- Hirdetés -

Beindul az álláspiac

|

Az év utolsó három hónapjában megnövekednek az álláshirdetések, és az év eleje is intenzív időszak a munkapiacon. Szakértők elárulták, mikor és hogyan érdemes állást keresni.

 

Egy néhány éve készült vizsgálat szerint az Egyesült Királyságban október és december között 700 ezer álláshelyet hirdettek meg, ami 19 ezerrel több, mint a júliustól szeptemberig tartó időszakban megjelenő hirdetések száma. Bár ekkora különbség itthon egyáltalán nem tapasztalható, de az üres álláshelyek száma általában magasabb a nyári időszakban, október és december között pedig megkezdik betölteni a helyeket. Ez persze a nyári szezonális igények megnövekedése miatt is alakulhat így, amikor a turizmus, vendéglátóipar, építőipar és az agrárium sokak számára kínál szezonális munkát, de más is befolyásolja mindezt.

 

 

Ha nincs itt a főnök a munkaerő felvétel is megáll?

 

2016-ban a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az üres álláshelyek száma az iparban volt a legmagasabb: júliustól szeptemberig összesen 17,834 álláshely várt betöltésre. Ez a szám az októbertől-decemberig tartó időszakban 16,011-re csökkent. Simonyiné Tóth Judit, a Simonyi és Tóth személyzeti tanácsadó iroda vezetője szerint a felső- és középvezetők kiválasztásában is van szezonalitás, ha nem is ennyire egyértelműen.

 

„Ugyan megfigyelhető, hogy a nyári időszakban vagy az év vége felé lelassulnak a kiválasztási folyamatok, de nem szezonális okokból, hanem a döntéshozók és a HR-esek szabadságolása miatt. A szabadságolások után gyorsabban és határozottabban jelennek meg igények a piacon, de az azért nem mondható, hogy az év többi részében uborkaszezon lenne” – mondta el a szakember, aki hozzátette a nyaraló szezonnak véget vető iskola kezdés ilyen szempontból jót tesz az álláskeresőkkel.

 

„Komolyabb szezonalitás inkább az alacsonyabb beosztással járó pozíciókban és olyan iparágakban érezhető, mint a turizmus, a vendéglátás, az építőipar vagy a termelő szektor. Ezeken a területeken előre terveznek csúcsszezonokat, és erre keresnek embereket. A vezetői pozíciókban egyértelműen a menedzsment döntése alapján nyílnak pozíciók, illetve a beruházások ütemezése, a fejlesztések és adott esetben a vezetők változása – CEO, regionális vezetők – befolyásolják és határozzák meg a felvételek időbeli alakulását” –tette hozzá.

 

 

Az év végi „mérlegkészítés” után és az újévi fogadalmak miatt is nő az álláskeresők száma januárban: az éve eleje mindig intenzív a munkaerőpiacon

 

A január nem feltétlenül aranybánya az álláskeresőknek. Talán az „új év – új élet” fogadalmak miatt is lehet az, hogy ilyenkor többen szeretnének változtatni. Az Angels Den online befektetési tanácsadó cég egyik kutatása rámutat, hogy az emberek 18%-a fogadja meg újévkor a karrierváltást, amely egyben azt is maga után vonja, hogy nagyobb lesz a verseny a pozíciókért. Emellett sok szektorban az év végén értékelik az eredményeket, és ez sokszor akár az önkéntes váltáshoz is hozzájárul, ezzel is megelőzve a „főnöktől” jövő döntést. Másrészt a cégvezetők számára az ünnepek lehetőséget adnak, hogy átgondolják az elmúlt évet, és új terveket készítsenek a következőre, ez pedig gyakran új jelöltek felvételéhez, esetleg elbocsájtásához vezethet. A pénzügyi területek vezetői is jellemzően inkább az év lezárásához igazítják a felmondásukat.

 

„Felsővezetői szinteken sok múlik azon, hogy az év lezárásával milyen eredmények születtek, mert ettől függően lehet számítani az év elejével, februártól- márciustól induló változásokra. Gyakran előfordul, hogy az éves célkitűzések nem az elvártak szerint teljesülnek, például nem érik el az értékesítési tervszámot, és van, hogy ezt a hibát a vezetők elbocsájtásával orvosolják, vagyis új munkaerő után néznek. Általában több az álláskereső, de több az üres állás is az év első hónapjában” – mondja a szakember.

 

Simonyiné Tóth Judit összességében úgy látja, noha nincsenek drasztikus szezonális csúcsok, ha egy álláskereső figyel a részletekre és jól időzíti a váltást, sokat tehet a siker érdekében.

 

 

Mikor érdemes állást keresnünk? 6 tipp az álláskeresőknek

 

1. Az olyan iparágakban, ahol jelentős a szezonalitás (pl. kereskedelem, turizmus), általában mindig van egy felvételi csúcs, hogy mire a szezon elkezdődik, meglegyen az adott létszám, és a munkavállalók már betanítva tudjanak dolgozni. Erre érdemes figyelemmel lenni, és már a szezon előtt keresni, ha jobb eséllyel szeretnénk új munkát találni ilyen területen.

 

2. Ha célunk egy új szakmai fejlettségi szintre lépni, akkor figyeljük azon vállalatoknál a híreket, kommunikációt, amelyek számunkra érdekesek, s így időben értesülhetünk a változtatási szándékról, időben jelentkezhetünk.

 

3. A nyári „uborkaszezon” tökéletes időszak egy karrier vagy munkahely váltás előkészítésére, a networking-re, személyes márkaépítésünkre.

 

4. Ősszel, a döntéshozók, cégvezetők visszatérésével felgyorsulhatnak a nyáron lassabb felvételi folyamatok. Ezért érdemes lehet nyárra időzíteni a felkészülést, hogy szeptemberre – a döntéshozók visszatérésekor – már felkészülten induljunk neki az interjúknak.

 

5. A felsővezető-kiválasztásban a nyári szabadság után, illetve tavasszal élénkül meg leginkább a munkaerőpiac.

 

6. Az év eleje, főleg a téli sí-szabadságok után, mindig intenzív időszak a munkaerőpiacon.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...