügynökség/ügyfél váltást meglépje valaki, és nekem most szerencsém volt. Egy olyan cégnél folytatom a pályám, ahol nagyon erős hazai márkák, a Jófogás és a Használtautó.hu támogatása lesz a feladatom egy hihetetlenül dinamikus szektorban, ami érdeklődés és tapasztalat szempontjából is közel áll hozzám. Ráadásul egy nagyon jó csapattal, olyan értékeket képviselve, amelyekben hinni, amelyekhez kapcsolódni tudok. Nem állítom, hogy egyszerű volt a döntés, sem azt, hogy nincs bennem egy egészséges drukk, de nyitott vagyok a világra, gyorsan alkalmazkodom, szívesen tanulok, és amit én tudok, azt örömmel osztom meg másokkal. Bízom benne, hogy sikeres közös évek várnak ránk az Adevintával.

– Milyen kihívásokat látsz magad előtt a cégnél?

– A beszélgetésünk pont az első munkanapomon zajlik, így most még a „külső szememmel” válaszolok. Egy felkészült és elkötelezett csapatba érkezem, amely egy jelenleg is meglehetősen komplex és szerteágazó kommunikációs tevékenységet menedzsel. Volt már pár munkahelyváltás az életemben, és abban hiszek, hogy az építkezés nulladik lépése az, hogy tisztába kerüljek az aktuális helyzettel, a lehetőségekkel, az erősségekkel és akár a gyengeségekkel. Csak ezt követően lehet igazán hatékonyan többé, jobbá, gyorsabbá, szebbé tenni bármit is. Így az első dolog, amit teszek, az az, hogy a teljes figyelmemet, illetve azt az energiát, amit stratégiai irányvonalak kialakítására, finomhangolására fordítok a későbbiekben, azt most a feladat, a csapat megismerésébe, a folyamatok és a működés átlátásába csatornázom.

– Tervezel-e változtatásokat az Adevinta marketingaktivitásaiban, és ha igen, milyen jellegűeket?

– A hitelesség, az autoritás, a láthatóság építése, fenntartása egyformán fontos. Ezek bár más-más taktikai lépéseket igényelnek, össze kell, hogy kapcsolja őket egy folyamatos és konzisztens kommunikációs, valamint marketingstratégia. Talán a legfontosabb lépés, ami a technológia és a termékek oldaláról is előttünk áll, az a tranzakciós folyamat integrálása a platformba, amiben a marketing is fontos szerephez jut. Kommunikációs oldalról érdekes kihívás lesz egyrészt az elmúlt években kicsit Schrödinger macskájává avanzsáló kabalafigura, Zsozsó szerepének validálása, másrészt az e-kereskedelmi piacra jellemzően jelentős a hangsúly a user flow-n és annak optimalizálásán, vagyis azon, hogy bármely felületen a sikeresen megszólított felhasználókat megtartsuk és folyamatos, vagy legalábbis rendszeres aktivitásra ösztönözzük. Az elmúlt hetekben, hónapokban a korábbiaknál is többet, és nyilván egy másfajta tudatossággal ismerkedtem az Adevinta-termékekkel és azok hazai, valamint külföldi versenytársaival. Nagyon fontosnak érzem, hogy meg tudjuk szólítani azokat, akik számára jelenleg a pre-loved termékek vásárlása és eladása nem tartozik a sztenderd tevékenységek közé. Itt azokra a városi, családos, környezettudatos fogyasztókra gondolok, akik otthonában rendelkezésre áll az a termékportfólió, ami magas minőséget nagy számban tudna képviselni az oldalon. Mivel mindkét platform médiafelületként is jelentős szereplője a hazai kommunikációs ökoszisztémának, üzleti szempontból is fontos és komplex a felhasználói bázis kérdésköre, és ebben a marketingnek jelentős szerep jut.

– Véleményed szerint milyen állapotban van a hazai kommunikációs piac, hogyan éli meg a válságot?

