- Hirdetés -

Bizonytalan jövőkép

|

- Hirdetés -

Közeleg az apokalipszis, vagy a vártnál mégis jobban alakulhat a 2023-as év – hírfogyasztó legyen a talpán, aki a sok, különböző irányba mutató elemzés alapján fel tud készülni az előttünk álló hónapokra. Bár a prognózisok nagyon eltérnek egymástól, abban egyetértenek az elemzők, hogy rég nem tapasztalt bizonytalanság van a világban. A Marketing&Media magazin összegyűjtötte az idei évre vonatkozó előrejelzéseket.

Pesszimista döntéshozók

A PwC már több mint két évtizede minden évben elkészíti globális vezérigazgatói felmérését, ami abból adódóan, hogy több ezer, nagyvállalat élén álló döntéshozó véleményét tükrözi, igencsak jó képet ad arról, hogyan ítélik meg a helyzetüket a vállalkozások. Az év elején bemutatott kutatás során megkérdezett cégvezetők 73 százaléka gondolja úgy, hogy a gazdasági növekedés üteme világszerte csökken a következő 12 hónapban. Ennek ellenére 60 százalékuk nem tervez létszámleépítést és 80 százalékuk a munkavállalók javadalmazását sem csökkentené.

A vezérigazgatók több mint fele számolt be a működési költségek mérsékléséről, majdnem ugyanennyien jelezték az árak emelését, míg 48 százalékuk a termék- és szolgáltatáskínálat diverzifikálásáról számolt be. A felmérés egyik különösen érdekes megállapítása, ami egyébként a jövőre nem túl biztató, hogy a válaszadó cégvezetők közel 40 százaléka úgy véli, hogy vállalata egy évtized múlva nem lesz gazdaságilag életképes, ha a jelenlegi úton halad tovább.

A PwC nemcsak globálisan, de országra lebontva is közölt adatokat a kutatásból, így arról is képet alkothatunk, hogy a magyar vállalatirányítók hogyan látják a helyzetet. A hazai vezetők 76 százaléka számít a globális gazdaság növekedési ütemének lassulására, míg a magyar gazdaság esetén 85 százalékuk tart hasonló jelenségtől. A pesszimista gazdasági kilátások ellenére saját cégük bevételeinek növekedését illetően 60 százalékuk bizakodó a következő 12 hónapra nézve, és több mint háromnegyedük nyilatkozott úgy, hogy nem készülnek leépítésre, 97 százalékuk pedig nem tervezi a munkavállalók javadalmazásának csökkentését.

 

Aggódó polgárok

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemcsak a nagyvállalatok vezetőinek véleményéről alkothatunk képet magunknak, hanem arról is, hogy az európaiak hogyan látják a helyzetüket. Az Eurobarometer januárban közzétett felmérése szerint a kontinensen élők 93 százaléka aggódik a megélhetési költségek miatt. Ez leginkább Görögországban van, ott lényegében mindenkit aggaszt ez a kérdés, de Cipruson is 99 százalékos érték jött ki, míg Olaszországban és Portugáliában 98-98 százalék. Magyarországon a megélhetés miatt aggódok aránya 96 százalékos.

A második leggyakoribb aggodalom (82 százalékkal uniós szinten, 89 százalékkal Magyarországon) a szegénységtől és társadalmi kirekesztettségtől való félelem. Ezt követi egyenlő arányban a klímaváltozás és az ukrajnai háború kiterjedése (81 százalék) uniós átlagban. Az éghajlatváltozástól való félelem Magyarországon jelentősen magasabb az uniós átlagnál, 87 százalék, míg harmadik helyen, az ukrajnai háború kiterjedését 1 százalékponttal megelőzve (85 százalék) a közös európai értékek (demokrácia, szabadság) elvesztése miatti aggodalom áll.

Taroló technológiák

Az elmúlt években az emberiség egyik legfontosabb tapasztalata az volt, hogy mennyi mindent tesz lehetővé a technológia. Ennek megfelelően elképesztő mértékben felgyorsult a digitalizáció és egyre több, a jövő ígéretének gondolt technológia kezd beépülni a mindennapi életünkbe vagy éppen az üzleti folyamatokba. Elég csak az utóbbi pár hónap egyik legnagyobb dobására, az Open AI mesterséges intelligencia (MI) fejlesztésére, a Chat GPT-re gondolni, amellyel a Microsoft egy korábban elképzelhetetlennek vélt küldetésre indul, hiszen a Bing keresőjébe beépítve megtörné a Google uralmát az internetes keresők piacán.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nagy változás jön az újautópiacon

2024 júliusától csak olyan újonnan gyártott jármű helyezhető forgalomba Európában, ami rendelkezik az előírt, fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel. Az EU-s jogszabály értelmében így minden új autónál a kötelező alapfelszereltség része kell legyen az...

Újabb zöld lépéseket tett a Spar

Számos környezettudatosságot, felelős hulladékgazdálkodást és optimális energiagazdálkodást célzó kezdeményezést indított az elmúlt években a SPAR Magyarország a toGo ételbárjaiban. Jó hír, hogy sikerült csökkenteni a felhasznált sütőolaj mennyiségét, valamint bevezették a műanyagmentes csomagolásokat és...

Így fizetnek a magyarok külföldön

A magyarok 40 százaléka tervez idén külföldi nyaralást, a legnépszerűbb úticélok pedig fej-fej mellett Olaszország és Horvátország. Az OTP Bank ügyfeleinek kártyahasználati tapasztalati is azt mutatják, hogy nyáron ez a két ország a legnépszerűbb...

