Az év elején még arról szóltak a szakmai előrejelzések, hogy minden eddiginél több elektromos gépkocsit adhatnak el Magyarországon 2020-ban. Aztán előbb jött az elektromos autók állami támogatásának felfüggesztése, majd a járványügyi helyzet, és nemcsak az alternatív meghajtású járművek kereslete esett vissza, hanem az egész magyar autópiac elkezdett zsugorodni. A kormány bejelentése szerint azonban június 15-étől újra pályázható az elektromos autóvásárlási támogatás – ráadásul bizonyos esetekben az eddigi, 1,5 milliós összegnél jóval nagyobb mértékben.
Habár a járványhelyzet miatt a vásárlási kedv visszaesett, a nagycsaládosok megmaradtak potenciális vevőkként a piacon” – kezdte Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A régi-új autóvásárlási programtól is azt várjuk, hogy a vásárlók fokozatosan visszatérnek, és egyre nagyobb arányban választanak maguknak környezetbarát gépkocsit. Nagy motiváció lehet ehhez, hogy a pályázati összeg egymillió forinttal megemelkedett. Tehát már nem csak a legalább hétszemélyes autókra, de a maximum bruttó 11 millió forint vételárú elektromosokra is 2,5 milliós hozzájárulás vehető igénybe. A legtöbb modellünk ebbe a kategóriába tartozik, de van pár olyan is, aminek az ára 11-15 millió között mozog, és így már ”csak” 500 000 Ft rá a kedvezmény. 20 millió fölött pedig egyáltalán nem segít be az állam a vásárlásba.”
De milyen feltételeknek kell megfelelnie a járműnek, hogy igényelhető legyen rá a támogatás?
Rendelkezzen tisztán elektromos meghajtással, tartozzon az M1 és N1 kategóriába, és ne legyen drágább 20 millió forintnál.
Tisztázzuk a fogalmakat!
A hétköznapi kommunikációban már megszokottá vált a zöld autózásról való társalgás, ám a különböző definíciókat még gyakran keverik, tévesen használják az emberek. A tisztán elektromos autók belsőégésű motor nélkül működnek, a mozgási energiát a beépített akkumulátorból vagy más energiatároló eszközből nyert árammal termelik. A hibridautókban a villany- mellett már egy robbanómotor is helyet kap.
„Sokféle hibrid megoldás létezik, kezdve azzal, hogy a belsőégésű motor csak áramot termel, vagy szerepet játszik a hajtásban is, illetve csak maga a jármű tudja előállítani a szükséges energiát, esetleg hálózatról is tölthető, vagyis plug-in hibrid. Utóbbi kategóriába tartozó gépkocsik már nagyobb akkumulátorral is rendelkeznek, így a tisztán elektromos hatótávjuk is nagyobb az egyszerű hibrid változatoknál. Ugyanakkor mind a hibrid, mind az elektromos gépjárművek képesek regeneratív fékezésre, ami annyit jelent, hogy fékezés közben a gépjármű a mozgási energia egy részét újrahasznosítja, ez pedig a hatótáv növekedését eredményezheti” – magyarázta Markó Zoltán.
Miért éri meg?
Az alternatív meghajtású gépkocsik környezettudatosságban megjelenő értéke felbecsülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen. Ugyan a maximum 2,5 milliós állami hozzájárulás csak a tisztán elektromos meghajtású autókra vehető igénybe, a zöldszempontok és az alábbi, egyéb gazdasági előnyök az összes, zöldrendszámmal ellátott gépkocsira is érvényesek:
Egyszerű konnektoros töltés akár otthonról is,
Ingyenes parkolás az ország több pontján
Alacsony fenntartási és karbantartási költségek
Környezet- és zajkímélő technológia
Nincs regisztrációs, cégautó és helyi gépjárműadó, forgalomba helyezési és visszterhes vagyonszerzési illeték
Olcsóbb biztosítás
Egyre szélesebb választék
Az alternatív meghajtás egyre erősebb piaci trendet képvisel a közlekedésben, ezért az autógyárak is már úgy optimalizálják kapacitásaikat, hogy lépést tudjanak tartani a vevői igényekkel. A magyar autóvásárlók is rendre nyitottabbak az elektromos és hibrid technológiák iránt, azonban az érdeklődés nem mindig társul fizetőképességgel. Markó Zoltán szerint ezen segíthet a már 2,5 millióra növelt kormányzati hozzájárulás, és a kereslet egyre több vásárlásban is realizálódhat. A Duna Autó eddig is több mint 200 darab elektromos autót adott át állami támogatással, a 2019-es eladásoknak pedig 4%-a irányult a környezetbarát gépjárművek kategóriájára.
Az óbudai vállalat piaci szerepe emellett azért is meghatározó, mert az ország legszélesebb elektromos és hibrid kínálatát nyújtja. „19 forgalmazott márkánkból 12-nek már van alternatív meghajtással működő modellje. Jelenleg több mint 30 típust tudunk kínálni ebből a szegmensből, és a lista egyre csak bővül. Ez főleg annak köszönhető, hogy szinte minden márkánál megjelenik a mild-hibrid (MHEV) üzemmód, ami habár tisztán elektromos hajtásra nem képes, de a fogyasztás és a környezetszennyezés mértékét jelentősen csökkenti. Emellett terjednek a tölthető hibridek és olyan új belépők jelennek meg idén a zöld autók piacán, mint a Seat” – tette hozzá a Duna Autó szakembere.
A cég tavalyi értékesítési adatai alapján az elektromosoknál a Nissan Leaf, a hibrideknél pedig a Honda CR-V tűnik verhetetlennek. Plug-in hibridek közül a Volvo XC90-ből adták el a legtöbbet az Autóvárosban. A jól bevált típusok (Hyundai, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault) mellett azonban folyamatos törnek előre a népszerűségi listán az újonnan érkezők is. A Kia és a Skoda ugyancsak új belépőnek számít az elektromos autók piacán, miután 2019-ben bemutatták e-Niro illetve e-Citigo modelljeiket, emellett tölthető hibrid palettájuk is bővült az új Ceed SW-vel, Xceeddel és a Superb IV-vel. Amíg a Peugeot nemcsak megújította 208 és 2008 modelljeit, de mindkettőből elektromos változatot is alkotott, addig a Fiat az 500-as, a Suzuki pedig az összes modelljét hibrid verzióban is piacra dobta év elején.
Sőt, még az idén nagy dobásra készül több márka is. Az elektromos autók táborát fogja bővíteni az új Volvo XC40, Fiat 500 La Prima, Honda-e, Skoda Enyaq és Seat el-Born. Hibridváltozattal lép majd a piacra a Peugeot 3008 és 508, Honda Jazz, valamint a Renault Clio. Ez utóbbinál forradalmi újításnak számít a francia gyártó E-Tech megoldása, amelynek köszönhetően akár 80%-ban elektromos üzemmódban autózhatunk a városi használat során, miközben az üzemanyag-fogyasztásunk is 40%-kal csökken. Tölthető, plug-in hibrid verzióban pedig a Kia Sorento, Renault Captur és Skoda Octavia jelenik meg, még 2020-ban.