- Hirdetés -

A kitaposott út biztonsága illúzió

|

- Hirdetés -

Takács Borbála

Adevinta Hungary, marketingigazgató

 

– Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett?

– A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg tapasztalást, és talán mondhatom, hogy a terület mély ismeretét hozta. Alapvetően ritkán adódik igazán vonzó lehetőség arra, hogy az ügynökség/ügyfél váltást meglépje valaki, és nekem most szerencsém volt. Egy olyan cégnél folytatom a pályám, ahol nagyon erős hazai márkák, a Jófogás és a Használtautó.hu támogatása lesz a feladatom egy hihetetlenül dinamikus szektorban, ami érdeklődés és tapasztalat szempontjából is közel áll hozzám. Ráadásul egy nagyon jó csapattal, olyan értékeket képviselve, amelyekben hinni, amelyekhez kapcsolódni tudok. Nem állítom, hogy egyszerű volt a döntés, sem azt, hogy nincs bennem egy egészséges drukk, de nyitott vagyok a világra, gyorsan alkalmazkodom, szívesen tanulok, és amit én tudok, azt örömmel osztom meg másokkal. Bízom benne, hogy sikeres közös évek várnak ránk az Adevintával.

– Milyen kihívásokat látsz magad előtt a cégnél?

– A beszélgetésünk pont az első munkanapomon zajlik, így most még a „külső szememmel” válaszolok. Egy felkészült és elkötelezett csapatba érkezem, amely egy jelenleg is meglehetősen komplex és szerteágazó kommunikációs tevékenységet menedzsel. Volt már pár munkahelyváltás az életemben, és abban hiszek, hogy az építkezés nulladik lépése az, hogy tisztába kerüljek az aktuális helyzettel, a lehetőségekkel, az erősségekkel és akár a gyengeségekkel. Csak ezt követően lehet igazán hatékonyan többé, jobbá, gyorsabbá, szebbé tenni bármit is. Így az első dolog, amit teszek, az az, hogy a teljes figyelmemet, illetve azt az energiát, amit stratégiai irányvonalak kialakítására, finomhangolására fordítok a későbbiekben, azt most a feladat, a csapat megismerésébe, a folyamatok és a működés átlátásába csatornázom.

– Tervezel-e változtatásokat az Adevinta marketingaktivitásaiban, és ha igen, milyen jellegűeket?

– A hitelesség, az autoritás, a láthatóság építése, fenntartása egyformán fontos. Ezek bár más-más taktikai lépéseket igényelnek, össze kell, hogy kapcsolja őket egy folyamatos és konzisztens kommunikációs, valamint marketingstratégia. Talán a legfontosabb lépés, ami a technológia és a termékek oldaláról is előttünk áll, az a tranzakciós folyamat integrálása a platformba, amiben a marketing is fontos szerephez jut. Kommunikációs oldalról érdekes kihívás lesz egyrészt az elmúlt években kicsit Schrödinger macskájává avanzsáló kabalafigura, Zsozsó szerepének validálása, másrészt az e-kereskedelmi piacra jellemzően jelentős a hangsúly a user flow-n és annak optimalizálásán, vagyis azon, hogy bármely felületen a sikeresen megszólított felhasználókat megtartsuk és folyamatos, vagy legalábbis rendszeres aktivitásra ösztönözzük. Az elmúlt hetekben, hónapokban a korábbiaknál is többet, és nyilván egy másfajta tudatossággal ismerkedtem az Adevinta-termékekkel és azok hazai, valamint külföldi versenytársaival. Nagyon fontosnak érzem, hogy meg tudjuk szólítani azokat, akik számára jelenleg a pre-loved termékek vásárlása és eladása nem tartozik a sztenderd tevékenységek közé. Itt azokra a városi, családos, környezettudatos fogyasztókra gondolok, akik otthonában rendelkezésre áll az a termékportfólió, ami magas minőséget nagy számban tudna képviselni az oldalon. Mivel mindkét platform médiafelületként is jelentős szereplője a hazai kommunikációs ökoszisztémának, üzleti szempontból is fontos és komplex a felhasználói bázis kérdésköre, és ebben a marketingnek jelentős szerep jut.