– Szakmai szempontból nézve az elmúlt másfél év előremutató tanulsága az, hogy a kitaposott út biztonsága illúzió, és akinek nincs rutinja az éberségben és az őt körülvevő, állandóan változó világra való tudatos figyelésben, az hirtelen óriási árat fizethet a korábbi biztonságkereső stratégiájáért. Folyamatosan az adaptivitásról, az agilitásról, a rugalmasság fontosságáról, a körülöttünk zajló folyamatok elemzéséről beszélünk, mindez most tapinthatóbbá és fontosabbá vált, mint eddig bármikor. Aki ebből a tapasztalatból meg tud tartani valamit, az értékké tudja tenni rövid, de még inkább közép- és hosszú távon ezt a szemléletváltást. Ehhez persze kellenek a támogató és hasonló hozzáállással működő partnerek.

– Melyek a legnagyobb kihívások a hazai marketingszakma számára?

– Egymásnak két ellentmondó jelenséget említenék: centralizáció és széttöredezés. A nagyobb méretű vagy akár a regionális hirdetőknél is évek óta megfigyelhető trend a központosítás, aminek következtében egyre kevesebb mozgástér és döntési jogkör marad itthon. Ennek hatása van a hazai aktivitások minőségére és a szakmára is: a szűkülő opciók erősen csökkenő tudás- és tapasztalatszerzési lehetőséget kínálnak szenior vagy éppen döntéshozói oldalon. Míg taktikai szinten bizonyos csatornák, például a social, a programmatic, a performance vagy az adatelemzés kivonása az egyes piacokról komplikálttá teszi azt a fajta holisztikus megközelítést, ami egyébként az igazán jó kommunikáció alapfeltétele lenne.

Ez az, amit egyrészt a széttöredezés alatt értettem, de ide sorolom azt a tíz éve tartó folyamatot is, amelyben a gyorsan fejlődő, jellemzően digitális területek specialistái elkülönülő szakmai csapatokban dolgoznak – amúgy teljesen érthető és praktikus okokból. Az a fajta generális, átfogó tudás és látásmód pedig szépen lassan eltűnni látszik, ami ezeket kerek egésszé tudja formálni. Ez a kihívás egyszerre jelenik meg szervezeti és szakmai szinteken is.

Ezeken kívül pedig a kihívások közé sorolom még az elképesztő mennyiségű adat értelmezését, vagyis annak a képességnek az erősítését, hogy a számok, kódok, mintázatok mögött meglássuk az embert.

– Szerinted milyen marketingtrendek jellemzik majd a következő évet?

– Érdekes iránynak találom a közös értékek, élethelyzetek, szokások, hobbik, vagy akár csak a szűken vett lakóhely mentén szerveződő mikroközösségek erősödését, ami értelemszerűen a mainstream csatornákba történő bevonódás visszaszorulását is magával hozza. Ez újszerű kommunikációs megközelítést is kíván, miközben a klasszikus médiacsatornák szerepe sem csökken.

Még izgalmasabb kihívás megtalálni a minden eszközön és mindegyik szegmens számára releváns üzenetet, és közben jól beazonosítható, következetes, hatásokban egymásra építő és egymást kiegészítő kommunikációt folytatni. Ezzel egyébként mind-mind összefüggenek azok a trendek is, amelyek már régóta kísérnek minket, mint a tartalom fontossága és az adatvezérelt, részben automatizált megoldások térnyerése is. Ezek egymással összefüggő dolgok, és mind annak az értékteremtési célnak a részei, amelyek személyes, társadalmi és gazdasági szempontok mentén vizsgálva is a térképen tudnak tartani termékeket, szolgáltatásokat és márkákat.

– Az elmúlt években kulcskérdéssé vált a fenntarthatóság. Számodra mit jelent és véleményed szerint hogyan érdemes beépíteni a témát egy márka kommunikációjába?

– Pontosan ugyanazokat a dolgokat teszem a mindennapokban, amiket egy tudatos és jól informált fogyasztó. Ahogy én látom, a Jófogás használói között van egy csoport, akik számára gazdasági döntés, hogy élnek ezzel a lehetőséggel, ha eladják a gyerek kinőtt ruháját, hogy másikat tudjanak vásárolni. Van viszont egy potenciális felhasználói bázis, akik más indokok, akár a fenntarthatóság miatt választanak használt terméket, és az ő körükben még bőven van tartalék. Az Adevintánál a felelős jelenlét, mint téma, nagyon fontos megközelítés, de nincs túlhangsúlyozva, a marketingkommunikációban jól kiegészíti a Jófogás funkcionális üzeneteit. Ez a platform és a szolgáltatás önmagában is segíti a fenntartható társadalom kialakítását.

