- Hirdetés -

A kitaposott út biztonsága illúzió

|

- Hirdetés -

Takács Borbála

Adevinta Hungary, marketingigazgató

 

– Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett?

– A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg tapasztalást, és talán mondhatom, hogy a terület mély ismeretét hozta. Alapvetően ritkán adódik igazán vonzó lehetőség arra, hogy az ügynökség/ügyfél váltást meglépje valaki, és nekem most szerencsém volt. Egy olyan cégnél folytatom a pályám, ahol nagyon erős hazai márkák, a Jófogás és a Használtautó.hu támogatása lesz a feladatom egy hihetetlenül dinamikus szektorban, ami érdeklődés és tapasztalat szempontjából is közel áll hozzám. Ráadásul egy nagyon jó csapattal, olyan értékeket képviselve, amelyekben hinni, amelyekhez kapcsolódni tudok. Nem állítom, hogy egyszerű volt a döntés, sem azt, hogy nincs bennem egy egészséges drukk, de nyitott vagyok a világra, gyorsan alkalmazkodom, szívesen tanulok, és amit én tudok, azt örömmel osztom meg másokkal. Bízom benne, hogy sikeres közös évek várnak ránk az Adevintával.

– Milyen kihívásokat látsz magad előtt a cégnél?

– A beszélgetésünk pont az első munkanapomon zajlik, így most még a „külső szememmel” válaszolok. Egy felkészült és elkötelezett csapatba érkezem, amely egy jelenleg is meglehetősen komplex és szerteágazó kommunikációs tevékenységet menedzsel. Volt már pár munkahelyváltás az életemben, és abban hiszek, hogy az építkezés nulladik lépése az, hogy tisztába kerüljek az aktuális helyzettel, a lehetőségekkel, az erősségekkel és akár a gyengeségekkel. Csak ezt követően lehet igazán hatékonyan többé, jobbá, gyorsabbá, szebbé tenni bármit is. Így az első dolog, amit teszek, az az, hogy a teljes figyelmemet, illetve azt az energiát, amit stratégiai irányvonalak kialakítására, finomhangolására fordítok a későbbiekben, azt most a feladat, a csapat megismerésébe, a folyamatok és a működés átlátásába csatornázom.

– Tervezel-e változtatásokat az Adevinta marketingaktivitásaiban, és ha igen, milyen jellegűeket?

– A hitelesség, az autoritás, a láthatóság építése, fenntartása egyformán fontos. Ezek bár más-más taktikai lépéseket igényelnek, össze kell, hogy kapcsolja őket egy folyamatos és konzisztens kommunikációs, valamint marketingstratégia. Talán a legfontosabb lépés, ami a technológia és a termékek oldaláról is előttünk áll, az a tranzakciós folyamat integrálása a platformba, amiben a marketing is fontos szerephez jut. Kommunikációs oldalról érdekes kihívás lesz egyrészt az elmúlt években kicsit Schrödinger macskájává avanzsáló kabalafigura, Zsozsó szerepének validálása, másrészt az e-kereskedelmi piacra jellemzően jelentős a hangsúly a user flow-n és annak optimalizálásán, vagyis azon, hogy bármely felületen a sikeresen megszólított felhasználókat megtartsuk és folyamatos, vagy legalábbis rendszeres aktivitásra ösztönözzük. Az elmúlt hetekben, hónapokban a korábbiaknál is többet, és nyilván egy másfajta tudatossággal ismerkedtem az Adevinta-termékekkel és azok hazai, valamint külföldi versenytársaival. Nagyon fontosnak érzem, hogy meg tudjuk szólítani azokat, akik számára jelenleg a pre-loved termékek vásárlása és eladása nem tartozik a sztenderd tevékenységek közé. Itt azokra a városi, családos, környezettudatos fogyasztókra gondolok, akik otthonában rendelkezésre áll az a termékportfólió, ami magas minőséget nagy számban tudna képviselni az oldalon. Mivel mindkét platform médiafelületként is jelentős szereplője a hazai kommunikációs ökoszisztémának, üzleti szempontból is fontos és komplex a felhasználói bázis kérdésköre, és ebben a marketingnek jelentős szerep jut.

– Véleményed szerint milyen állapotban van a hazai kommunikációs piac, hogyan éli meg a válságot?

