- Hirdetés -

Bizalmi válságot hozott a technológiai forradalom

|

Szinte minden tevékenységünk gyorsabbá és hatékonyabbá vált a szemünk előtt zajló technológiai forradalomnak köszönhetően, azonban a szép új világgal együtt soha nem látott bizalmi válság köszöntött be. Digitális adatalapú cégeket és társadalmat építünk, miközben választások dőlnek el a digitális tér útvesztőiben, már nem hihetünk a saját szemünkkel látott videóknak, de még az egészségügyi leleteinket is könnyen manipulálhatják. Hogyan lehet egyáltalán felelős üzleti döntéseket hozni ebben a környezetben, miért nagy vállalás edukálni az embereket az adathitelesség terén, és miért érdemes a blokklánc technológiához fordulni a megoldásért? A Stylers Group eseményén szakértők járták körbe a mindannyiunkat foglalkoztató témát.

Nem túlzás azt állítani, hogy a digitális korban az adatok aranyat érnek: az üzleti analitikai szoftverek piacának értéke 2023-ban megközelítette a 177 milliárd dollárt, a globális big data ipar pedig elérheti a 745 milliárd dollárt az évtized végére. A cégek számára a kereskedelemtől a banki szektoron át egészen a gyártásig, ma már nélkülözhetetlen a működésük során felhalmozott adatvagyon professzionális, stratégiai célokra szabott elemzése, amely sorsfordító vállalati döntések alapjául is szolgál.

„Ebbe a környezetbe robbant be a mesterséges intelligencia, amely gyorsabb, hatékonyabb és minden szempontból új dimenzióba repíti az adatok feldolgozását, ugyanakkor megvannak a kockázatai is. Egy közelmúltbeli kutatás szerint a főbb AI-modellekből nagymértékben hiányzik az átláthatóság: előbb meg kell őket tanítani „gondolkodni”, amit rengeteg megbízható adatra lehetne csak építeni, majd be kell vinni a megfelelő információkat és üzemeltetni a rendszert. A folyamat szinte minden pontján manipulálható szándékosan vagy véletlen hibából adódóan, és lehetetlen kideríteni, mi, mikor, hogy történt” – mondta Solymos Gyula technológiai és digitalizációs szakértő, a Blockchain Koalíció MCS vezetője a Stylers Group által szervezett Protechtor vállalati és vezetői tudásmegosztó eseménysorozat legutóbbi alkalmán.

Visszaélésre pedig van példa bőven: néhány éve egy nagy autógyártó a saját, károsanyag-kibocsátással kapcsolatos adatait manipulálta, de betörtek már NATO hajók adatbázisaiba, sőt, mesterséges intelligenciával módosított egészségügyi leletekkel is zsaroltak már a kiberbűnözők. „A károk ilyenkor felbecsülhetetlenek, és kulcskérdés, hogy a szervezetek az adataikkal együtt hitelesek maradhassanak. A tapasztalatok szerint a rosszindulatú adatmanipulációk legfőbb célpontjai az értékes adatvagyonnal rendelkező piaci cégek, például pénzügyintézetek, majd következnek a másodlagos felhasználók, például gyártócégek, de a közszolgáltatások és az egészségügy is fokozottan kitett területek. Magyarország a digitális átállás terén egyelőre lemaradásban van a nemzetközi mezőnyben, és kevésbé vagyunk tudatosak az adathitelesség kérdésében is” – tette hozzá Keleti Arthur kibertitok-jövőkutató, az Informatikai Biztonság Napja (ITBN) alapítója.

Blokklánc a hitelesség kulcsa?

Könnyű belátni, mekkora problémát jelent, ha egy cég a saját adataiban sem bízhat meg vakon, mert szinte észrevétlenül manipulálhatják az összegyűlt információkat. A kiberbűnözők rendkívül kreatívak: a szakértők szerint egy támadáskor átlagosan 200 napig tartózkodnak bent a vállalati rendszerekben, és nemcsak hogy ellopnak mindent, de annak is utánanéznek, milyen adatok megváltoztatásával tudnak még nagyobb kárt okozni. Amikor végeztek, letiltják a rendszert és zsaroló tárgyalásokat kezdenek. Ebben a helyzetben egyre több üzleti szereplő, államigazgatási szerv, illetve az Európai Unió is a blokklánc technológiához fordul segítségért. Habár sokan továbbra is – a szintén csalások számos formájának kitett – a kriptopiaccal azonosítják ezt a megoldást, valójában sokkal többet tud: a láncba fűzött adattárolásnak köszönhetően az abban található információk megváltoztathatatlanok, és mivel a rendszer elosztott, az egyoldalú manipuláció lehetetlenné válik. Emellett az előrejelzések szerint - a gyorsan fejlődő kvantum technológiának köszönhetően - hamarosan már könnyedén feltörhető hagyományos titkosításokkal és digitális aláírással ellentétben a blokklánc hosszú távon is értékálló védelmet nyújt, ráadásul költséghatékony és kisebb szervereken is elfut. A cégek saját igényeikre szabhatják az adathitelesítési megoldásokat, nyers vagy titkosított információkat is tárolhatnak a blokklánc adatbázisban, de van már olyan technológiai megoldás is, mint a DaTaOnX rendszer, amely megfelel a GDPR szabályozásnak és az AI modellek átláthatóságát is biztosítani tudja.

