- Hirdetés -

Az alkotási folyamat adja az igazi élményt

|

- Hirdetés -

Miért előny a munkaerőpiacon, ha egy egyetemi hallgató már a képzés alatt elkezdi építeni én-márkáját, miért fontos egy egyetemnek a brand, hogyan működik a portfólió alapú oktatási módszertan – többek között ezekről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban dr. Tóth Ágnes. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) elnök-vezérigazgatóját elmondta véleményét arról, hogy miért reagálnak lassan a világ változására az egyetemek és elárulta azt is, hogy mik a METU célkitűzései ötéves távlatban.

- A Metropolitan Egyetemen a hallgatók már az egyetemi évek alatt elkezdik építeni az én-márkájukat a portfólió alapú oktatási módszertannak megfelelően. Mi ez a módszertan, és milyen külföldi mintái vannak?

- Ez az oktatásmódszertan saját fejlesztés a Budapesti Metropolitan Egyetemen, és természetesen arra az alapra épül, amit világszerte a vezető oktatási intézményeknél látunk. Egyre több egyetem ismeri fel, hogy milyen óriási jelentősége van annak, hogy hogyan közelíti meg magát az oktatás módszerét. Nemcsak a tartalomra kell fókuszálni, hanem arra is, hogy a hallgató ehhez hogyan tud viszonyulni. A METU-n a portfólióban gyűjtik össze a hallgatók azokat a kompetenciaelemeket, elsajátított tartalmakat, amelyekből felépül a tudásuk, a saját márkájuk. Az egyetemi éveik alatt ezeket az alkotóelemeket gyűjtik a portfóliójukban, így mikor végeznek, és kilépnek a munkaerőpiacra, akkor ebből összeszedhetik azokat, amelyek egy-egy állásra való jelentkezéskor a legrelevánsabbak. Hatalmas versenyelőnyt jelent az számukra, hogyha rendelkeznek egy ilyen portfólióval.

- Ezt a megközelítést a művészképzésen túl is alkalmazzák?

- A művészeknél gyakran építenek portfóliót az alkotók az alkotásaikból, de a Metropolitan Egyetemen ezt valamennyi hallgató esetén bevezettük. Hogyha valaki marketinget tanul a Kommunikáció Üzleti Turizmus Karon és elkészít egy marketing tervet, egy üzleti modellt, megtanul egy soft skillt, akkor ezek mind-mind az ő portfóliójának az elemei lehetnek. Nemcsak egy elkészült alkotás, hanem az a kompetencia, amelyet szövegesen vagy vizuálisan valahogy meg tud jeleníteni.

- A munkaerőpiacon elvárják ezt a típusú portfólióban való gondolkodást vagy versenyelőnyt jelent a hallgató számára?

- Annyira kevesen rendelkeznek ezzel, hogy nem tud megjelenni elvárásként, de éppen ezért óriási előny, mert a munkaerőpiacon pontosan azt nézik, hogy mik azok a kompetenciák, amivel már rendelkezik a jelentkező, és ez a leggyorsabb módja annak, hogy meggyőződjenek erről. Azonban ennél is nagyobb előnye ennek a rendszernek az, hogy maga a hallgató tudja, hogy ő mit tanult, mi az, ami az ő erőssége, hogy áll egy adott szakterületen. Így sokkal magabiztosabb lesz a saját kompetenciáit illetően, és jól meg tudja ítélni, hogy mik az erősségei és hogy milyen munka az, ami a legjobban illeszkedik az ő személyiségéhez és tapasztalatához.

- Az oktatók hogyan fogadták ez azt új módszertant?

- Ez nagyon izgalmas kérdés. Volt egy-két munkatársunk, aki a kezdetektől nagyon lelkes volt, és azonnal tudta, hogy sokat fog a portfólió alapú képzéssel foglalkozni. Rengeteg energiát rászánt, átírta az összes tantervét, tanmenetét, hogy az a leginkább megfeleljen ennek a módszertannak. Mások csak unszolással kezdtek el ezzel foglalkozni. Nekik tréningeket, képzéseket szerveztünk, ahol jó példákat mutattunk be. Szerencsére azok az oktatók, akik már kipróbálták, meg tudták mutatni a kollégáiknak, hogy a hallgatók is nagyon élvezik azokat az órákat, amelyek ennek szellemében vannak felépítve. Így egyre több munkatársunkat tudtunk belevonni.

- Lehet már hosszútávú tapasztalatokról beszélni?