– Véleményed szerint milyen állapotban van a hazai kommunikációs piac, hogyan éli meg a válságot?

– Szakmai szempontból nézve az elmúlt másfél év előremutató tanulsága az, hogy a kitaposott út biztonsága illúzió, és akinek nincs rutinja az éberségben és az őt körülvevő, állandóan változó világra való tudatos figyelésben, az hirtelen óriási árat fizethet a korábbi biztonságkereső stratégiájáért. Folyamatosan az adaptivitásról, az agilitásról, a rugalmasság fontosságáról, a körülöttünk zajló folyamatok elemzéséről beszélünk, mindez most tapinthatóbbá és fontosabbá vált, mint eddig bármikor. Aki ebből a tapasztalatból meg tud tartani valamit, az értékké tudja tenni rövid, de még inkább közép- és hosszú távon ezt a szemléletváltást. Ehhez persze kellenek a támogató és hasonló hozzáállással működő partnerek.

– Melyek a legnagyobb kihívások a hazai marketingszakma számára?

– Egymásnak két ellentmondó jelenséget említenék: centralizáció és széttöredezés. A nagyobb méretű vagy akár a regionális hirdetőknél is évek óta megfigyelhető trend a központosítás, aminek következtében egyre kevesebb mozgástér és döntési jogkör marad itthon. Ennek hatása van a hazai aktivitások minőségére és a szakmára is: a szűkülő opciók erősen csökkenő tudás- és tapasztalatszerzési lehetőséget kínálnak szenior vagy éppen döntéshozói oldalon. Míg taktikai szinten bizonyos csatornák, például a social, a programmatic, a performance vagy az adatelemzés kivonása az egyes piacokról komplikálttá teszi azt a fajta holisztikus megközelítést, ami egyébként az igazán jó kommunikáció alapfeltétele lenne.

Ez az, amit egyrészt a széttöredezés alatt értettem, de ide sorolom azt a tíz éve tartó folyamatot is, amelyben a gyorsan fejlődő, jellemzően digitális területek specialistái elkülönülő szakmai csapatokban dolgoznak – amúgy teljesen érthető és praktikus okokból. Az a fajta generális, átfogó tudás és látásmód pedig szépen lassan eltűnni látszik, ami ezeket kerek egésszé tudja formálni. Ez a kihívás egyszerre jelenik meg szervezeti és szakmai szinteken is.

Ezeken kívül pedig a kihívások közé sorolom még az elképesztő mennyiségű adat értelmezését, vagyis annak a képességnek az erősítését, hogy a számok, kódok, mintázatok mögött meglássuk az embert.

– Szerinted milyen marketingtrendek jellemzik majd a következő évet?

– Érdekes iránynak találom a közös értékek, élethelyzetek, szokások, hobbik, vagy akár csak a szűken vett lakóhely mentén szerveződő mikroközösségek erősödését, ami értelemszerűen a mainstream csatornákba történő bevonódás visszaszorulását is magával hozza. Ez újszerű kommunikációs megközelítést is kíván, miközben a klasszikus médiacsatornák szerepe sem csökken.

Még izgalmasabb kihívás megtalálni a minden eszközön és mindegyik szegmens számára releváns üzenetet, és közben jól beazonosítható, következetes, hatásokban egymásra építő és egymást kiegészítő kommunikációt folytatni. Ezzel egyébként mind-mind összefüggenek azok a trendek is, amelyek már régóta kísérnek minket, mint a tartalom fontossága és az adatvezérelt, részben automatizált megoldások térnyerése is. Ezek egymással összefüggő dolgok, és mind annak az értékteremtési célnak a részei, amelyek személyes, társadalmi és gazdasági szempontok mentén vizsgálva is a térképen tudnak tartani termékeket, szolgáltatásokat és márkákat.

– Az elmúlt években kulcskérdéssé vált a fenntarthatóság. Számodra mit jelent és véleményed szerint hogyan érdemes beépíteni a témát egy márka kommunikációjába?

