Az eddig vártnál is óvatosabbak lesznek a hirdetők

A korábban tervezettnél is nagyobb mértékben csökkenthetik a reklámkiadásaikat a nagy nemzetközi vállalatok – többek között ezt a következtetést lehet levonni a World Federation of Advertisers (WFA) felméréséből. A hirdetési költések idén közel harmadukkal eshetnek vissza globális szinten.

A WFA „COVID-19 Response Tracker” legújabb felmérésre szerint a nemzetközi nagyvállalatok 89 százaléka fogta vissza reklámkampányait, ami azért is figyelemre méltó adat, mert márciusban még „csak” 81 százalék volt ez az arány. A megkérdezett társaságok 52 százaléka pedig azt jelezte, hogy hat hónapra, vagy annál is hosszabb időre csökkenti reklámkiadásait, miközben márciusban még csak 19 százalékuk tervezett ilyen lépéseket.

A WFA felmérése során 38 nagy nemzetközi céget kérdeztek meg, amelyek 17 különböző iparágban tevékenykednek és éves összesített reklámköltésük eléri a 46 milliárd dollárt.

A koronavírus-járványra valamilyen szinten reagáló kampányokat elindító cégek aránya több mint duplájára nőtt március óta, akkor még csak a megkérdezettek 32 százaléka, most már 68 százaléka jelezte, hogy indított ilyen akciót. A válaszadók 62 százaléka kulcsfontosságúnak tartja a márkák jövőre szempontjából, hogy a krízis alatt se némuljanak el, azonban ennek ellenére komoly csökkentésekre készülnek a reklámköltésben. A tévés kiadásokban 33 százalékos csökkenés várható az első félévben, de az igazán nagy zuhanás a kültéri reklámpiacon lehet, ahol 49 százalékos visszaeséssel kell számolni, illetve az eseményekre szánt összeg még nagyobb mértékben, 56 százalékkal zuhan.

Valamivel ellenállóbb lesz a digitális szegmens, ahol az online videók esetében például csak 7 százalékos visszaesésre lehet számítani, a display megjelenéseknél ugyanakkor már 14 százalékos csökkenés várható.

A WFA előrejelzése szerint globális szinten a reklámbüdzsék az első félévben 36 százalékkal csökkennek az egy évvel korábbihoz képest, a teljes évben pedig 31 százalékos visszaesés jöhet.