– Szakmai szempontból nézve az elmúlt másfél év előremutató tanulsága az, hogy a kitaposott út biztonsága illúzió, és akinek nincs rutinja az éberségben és az őt körülvevő, állandóan változó világra való tudatos figyelésben, az hirtelen óriási árat fizethet a korábbi biztonságkereső stratégiájáért. Folyamatosan az adaptivitásról, az agilitásról, a rugalmasság fontosságáról, a körülöttünk zajló folyamatok elemzéséről beszélünk, mindez most tapinthatóbbá és fontosabbá vált, mint eddig bármikor. Aki ebből a tapasztalatból meg tud tartani valamit, az értékké tudja tenni rövid, de még inkább közép- és hosszú távon ezt a szemléletváltást. Ehhez persze kellenek a támogató és hasonló hozzáállással működő partnerek.

– Melyek a legnagyobb kihívások a hazai marketingszakma számára?

– Egymásnak két ellentmondó jelenséget említenék: centralizáció és széttöredezés. A nagyobb méretű vagy akár a regionális hirdetőknél is évek óta megfigyelhető trend a központosítás, aminek következtében egyre kevesebb mozgástér és döntési jogkör marad itthon. Ennek hatása van a hazai aktivitások minőségére és a szakmára is: a szűkülő opciók erősen csökkenő tudás- és tapasztalatszerzési lehetőséget kínálnak szenior vagy éppen döntéshozói oldalon. Míg taktikai szinten bizonyos csatornák, például a social, a programmatic, a performance vagy az adatelemzés kivonása az egyes piacokról komplikálttá teszi azt a fajta holisztikus megközelítést, ami egyébként az igazán jó kommunikáció alapfeltétele lenne.

Ez az, amit egyrészt a széttöredezés alatt értettem, de ide sorolom azt a tíz éve tartó folyamatot is, amelyben a gyorsan fejlődő, jellemzően digitális területek specialistái elkülönülő szakmai csapatokban dolgoznak – amúgy teljesen érthető és praktikus okokból. Az a fajta generális, átfogó tudás és látásmód pedig szépen lassan eltűnni látszik, ami ezeket kerek egésszé tudja formálni. Ez a kihívás egyszerre jelenik meg szervezeti és szakmai szinteken is.

Ezeken kívül pedig a kihívások közé sorolom még az elképesztő mennyiségű adat értelmezését, vagyis annak a képességnek az erősítését, hogy a számok, kódok, mintázatok mögött meglássuk az embert.

– Szerinted milyen marketingtrendek jellemzik majd a következő évet?

– Érdekes iránynak találom a közös értékek, élethelyzetek, szokások, hobbik, vagy akár csak a szűken vett lakóhely mentén szerveződő mikroközösségek erősödését, ami értelemszerűen a mainstream csatornákba történő bevonódás visszaszorulását is magával hozza. Ez újszerű kommunikációs megközelítést is kíván, miközben a klasszikus médiacsatornák szerepe sem csökken.

Még izgalmasabb kihívás megtalálni a minden eszközön és mindegyik szegmens számára releváns üzenetet, és közben jól beazonosítható, következetes, hatásokban egymásra építő és egymást kiegészítő kommunikációt folytatni. Ezzel egyébként mind-mind összefüggenek azok a trendek is, amelyek már régóta kísérnek minket, mint a tartalom fontossága és az adatvezérelt, részben automatizált megoldások térnyerése is. Ezek egymással összefüggő dolgok, és mind annak az értékteremtési célnak a részei, amelyek személyes, társadalmi és gazdasági szempontok mentén vizsgálva is a térképen tudnak tartani termékeket, szolgáltatásokat és márkákat.

– Az elmúlt években kulcskérdéssé vált a fenntarthatóság. Számodra mit jelent és véleményed szerint hogyan érdemes beépíteni a témát egy márka kommunikációjába?

– Pontosan ugyanazokat a dolgokat teszem a mindennapokban, amiket egy tudatos és jól informált fogyasztó. Ahogy én látom, a Jófogás használói között van egy csoport, akik számára gazdasági döntés, hogy élnek ezzel a lehetőséggel, ha eladják a gyerek kinőtt ruháját, hogy másikat tudjanak vásárolni. Van viszont egy potenciális felhasználói bázis, akik más indokok, akár a fenntarthatóság miatt választanak használt terméket, és az ő körükben még bőven van tartalék. Az Adevintánál a felelős jelenlét, mint téma, nagyon fontos megközelítés, de nincs túlhangsúlyozva, a marketingkommunikációban jól kiegészíti a Jófogás funkcionális üzeneteit. Ez a platform és a szolgáltatás önmagában is segíti a fenntartható társadalom kialakítását.

