A marketingnek a válságban megkerülhetetlen szerepe van

Mit várnak a marketingpiaci szereplők és a szakmai szervezetek 2023-tól? Hogy érintette őket a válság, milyen stratégiákat érdemes ilyenkor folytatni? A Marketing&Media a radiocaféval közös műsort indított Business Lounge néven, az első rész, amelyben ezeket a témákat járták körül november 8-án debütált. A Business Lounge első adásának vendégei Hinora Ferenc, a Magyar Marketingszövetség elnöke, Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség elnöke és Bujáki Zsolt, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója voltak. A beszélgetés már online is elérhető, ide kattintva.

A 2022-es év értékelése után a beszélgetés a jövő évre vonatkozó jóslatok felé terelődött. Gulyás János úgy fogalmazott, hogy míg a világjárvány nem minden szektorban okozott problémákat, addig a válság valamilyen módon mindegyiket érinteni fogja. A marketingszektornak is oda kell majd figyelnie az emberek költéshez való megváltozott hozzáállására, arra, hogy ez többfajta viselkedésben érhető majd tetten, melyeket különböző üzenetekkel kell megcélozni. „Az emberek több időt fordítanak majd olyan szórakozásra, ami nem kerül pénzbe” – hozta fel példának. Szerinte fontos, hogy „ne költségként tekintsünk a marketingre fordított összegre, hanem beruházásként”.

Hinora Ferenc hozzátette, hogy „a marketinget nem értelmezik elég mélyen az üzleti döntéshozók”, hiszen „a marketingnek a válságban megkerülhetetlen szerepe van”, csupán a hangsúlyok helyeződnek át, az üzenetek változnak meg, de az biztos, hogy „a fogyasztók kezét soha nem szabad elengedni”. Úgy gondolja, hogy versenyhátrányt fog szenvedni, aki visszaveszi ilyenkor a marketingbüdzséket. „Fontos a válság idején jól kommunikálni” – csatlakozott az előző gondolathoz Gulyás, szerinte sokan abba a hibába esnek, hogy a marketingre fordított kiadásaikat csökkentik először, ezzel viszont nem azt az eredményt érik el, amit remélnek.

 

Egy mostanihoz hasonló recessziós időszakban másfajta marketingcélokat érdemes kitűznie a vállalatoknak, mint „békeidőben”, így tesz a Porsche Hungária is. Bujáki Zsolt szavaival élve ilyenkor „hatékonyabb és felelősebb kommunikációra van szükség”, ők például válságálló kampányokat terveznek és a tartalomközpontúságra, imidzsmarketingre helyezik a hangsúlyt, mert „a válság közepén kontraproduktív és irritáló tud lenni, ha valaki nagyon kiabálja a saját üzenetét”.

Ezek mellett szó esett még a kata-törvényről, a reklámadó helyzetéről, az etika kérdéséről, és hogy válság idején megnő-e vajon a reklámempátia? A teljes adás itt hallgatható meg.