– Mi az a 3 dolog, amit ajánlanál most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?

– Képezze magát az iskolán kívül, és persze azután is. Törekedjen a gyakorlati tapasztalat megszerzésére az elméleten túl, olvasson, kérdezzen, kapcsolódjon be a szakma vérkeringésébe. Az állásportálok adataiból látszik, hogy a marketing területe nagy népszerűségnek örvend a pályakezdő fiatalok körében, de a legtöbben gyorsan lemorzsolódnak. Minél hamarabb, már az egyetem vagy főiskola alatt tapasztalják meg, hogy a marketing nem kizárólagosan egyenlő a kreatív munkával. Sokkal több annál, és itt egyaránt kell jó barátságot ápolni a szikár számokkal, adatokkal, üzleti szempontokkal, mint amennyire szabadjára engedhetjük a fantáziát, vagy beleérző képességet. Biztos vagyok benne, hogy aki erre nyitott, az az általad említett tíz év kitartó munkájával jó kommunikációs szakemberré válhat.

– Az elmúlt időszakból melyik olvasmányod volt a legnagyobb hatással rád?

– Sokszor szembejött velem, de végül csak most olvastam el Sylvia Plath Az üvegbura című könyvét. A történet a 60-as évek Amerikájában mutatja be egy fiatal nő útkeresését a saját vágyai és a környezete által támasztott elvárások metszetében. A téma önmagában is örökzöld, kortól, helytől, korszaktól függetlenül, ráadásul saját belső világunk üvegbúrája kapott egy extra értelmezési tartományt a pandémiának köszönhetően.

– Ha egy év múlva beszélünk, mivel lennél elégedett?

– Azzal, ha az a csapat, amibe most érkeztem, erősségeire építve fejlődni tudott, hogy az általam irányított terület sikeresen képes támogatni a vállalat komplex működését.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre is az ARENA4 és az ARENA4+ közvetíti az IndyCart

Alighogy elkezdődött, szinte véget is ért a pilótakeringő az IndyCarban. Kialakult a 2023-as rajtrács, amely újra parázs küzdelmeket ígér. A magyar nézők a következő szezonban is az ARENA4, valamint az ARENA4+ műsorán követhetik az...

Körzeti rádiót birságolt a Médiatanács

A Prime csatornán vetített Dr. Balthazar című sorozat előzetesét vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Szabálytalanságokat tárt fel a testület a körzeti Forrás Rádió vizsgálata közben.A Prime csatornán futó Dr. Balthazar...

Új évaddal jön a Comedy Club stand-upos műsora

A Fiatal Félőrültek Estje keretében tizenkét ifjú és újonc humorista debütált a Comedy Centralon, ám most itt az idő, hogy a humorcsatorna „nagykutyái” is mikrofont ragadjanak. A Comedy Club október 7-től egészen novemberig érkezik...

Médiaügynökséget választott a BMW

A dentsu médiaügynöksége, az iProspect nyerte meg a BMW és a MINI európai offline médiaügynökségi tenderét azt követően, hogy a BMW Csoport közös ügynökségi megbízás alá vonta a két márka offline médiatevékenységét a stratégiaalkotástól...

Új kommunikációs vezetővel erősít az Electrolux

2022. október 1-től Bacskainé Ruska Mónika felel a svéd háztartásigép-gyártó vállalat országos vállalati kommunikációjáért. A szakember 15 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik kommunikáció, CSR, fenntarthatóság, közkapcsolat és PR területen.Nyíregyházán és Pécsett folytatott tanulmányai után a...

A nők dönthetik el, mely cégek élik túl a válságot

Túlnyomó részben a női fogyasztók határoznak a családok vásárlásainál, legyen szó élelmiszerről, gyógyszerről, utazásról vagy ingatlanvásárlásról – derül ki a B2W (Business To Woman) Akadémia több mint háromezer magyar nő megkérdezésével készült friss kutatásából....

Újabb fordulat a Twitter-sztoriban

A Twitter elutasította Elon Musk megújított 44 milliárd dolláros vételi ajánlatát a közösségi médiavállalatra - közölték a milliárdos vállalkozó ügyvédei csütörtökön, akik azt kérik, hogy a Delaware állambeli bíróság függessze fel az adásvétel körülményei...