– Mi az a 3 dolog, amit ajánlanál most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?

– Képezze magát az iskolán kívül, és persze azután is. Törekedjen a gyakorlati tapasztalat megszerzésére az elméleten túl, olvasson, kérdezzen, kapcsolódjon be a szakma vérkeringésébe. Az állásportálok adataiból látszik, hogy a marketing területe nagy népszerűségnek örvend a pályakezdő fiatalok körében, de a legtöbben gyorsan lemorzsolódnak. Minél hamarabb, már az egyetem vagy főiskola alatt tapasztalják meg, hogy a marketing nem kizárólagosan egyenlő a kreatív munkával. Sokkal több annál, és itt egyaránt kell jó barátságot ápolni a szikár számokkal, adatokkal, üzleti szempontokkal, mint amennyire szabadjára engedhetjük a fantáziát, vagy beleérző képességet. Biztos vagyok benne, hogy aki erre nyitott, az az általad említett tíz év kitartó munkájával jó kommunikációs szakemberré válhat.

– Az elmúlt időszakból melyik olvasmányod volt a legnagyobb hatással rád?

– Sokszor szembejött velem, de végül csak most olvastam el Sylvia Plath Az üvegbura című könyvét. A történet a 60-as évek Amerikájában mutatja be egy fiatal nő útkeresését a saját vágyai és a környezete által támasztott elvárások metszetében. A téma önmagában is örökzöld, kortól, helytől, korszaktól függetlenül, ráadásul saját belső világunk üvegbúrája kapott egy extra értelmezési tartományt a pandémiának köszönhetően.

– Ha egy év múlva beszélünk, mivel lennél elégedett?

– Azzal, ha az a csapat, amibe most érkeztem, erősségeire építve fejlődni tudott, hogy az általam irányított terület sikeresen képes támogatni a vállalat komplex működését.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Listák Könyve – itt a Marketing&Media digitális különkiadása

Életemben most először írok digitális lapszámba előszót. Furcsa érzés. Pedig ugyanúgy készül, mint máskor. A laptopomon. Ez most mégis más lesz. Nem hagyományos papírváltozatban jelenik meg, hanem a Marketing&Media digitálisan lapozgatós számában. Izgatott vagyok. Türelmetlenül...

Cégvezetőket díjaztak a Bizalom Gálán

A nyolcadik Bizalom Gálán hét kategóriában osztottak ki sikeres cégvezetőknek elismerést, míg az üzleti példaképnek járó Leader Of The Year trófeát Juhász Attila kapta. A Bizalmi Kör Vezetői klubja által rendezett díjátadó szinte minden díjazott...

A TikTokon is megjelent a Starbucks

Különleges kampánnyal indította el TikTok fiókját a Starbucks Magyarország. A márka az új felületen izgalmas pályázattal mutatkozik be vendégeinek, a kávézólánc keresi azokat a tartalomgyártókat, akik rajonganak az italkülönlegességeiért és ezeket kreatív ötleteikkel a...

Tovább nőtt a dollármilliomosok száma

Világméretű járvány ide, az orosz-ukrán háború következtében kialakult gazdasági nehézségek oda, tovább növekedett a high net worth individual (HNWI), azaz a hipergazdagok (akiknek a likvid, szabadon befektethető vagyona legalább 1 millió dollár) száma –...

Jövőre a Pannon Egyetem lesz az EFOTT házigazdája

Mivel az egyetem székhelye, Veszprém Európa Kulturális Fővárosa lesz jövőre, a fesztiválon is kiemelt szerepet kap a kultúra – olyan értékek mellett, mint a fenntarthatóság, a sport vagy a testi és lelki egészség. Az...

Sok felnőtt pályaváltás miatt dönt a tanulás mellett

A szakmatanulás legfőbb motivációja a munkahelyváltás, de magas azok száma is, akik a papír miatt vagy éppen egy régi álom beteljesítése érdekében ülnek újra iskolapadba – derül ki a TanfolyamOKJ.hu 2022 szeptemberében, az oldalán...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....