– Pontosan ugyanazokat a dolgokat teszem a mindennapokban, amiket egy tudatos és jól informált fogyasztó. Ahogy én látom, a Jófogás használói között van egy csoport, akik számára gazdasági döntés, hogy élnek ezzel a lehetőséggel, ha eladják a gyerek kinőtt ruháját, hogy másikat tudjanak vásárolni. Van viszont egy potenciális felhasználói bázis, akik más indokok, akár a fenntarthatóság miatt választanak használt terméket, és az ő körükben még bőven van tartalék. Az Adevintánál a felelős jelenlét, mint téma, nagyon fontos megközelítés, de nincs túlhangsúlyozva, a marketingkommunikációban jól kiegészíti a Jófogás funkcionális üzeneteit. Ez a platform és a szolgáltatás önmagában is segíti a fenntartható társadalom kialakítását.

– Mi az a 3 dolog, amit ajánlanál most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?

– Képezze magát az iskolán kívül, és persze azután is. Törekedjen a gyakorlati tapasztalat megszerzésére az elméleten túl, olvasson, kérdezzen, kapcsolódjon be a szakma vérkeringésébe. Az állásportálok adataiból látszik, hogy a marketing területe nagy népszerűségnek örvend a pályakezdő fiatalok körében, de a legtöbben gyorsan lemorzsolódnak. Minél hamarabb, már az egyetem vagy főiskola alatt tapasztalják meg, hogy a marketing nem kizárólagosan egyenlő a kreatív munkával. Sokkal több annál, és itt egyaránt kell jó barátságot ápolni a szikár számokkal, adatokkal, üzleti szempontokkal, mint amennyire szabadjára engedhetjük a fantáziát, vagy beleérző képességet. Biztos vagyok benne, hogy aki erre nyitott, az az általad említett tíz év kitartó munkájával jó kommunikációs szakemberré válhat.

– Az elmúlt időszakból melyik olvasmányod volt a legnagyobb hatással rád?

– Sokszor szembejött velem, de végül csak most olvastam el Sylvia Plath Az üvegbura című könyvét. A történet a 60-as évek Amerikájában mutatja be egy fiatal nő útkeresését a saját vágyai és a környezete által támasztott elvárások metszetében. A téma önmagában is örökzöld, kortól, helytől, korszaktól függetlenül, ráadásul saját belső világunk üvegbúrája kapott egy extra értelmezési tartományt a pandémiának köszönhetően.

– Ha egy év múlva beszélünk, mivel lennél elégedett?

– Azzal, ha az a csapat, amibe most érkeztem, erősségeire építve fejlődni tudott, hogy az általam irányított terület sikeresen képes támogatni a vállalat komplex működését.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma

A 2021 és 2027 közötti időszakban közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma a Digital TV Research friss előrejelzése szerint. A vizsgált időszak végére a Disney+ megelőzi a Netflixet. A prognózis szerint 2027-re 1,69...

Hosszú szünet után visszatér a Főzdefeszt

Még 2011-ben, a Mikszáth téren rendezték meg az első Főzdefesztet, az esemény is szerepet játszott abban, hogy beindult itthon a kézműves sörök forradalma. Hat év szünet után idén visszatér a rendezvény, június közepén a...

Minden patika! – Így kampányol Istenes Bence a Rossmannak

Új kampányt indított a Rossmann, amelynek gyártója és főszereplője Istenes Bence. A Rossmann futár-kampánnyal a cég azt a szolgáltatást népszerűsíti, amellyel az online felületükön vásárlók 5 órán belül hozzájuthatnak a megrendelt árukhoz Budapesten és...

Rekordáron kelt el két Star Wars plakát Budapesten

Hazai viszonylatban rekordáron kelt el a Falra fel! 7.0 plakátaukcióján több tétel is egy budapesti árverésen. Star Wars poszterért magyarországi teremárverésen ennyit korábban még senki sem fizetett: a kalapács egymillió-kétszázezer, valamint egymillió forintnál csapott...

Elszállhat a nyári táborok ára

Egyre több táborszervező kénytelen megemelni a táborok árait a megnövekedett költségeik miatt, így a vakáció programok díjai is eltérhetnek akár két hét múlva is a mostanitól. A már lefoglalt táborok árait tartják a táboroztatók...