Élen a Femina a női oldalak között

Magabiztosan vezette a női oldalakat rangsorát több mint 3,3 millió havi látogatóval a femina.hu szeptemberben, a második nlc.hu több mint 2,9 millió látogatót vonzott – derül ki a DKT legfrissebb havi elemzéséből. A napi...

Felelős forrásból származó kakaóra vált a Mars

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Mars Wrigley a felelős forrásból származó kakaó beszerzésében. A világ egyik legnagyobb édességgyártója bejelentette, hogy 2023-tól az Európában található gyárai számára vásárolt kakaó 100%-a ellenőrzött, felelős forrásból származik majd. A...

Egy fesztivál ami, csak lányoknak szól

Egy fesztivál lányoknak a lányokért és a közös jövőnkért. Képzeljünk el egy hagyományos pályaorientációs napot, és felejtsük is gyorsan el! Milyen lehet egy nap alatt megmenteni a bolygót, robotokat idomítani, tornyot építeni valamelyik érzékszervünk...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Díjazták az Inspiráló Nőket

Két év kihagyás után idén újra átadta a Femcafé.hu az Inspiráló Nők Díját. A nemrég megújult női portál olvasói soha eddig nem tapasztalt lelkesedéssel nyilvánítottak véleményt, több, mint százezer voksot adtak le a hét...

Jövőre is az ARENA4 és az ARENA4+ közvetíti az IndyCart

Alighogy elkezdődött, szinte véget is ért a pilótakeringő az IndyCarban. Kialakult a 2023-as rajtrács, amely újra parázs küzdelmeket ígér. A magyar nézők a következő szezonban is az ARENA4, valamint az ARENA4+ műsorán követhetik az...

Körzeti rádiót birságolt a Médiatanács

A Prime csatornán vetített Dr. Balthazar című sorozat előzetesét vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Szabálytalanságokat tárt fel a testület a körzeti Forrás Rádió vizsgálata közben.A Prime csatornán futó Dr. Balthazar...

Új évaddal jön a Comedy Club stand-upos műsora

A Fiatal Félőrültek Estje keretében tizenkét ifjú és újonc humorista debütált a Comedy Centralon, ám most itt az idő, hogy a humorcsatorna „nagykutyái” is mikrofont ragadjanak. A Comedy Club október 7-től egészen novemberig érkezik...

Médiaügynökséget választott a BMW

A dentsu médiaügynöksége, az iProspect nyerte meg a BMW és a MINI európai offline médiaügynökségi tenderét azt követően, hogy a BMW Csoport közös ügynökségi megbízás alá vonta a két márka offline médiatevékenységét a stratégiaalkotástól...
- Hirdetés -

Don't Miss

Marics Petivel, Sápi Viviennel és közönségtalálkozóval kampányolt a CCC

Két hazai influencert, Marics Petit és Sápi Vivient kérte fel a CCC 2022-es BTS kampányára. A Game Garage Playoffs kampánnyal az Y és Z generáció tagjait szerették volna megszólítani, ehhez minden médiafelületet felhasználtak. A fiatalok...

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Felelős forrásból származó kakaóra vált a Mars

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Mars Wrigley a felelős forrásból származó kakaó beszerzésében. A világ egyik legnagyobb édességgyártója bejelentette, hogy 2023-tól az Európában található gyárai számára vásárolt kakaó 100%-a ellenőrzött, felelős forrásból származik majd. A...

Egyre nagyobb problémát jelentenek az elektronikai hulladékok

2019-ben például 53,6 millió tonna keletkezett, amelynek több mint 80 százaléka ismeretlen helyen – nem hivatalos hulladéklerakóhelyeken, hulladéktelepeken, bontókban – végezte, és amelyből csupán 10 millió tonna volt az a mennyiség, amelyet dokumentáltan és...

Így állunk az energiatakarékos eszközökkel

A vásárlók fontosnak tartják, hogy az eszközeik energiatakarékosak legyenek, azonban az energiacímkék jelentésével a többségük nincs tisztában, és nem mindenki hajlandó jelentősen többet fizetni a jobb energiabesorolású gépekért – derült ki az Euronics Műszaki...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....