Beütött a kánikula – tippek a hőség enyhítéséhez

A valaha mért legmelegebb júniust éljük, miután már 2024 első öt hónapja is melegebb volt minden korábbi év ugyanazon hónapjánál. Mindezt a jövő heti magyarországi előrejelzések is megerősítik: 36-37 fok várható. Ilyenkor csőstül kapjuk...

Nicolas Cage és Oz Perkins új filmje érkezik a mozikba

A szélsőséges szerepeiért imádott Nicolas Cage és a kortárs horror visszatérő színésznője, Maika Monroe macska-egér játékot űz Oz Perkins új horrorfilmjében, a Longlegs – A rémben.Lee Harkert (Maika Monroe), az ifjú és tehetséges FBI-ügynököt...

Erre érdemes figyelni a lakáshiteleseknek

Aki hitelfelvételben gondolkodik, annak gyakran merül fel a fejében a kérdés: hogyan védheti meg a családját egy esetleges váratlan életesemény esetén? Mi történhet akkor, ha az adós meghal, kiesik a jövedelme és a hitel...

Világméretű kezdeményezés a tiszta vízért

Három új ivóvíz kút épülhet Afrika vízkrízis sújtotta térségében a BWT tavaszi kezdeményezésének és a lelkes BWT közösségnek köszönhetően. A BWT, Európa vezető víztechnológiai vállalata az idei Víz világnapján nagyszabású kezdeményezéssel jelentkezett. Futásra invitálta...

Ami nélkül nem érdemes utazni

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) adatai szerint az év első öt hónapjában megkötött online utasbiztosítások díja naponta és személyenként 702 forint volt, ami mindössze 5,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi...

Drágább nyárra készülnek idén a szülők

A nyáron a legnagyobb kihívást a gyerekek felügyeletének megszervezése jelenti a szülők számára az Erste felmérése szerint – a hosszú szünet alatt különösen nehéz fenntartani az egyensúlyt a munka és a családi élet között....

Elmaradt a tévévásárlási láz

Az idei labdarúgó-Európa-bajnokság alkalmával elmaradt a tévévásárlási láz, azonban a futballereklyék iránt nagy kereslet mutatkozott a Jófogáson. Különösen a Szoboszlai Dominikhoz köthető relikviák népszerűek: egy-egy különleges mez több százezer forintot is megért a vásárlóknak....
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Díjazták a sokszínű vállalatokat

Egyedülálló elismerésben részesültek azok a magyar vállalatok, melyek aktívan tesznek a nemek közötti egyenlőség eléréséért és célzott intézkedéseket vezettek be azért, hogy a sokszínűség, a méltányosság és a befogadás elvei érvényesüljenek szervezetükben, és mindezt...

Nagy változás jön az újautópiacon

2024 júliusától csak olyan újonnan gyártott jármű helyezhető forgalomba Európában, ami rendelkezik az előírt, fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel. Az EU-s jogszabály értelmében így minden új autónál a kötelező alapfelszereltség része kell legyen az...

Újabb zöld lépéseket tett a Spar

Számos környezettudatosságot, felelős hulladékgazdálkodást és optimális energiagazdálkodást célzó kezdeményezést indított az elmúlt években a SPAR Magyarország a toGo ételbárjaiban. Jó hír, hogy sikerült csökkenteni a felhasznált sütőolaj mennyiségét, valamint bevezették a műanyagmentes csomagolásokat és...

Így fizetnek a magyarok külföldön

A magyarok 40 százaléka tervez idén külföldi nyaralást, a legnépszerűbb úticélok pedig fej-fej mellett Olaszország és Horvátország. Az OTP Bank ügyfeleinek kártyahasználati tapasztalati is azt mutatják, hogy nyáron ez a két ország a legnépszerűbb...

Beütött a kánikula – tippek a hőség enyhítéséhez

A valaha mért legmelegebb júniust éljük, miután már 2024 első öt hónapja is melegebb volt minden korábbi év ugyanazon hónapjánál. Mindezt a jövő heti magyarországi előrejelzések is megerősítik: 36-37 fok várható. Ilyenkor csőstül kapjuk...

Don't Miss

Elkötelezettek vagyunk a közösségépítésben is – interjú Széll Hajnalkával

Vannak olyan témák és események, amelyek a nagy márkák számára megkerülhetetlenek, ilyen például az EB vagy az olimpia – mondta el Széll Hajnalka. Az Auchan országos marketing és vásárlói kapcsolatok igazgatója az mmonline.hu-nak adott...

Megváltozott a versenypálya – interjú Vidus Gabriellával

Folyamatosan monitorozzuk a piacot a kisebb-nagyobb médiaipari cégekkel kapcsolatban, és ha olyan vállalatot találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk – nyilatkozta lapunknak Vidus Gabriella. Az RTL Magyarország vezérigazgatója jelezte: tavaly nem voltak elég jók a műsorok,...

Az összetartozás ereje – interjú Monori Bálint Gusztávval

Nem csak a csapatok, a cégek is gőzerővel készülnek a labdarúgó-Európa-bajnokságra. A Szerencsejáték Zrt. a Lounge Grouppal együtt készített egy nagyszabású kampányfilmet, hogy ráhangolja a szurkolókat a kontinenstornára. A részletekről Monori Bálint Gusztáv, a...

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...