- Hirdetés -

Behúzták a féket a lakásfelújítók

|

Az Otthon-felújítási program kínálta támogatási lehetőségek hatalmas érdeklődést keltettek – ezt igazolták a GKI és a Masterplast közös kutatásának januári eredményei. Májusra a lakosság felújítási szándéka érezhetően visszaesett, 2022 végéig az összes háztartás 3 százaléka biztosan, 8 százaléka valószínűleg élne a program nyújtotta lehetőségekkel. A kapott válaszok szerint a támogatás felvételéről mintegy 440 ezer család gondolkodik.

A GKI lakossági felmérései, amelyek a lakás-felújítási és korszerűsítési terveinek, szándékainak és kilátásainak feltérképezését célozzák 2020 januárjától a Masterplast Nyrt. támogatásával készülnek. A jelen megkérdezés során megkérdezett lakossági minta 1000 fős, nem, életkor, lakóhely és iskolai végzettség szerint reprezentatív.

A januárban életbe lépett és jelenleg is érvényes szabályozás szerint 2022 decemberéig igénybe vehető Otthon-felújítási programot széles körű érdeklődés fogadta. A döntéshozók a támogatás felvételének konkrét szabályait, pontos feltételeit több menetben is „finomhangolták”, ennek során a hazánkban létező, valós családi élethelyzeteket is jobban figyelembe vették. A program népszerűsítése jelentős publicitást kapott.

Mindennek nyomán feltételezhető, hogy a lakosságnak a program iránt érdeklődést mutató köre az év elejéhez képest tájékozottabbá vált, a meglévő valós lehetőségeket jobban képes felmérni. A 2021. májusában végzett felmérés eredménye szerint a válaszadó háztartások mintegy 3%-a biztosan szeretne lakásfelújításhoz és korszerűsítéshez kapcsolódóan 2022 végéig állami támogatást felvenni. További 8% valószínűleg igénybe venné ezt a fajta támogatást. (A tapasztalatok szerint ez utóbbi egyfajta érdeklődést, az adott lehetőségek fontolgatását jelenti.) Ugyanakkor a megkérdezettek 13%-a nem zárta ki teljesen, hogy a futamidő alatt valamikor folyamodjon a támogatásért. Ha ezeket az arányokat a teljes sokaságra vetítjük, akkor a biztos szándékú kör 120, a valószínű szándékú kör mintegy 320 ezer családot jelent. Összesen tehát a következő csaknem két évben az Otthon-felújítási program mintegy 440 ezer családot érinthet. A januári felmérés során a biztos szándékú kör 7, a valószínű szándékú kör még 17%-ot tett ki. E jelentős csökkenés hátterében részben a már említett reálisabb értékelések állhatnak. Emellett az is igaz, hogy jónéhány család már elindította a támogatás igénylésének folyamatát, illetve be is fejezte azt – ők vélhetően már nem szerepelnek az igénylést tervezők körében. Harmadrészt, a korábban vártnál erőteljesebb lefutású harmadik járványhullám sokakat késztetett korábbi terveik átgondolásra és felülvizsgálatra. Ebben szerepet játszhatott a gyorsan emelkedő építőanyag- és kivitelezési árakkal történő szembesülés is.

Az állami támogatás lehetősége leginkább a fiatalabb korosztályok körében váltott ki jelentős érdeklődést. A 18-29 év közötti háztartásfővel rendelkező családok közül biztosan csaknem 6, valószínűleg további 11% készül a programban való részvételre, a 30-39 évesek között ugyanez a két arány 5 és 9%. A 40-49 év közöttiek tervei lényegében megfelelnek a mintaátlagnak. Az 50 és különösen a 60 év felettieket e támogatás nagyrészt hidegen hagyja. A januári felmérés során még a 40-49 éves középgeneráció bizonyult a legaktívabb tervezőnek, az ő körükben következett be a legnagyobb visszalépés. Az ennél fiatalabbak kevésbé tántorodtak el korábbi terveiktől.

Az állami támogatás igénylése inkább a családiház-tulajdonosok körében népszerű – ezek 4%-a biztos, 9%-a valószínű résztvevőnek mondta magát. Nem sokkal maradnak el ettől a panellakások lakóinak tervei sem, itt 2,5% a biztos és 10% a valószínű résztvevők aránya. A tégla építésű társasházi lakások lakói körében ugyanez a két arány alig 2 és 6%.

Az Otthon-felújítási programban való várható részvétel tekintetében érvényesül a települési lejtő: míg a fővárosban és a nagyvárosokban relatíve kevesen érdeklődnek a lehetőség iránt (a biztosan és valószínűleg érintettek aránya 2 illetve 5% körüli), addig a kisvárosokban és a községekben jóval nagyobb az érdeklődés (ez utóbbi körben a biztos részvételre számítók aránya 5, a valószínűleg résztvevőké csaknem 10%). A kisebb településeken élők felújítási lehetőségeit a falusi csok is segítheti. A statisztikai régiók közül a legnagyobb aktivitás a közép- és nyugat-dunántúliban várható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...