Nagy változás a budapesti plázában

A hazai bevásárlóközpontok közül elsőként a Westend tette lehetővé a teljesen automatizált, okos mobilitási megoldásokkal bővített parkolás lehetőségét. Mostantól nincs szükség sem papíralapú parkolójegyre, sem aprópénzre, csupán indulás előtt egy egyszeri, gyors applikációs regisztrációt...

Fiataloknak kínál munkalehetőséget a Lufthansa

A Lufthansa Systems Hungária feltett szándéka, hogy a jövő IT szakemberei számára vonzó karrierlehetőséget és hosszútávú perspektívát kínáljon egy egyedi területen. A légiközlekedési informatika egyik piacvezető vállalata ennek érdekében idén is elindítja IT Young...
tévé tévézés nézőszám

Nézettség: átok van a balatoni sorozatokon

A kereskedelmi célcsoportnál A mi kis falunk, a teljes lakosságnál pedig a Tények bizonyult a múlt hét legnézettebb műsorának. Az RTL-es Konyhafőnök továbbra is kifejezetten erős nézettséget hozott, a TV2-s Drágám, add az életed...

Új elnökségi tagok a DIMSZ-ben

Megtartotta idei éves tisztújító közgyűlését a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ), ahol több pozíció megerősítése mellett új elnökségi tagokat is választott a tagság.Május elején tartotta rendes éves tisztújító ülését a szövetség, ahol Huszics...

A jövőnket veszélyeztetik a közösségi médiában terjedő dezinformációk

Az emberek zöme bízik a tudományban, annak képviselőiben és eredményeiben, és ez a bizalom a pandémia hatására csak nőtt – derül ki a 3M kutatásából. Nagy arányban aggasztja a válaszadókat, hogy a tudomány hitelét...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre többet kérnek a munkavállalók

2020 óta évről évre 12 százalékot emelkedtek átlagosan a munkavállalói nettó bérigények Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a cégek többsége is dolgozik a bérfejlesztéseiken a munkavállalóik megtartása érdekében, lekövetve az inflációt – derül ki a Profession.hu...

Közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma

A 2021 és 2027 közötti időszakban közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma a Digital TV Research friss előrejelzése szerint. A vizsgált időszak végére a Disney+ megelőzi a Netflixet. A prognózis szerint 2027-re 1,69...

Hosszú szünet után visszatér a Főzdefeszt

Még 2011-ben, a Mikszáth téren rendezték meg az első Főzdefesztet, az esemény is szerepet játszott abban, hogy beindult itthon a kézműves sörök forradalma. Hat év szünet után idén visszatér a rendezvény, június közepén a...

Minden patika! – Így kampányol Istenes Bence a Rossmannak

Új kampányt indított a Rossmann, amelynek gyártója és főszereplője Istenes Bence. A Rossmann futár-kampánnyal a cég azt a szolgáltatást népszerűsíti, amellyel az online felületükön vásárlók 5 órán belül hozzájuthatnak a megrendelt árukhoz Budapesten és...

Rekordáron kelt el két Star Wars plakát Budapesten

Hazai viszonylatban rekordáron kelt el a Falra fel! 7.0 plakátaukcióján több tétel is egy budapesti árverésen. Star Wars poszterért magyarországi teremárverésen ennyit korábban még senki sem fizetett: a kalapács egymillió-kétszázezer, valamint egymillió forintnál csapott...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

Ökotudatos sorsjegyekkel rukkolt elő a Szerencsjáték Zrt.

Új, 100 százalékban újrahasznosított papír alapanyagból gyártott, környezetbarát sorsjegyeket vezetett be a Szerencsejáték Zrt., amelyre Magyarországon eddig még nem volt példa. Az Ökokaland sorsjegypár főnyereménye 50, illetve 75 millió forint.A Szerencsejáték Zrt. stratégiai céljaival...

Izgalmas ötletekkel tennék fenntarthatóbbá a jövőt a fiatalok

A program utolsó fázisára készülnek a Samsung x EdisonKids Megoldások a holnapért kihívás résztvevői, a zsűri tagjai szerint pedig idén is ígéretes ötleteket hoztak magukkal a fiatalok. Több mint 300 diák és tanár vett...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....