- Az új képzési módszer kezdeti bevezetése óta már közel hat év telt el, és egy éve végzett az első olyan hallgató, aki ennek a képzési rendszernek a keretében tette le az államvizsgáját is, ahol a portfólióját a vizsgabizottságnak is bemutatta. Azt tapasztaljuk, hogy az ezzel a módszerrel dolgozó hallgatók sokkal inkább tudnak azonosulni azokkal a célkitűzésekkel, amik az adott félévre megfogalmazódtak. Biztos vagyok benne, hogy egy-két éven belül a munkaerőpiacról megérkeznek a visszajelzések.

- Nagyon sokat halljuk azt a kritikát, hogy a felsőoktatási intézmények el vannak késve, nem reagálnak időben a világban zajló változásokra. Mi a véleménye erről?

- Valóban igaz, hogy a felsőoktatási intézmények nagyon lassan reagálnak. Körülbelül 100 éve pontosan ugyanolyan rendszer működik, annak ellenére, hogy a világ gyökeresen megváltozott. Nyilván a tartalmak megújulnak, új szakok alakulnak, de a lényege, az, hogy hogyan működik a felsőoktatás, az nem változott meg. Én felsőoktatási szakértőként azt látom, hogy ez a működési modell egyre kevésbé kompatibilis a mai világgal, hiszen nem tudjuk, hogy mire készítjük fel a hallgatókat, és ez a rendszer nem a változáshoz való alkalmazkodást segíti elsősorban.

- Ez azt jelenti, hogy a lexikális tudásnak háttérbe kell szorulnia?

- A legkevésbé sem. A tananyagtartalomnak továbbra is legalább akkora jelentősége van, mint bármikor. Inkább az a kérdés, hogy mik azok a tartalmak, amiket meg kell tanulni, és hogyan dolgozzuk azt fel. Manapság iszonyatos mennyiségű információ zúdul ránk minden nap, és az oktatóknak óriási a szerepük abban, hogy hogyan segítik eligazodni ebben a hallgatókat. És természetesen abban is, hogy felismerjék, hogy ez nem egy véges tudásmennyiség. Nem lehet azt mondani, hogy én megtanultam a közgazdaságtant. Azt mondhatjuk, hogy valamekkora részét tanultam, ami folyamatosan fejlődik tovább, bővül, tehát nekem is folyamatosan kell fejlesztenem a saját tudásomat.

- Hogyan befolyásolta ennek a módszertannak a bevezetése a Metropolitan Egyetem márkát?

- Biztos vagyok benne, hogy van olyan hallgató, aki ezért is választ minket. Az a megközelítés, hogy számunkra a hallgató a legfontosabb, és a hallgató oldaláról gondoljuk át az egész oktatási struktúrát, a módszertant, az szimpatikus a jelentkezők számára. Ezt egy „alkotóegyetem” koncepcióban fogalmaztuk meg, ami az alkotás jelentőségét hangsúlyozza. A hallgató mialatt a tanulmányait végzi, az alkotás során a gyakorlatban szerzi meg a tudást, és ez az alkotási folyamat az, ami az igazi élményt adja számára, aminek a hatása sokkal eredményesebb.

- Mennyire fontos egy felsőoktatási intézménynek a márkaépítés?

- A Metropolitan Egyetemnek kiemelkedően fontos, hiszen piacorientált egyetemként azt szeretnénk, ha a hallgatók, a jelentkezők és az őket támogató szülők, tanárok látnák a választáskor, hogy mire számíthatnak az egyetemen. Nagyon kevés megfogható része van egy egyetemnek. A kampuszokat kívülről meg lehet nézni, de valójában maga az oktatási folyamat az nem egy kézzelfogható dolog, és talán a márka az, amit, ha jól kezeljük, érzékelhetővé teszi, üzenni tud az érdeklődők számára.

- Milyen eredménnyel lenne elégedett a METU márka kapcsán 5 éves távlatban?

- Hogyha a Budapesti Metropolitan Egyetem a kelet-közép-európai régió legismertebb piacorientált egyeteme lenne, ahová a legtöbb külföldi hallgató érkezik. Ez a célkitűzésünk, a víziónk és biztos vagyok benne, hogy ezt el is fogjuk érni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Már novemberben is megdobta a VB a sportoldalak látogatottságát

Bár a katari foci VB csak november 20-án rajtolt el, a hazai sportoldalak múlt havi látogatottsági számain már éreztette hatását – derül ki a DKT novemberre vonatkozó elemzéséből. A napi átlagos egyedi látogatószám alapján...

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....