DIGI-Invitel gigaüzlet: mennyire forgatja fel a piacot?

A műsorterjesztési piac erőviszonyait komolyan átalakítja a felvásárlás. Ugyanakkor a DIGI némi kihívással is szembe fogja magát találni az Invitel hálózatának a jellegzetessége miatt.

A hazai távközlési piacon az idei év legnagyobb üzletét ütötte nyélbe a Teszári Zoltán érdekeltségébe tartozó DIGI. Pénteken jelentették be, hogy 43 milliárd forintért megvásárolják az Invitel csoport komplett lakossági és kisvállalati üzletágát. Ezzel 692 ezer lakossági előfizetővel bővülhet az ügyfélkörük.

A feltételes mód egyelőre indokolt, ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyása szükséges a tranzakció véglegesítéséhez. Amennyiben megszületik a hatósági ámen, akkor 2018 első negyedévében zárulhat le a felvásárlás.

A DIGI piaci pozíciói ebben az esetben jelentősen erősödni fognak. A szélessávú vezetékes internetes előfizetések terén jelenleg a következő az erősorrend (az NMHH legfrissebb piaci gyorsjelentése szerint):
Telekom – 35,3%  
UPC – 22%
DIGI – 16%
Invitel – 9,1%

Ez azt jelenti, hogy a DIGI és az Invitel együttes részesedése meghaladja a 25 százalékot, amivel nem érik el a Telekom szintjét, de a UPC-t meg fogják előzni.

Ennél jelentősebb változást hozhat a felvásárlás a televíziós műsorterjesztési piacon. Itt így néznek ki most az erőviszonyok:
UPC – 26,8%
Telekom – 26,3%
DIGI – 25,4%
Invitel – 4,8%

A DIGI az Invitellel kiegészülve eléri majd a 30,2 százalékos szintet, azaz a legnagyobb műsorterjesztővé lépnek elő.

Ugyanez lesz a helyzet, ha pusztán a vezetékes műsorterjesztési piacot nézzük:
UPC – 25,8%  
Telekom – 25%
DIGI – 23,7%
Invitel – 6,6%

A DIGI-Invitel részesdése itt is 30 százalék fölötti lesz, azaz megelőzik a UPC-t és a Telekomot.

Nyilván nem ez volt a tranzakció homlokterében, de a DIGI televíziós érdekeltségei is kicsit erősödhetnek. A DigiSport mindhárom csatornáját eddig is továbbította az Invitel, de a DigiLife, DigiWorld, Digi Animal World televíziók még nem elérhetők náluk.

Ugyanakkor a felvásárlás azért tartogat a DIGI számára kihívást jelentő helyzeteket is a jövőre nézve. Elég csak arra gondolni, hogy az Invitel – történelmi okokból – meglehetőségen színes technológiai palettával rendelkezik, ami némileg bonyolítja a hálózatuk üzemeltetését.

Ez alatt azt értjük, hogy az inviteles előfizetői bázis alapvetően két részből tevődik össze. Egyrészt abból a 14 körzetből, ahol az Invitel a helyi (inkumbens) telefonszolgáltató. Másrészt a FiberNet egykori hálózatából. Utóbbi 300 ezer előfizetős rendszerét 2010-ben vásárolták fel, majd ebből 100 ezer ügyfélnyi részt továbbpasszoltak a UPC-nek.

Mindezek miatt párhuzamosan vannak ADSL, optikai és analóg/digitális kábeles technológiával kiszolgált ügyfeleik az adott szolgáltatási területtől függően. Egyes településeken az Invitel által kínált legnagyobb internetes csomag például mindössze 10 Mbit/s sebességű. Vagy éppen vannak olyan települések, ahol még nem elérhető a digitális szolgáltatásuk, hanem csak analóg kábelt választhat az ügyfél.

Amennyiben a DIGI a nevére is veszi az Invitelt, akkor kicsit úgy járhat, mint a UPC a legendás 29-es körzettel (szintén inkumbens hálózat), ahol a közelmúltban indult csak be a hálózatfejlesztés, így az ottani előfizetőket joggal frusztrálta, hogy a kábeles UPC ügyfelekhez képest az idejétmúlt ADSL szolgáltatással kell beérniük.

Márpedig a DIGI név a vezetékes piacon jelenleg összekapcsolódik a jó árral és a gyors internettel. (Jelenleg a 98 csatornás kábeltévét, telefont és 100 Mbit/s-es netet 4800 forintért kínálják). Amit persze úgy tudtak elérni, hogy tipikusan a gazdaságosan lefedhető nagy lakótelepeken terjeszkedtek az optikai hálózatukkal. Most viszont a nyakukba kapnak kis zsákfalvakat is, ahol egy korszerűtlen hálózaton várnák el ugyanezt az ügyfelek.