A megoldások lényege minden esetben ugyanaz: az adatok hitelességét és változatlanságát nem a jogszabályok betartása vagy a rendszergazdákba vetett bizalom, hanem maga a blockchain technológia garantálja. A szakértők szerint nem feltétlenül szükséges mindent így biztosítani, de a kulcsadatokat mindenképpen érdemes, ahogy az ellátási láncokban és a kapcsolódó mesterséges intelligencia-alapú alkalmazások tervezésekor is fontos számolni vele. Ezzel megbizonyosodhatunk az AI-modellek betanításának átláthatóságáról, a bemeneti és betanító adatok hitelességéről, illetve lekérhetjük, hogy melyik adat kitől származik és mennyire pontos. A technológia gyorsan fejlődik, jelenleg a Föld népességének nagyjából 0,5 százaléka használ blokkláncot, de ez a szám a következő 10 évben várhatóan 80 százalékra emelkedik. Jó példákból már hazánkban is akad, a Blockchain Koalíció 2022-es megalakulása óta olyan projektek indultak, mint az első magyar államigazgatási blokklánc projekt, amely a munkavállalói adatok hiteles tárolását és igazgatási szervezetek közti megosztását szolgálja.

Tudjuk, hogy manipulálnak, mégis becsukjuk a szemünket

Az uralkodóvá váló új technológiák a szakembereket is foglalkoztatják, a Stylers Group képzései között évek óta egyre nagyobb népszerűséggel futnak az AI és Data Science képzések vagy éppen a kapcsolódó kibervédelmi témákkal foglalkozó tanfolyamok. A tapasztalatok szerint azonban a legtöbb hazai cég a felszínt kapargatja ezen a téren, vagy úgy állnak az adatmanipulációhoz, hogy az velük nem történhet meg, vagy összekapják magukat egy-egy incidens vagy rosszindulatú támadás után, ennek hatása azonban átmeneti. Ezzel együtt ma nem csak üzleti, de össztársadalmi érdek is az adatvisszaélésekkel és manipulált tartalmakkal kapcsolatos edukáció, valamint az általános bizalmi válság kezelése.

Ennek egyik apropóját a közelgő európai parlamenti választások adják, és bár kontinensünkön ez kevésbé jelentős probléma, mint a tengerentúlon, a mesterséges intelligencia által generált, rendkívül meggyőző deepfake és félretájékoztatási kampányokra fontos felhívni a figyelmet. Az Egyesült Államokban már az idei elnökválasztás kapcsán is volt példa visszaélésre: egy Joe Biden hangján megszólaló hangüzenetben arra buzdították a New Hampshire-i szavazókat, hogy ne vegyenek részt a helyi előválasztáson. A felvételt természetesen nem a jelenlegi elnök és stábja készítette, a szavazók megtévesztésére és befolyásolására azonban tökéletesen alkalmas volt.

„Az átlagember ráadásul fizikailag nem képes érzékelni és felfogni az interneten felbukkanó információhalmaz, képek, videók mögött álló adatokat, sőt, hiába tudja, hogy manipulálhatják, nem is akar igazán a dolgok mögé nézni. Többször készítettünk kutatásokat erre vonatkozóan, melyekből kiderült, hogy egy egyszerű táblázat is elég, hogy hitelesnek fogadjunk el információkat, hiába tudjuk, hogy bárki, bármit beleírhat és nem győződhetünk meg a forrás valódiságáról. Ha eljutunk oda, hogy könnyű, hozzáférhető és kényelmes megoldások terjedjenek el az adathitelesítés terén, akkor fogja szélesebb kör alkalmazni a mindennapokban és az üzleti életben” – fogalmazott hozzá Keleti Arthur.

Nyilvánvaló, hogy önmagában egyik szereplő sem képes megküzdeni ezzel a kihívással, így a nagy technológiai vállalatok idén februárban aláírtak egy paktumot, melyben vállalták, hogy önkéntes óvintézkedéseket tesznek annak megakadályozására, hogy az AI-t demokratikus választások manipulálására használják fel. Emellett számos piaci együttműködés is elindult, melyek blokklánc-alapú protokollokat fejlesztenek a szellemi tulajdon védelme érdekében, támogatva a fogyasztókat az egyes tartalmak hitelességének ellenőrzésében.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...