- Hirdetés -

Egyre zöldebbek és tágasabbak az újlakások

|

- Hirdetés -

A Zöld Otthon Program indulását megelőző kivárás a múlté, és újra teljes sebességgel száguld az év eleje óta élénkülő újlakáspiac. Az országosan tapasztalható keresletnövekedéssel együtt emelkednek az árak, a szigorodó energetikai előírásoknak való megfelelés mellett a szemlátomást átalakuló vásárlói preferenciák is formálják ezt a piaci szegmenst. Az OTP Ingatlanpont szakértője az újépítésű ingatlanok piacának változásait, aktualitásait és kilátásait elemzi.

Az év elejétől elérhető kormányzati támogatások és az 5 százalékos (CSOK-os vásárlás esetén 0 százalék) lakásáfa ismételt bevezetés miatt a lakásépítők és vásárlók is optimistán tekintettek a jövőbe, ami a folyamatosan növekvő kínálatban, keresletben, valamint az egyre feljebb kúszó árakban is tetten érhető volt. Erre az eleve igen élénk piacra érkezett októberben a Zöld Otthon Program és adott újabb lökést az újépítésű ingatlanoknak.

„Az újlakáspiacon most igen izgalmas időszakot élünk. A Zöld Otthon Program indulása előtt érezhető kivárás véget ért, és a tapasztalataink alapján október 4. óta országosan szinte megduplázódott az újépítésű ingatlanok iránti kereslet. Ezt az ingatlanokkal kapcsolatos érdeklődések és a beérkező hiteligénylések számának növekedése mellett a folyamatosan emelkedő kínálati árak is alátámasztják” – mondta Homolya Gergely Pál, az OTP Ingatlanpont újépítésű ingatlanokért felelős projektmenedzsere.

A Zöld Otthon Program legkedvezőbb konstrukciója a családos (legalább két gyermeket nevelő) otthonkeresőket támogatja, ezért a most tapasztalható keresletnövekedés hátterében ennek a vásárlói körnek az aktivitása áll. Az emelkedő infláció miatt ugyanakkor azok a befektetők is kezdenek visszatérni az ingatlanpiacra, akik korábban MÁP+ kötvényre cserélték ingatlanportfóliójukat. A szakértő hozzátette, hogy a hagyományos, új otthont kereső vagy befektetési céllal vásárlók mellett megjelent egy új vásárlói típus is, ők a kormányzati támogatások kiaknázásával vásárolnak igen kedvezményesen, az igényeiknek a jelenleginél jobban megfelelő ingatlant, a régi otthonukat pedig bérbe adják.

Növekvő kínálat és kereslet

Az építőanyagok drasztikus áremelkedése miatt az elmúlt hónapokban számos beruházó döntött úgy, hogy az építkezés megkezdését elhalasztja. Ezek jellemzően azok a projektek, ahol az építési telket már megvásárolták, de még nem indult el az értékesítés. Látva az újépítések iránti érdeklődés robbanásszerű növekedését, most úgy tűnik, hogy ezek az elnapolt projektek is újraindulnak. A növekvő kínálat ugyanakkor nem eredményezi az árak csökkentését, az újépítésű ingatlanok kínálati négyzetméterára az OTP Ingatlanpont tapasztalatai szerint 2020. októberéhez képest országszerte körülbelül 10-15 százalékkal emelkedett.

„A hatalmas érdeklődés miatt az év végéig már most is további áremelkedés prognosztizálható szinte minden újépítésű ingatlannál, ezért mindenkinek, de főként azoknak, akik újépítésű lakóingatlan vásárlásban gondolkoznak és ehhez a Zöld Otthon Program támogatását is szeretnék igénybe venni, azt javasoljuk, hogy most vásároljanak, akár már tervasztalról is, azonban kifejezetten megbízható beruházótól” – tette hozzá Homolya Gergely Pál.

Vásárlás esetén fontos szem előtt tartani, hogy ezeknek a projekteknek az esetében a BB energetikai kategóriának történő megfelelés már alapkövetelmény, de a szigorúbb feltételrendszer miatt ebből nem következik egyértelműen az is, hogy a Zöld Otthon Program előírásainak is feltétlenül meg fog felelni az ingatlan, ezért javasolt, hogy a szerződéskötés előtt győződjenek meg a leendő vásárlók arról, hogy a lakóingatlan hitelképessége száz százalékban garantálható.

A kínálati oldal növekedése és az áremelkedés mellett az újépítésű ingatlanok iránti kereslet is átalakulóban van. A vásárlói preferenciákban a Zöld Otthon Programtól függetlenül is egyre hangsúlyosabban jelenik meg a fenntarthatósággal kapcsolatos elköteleződés. A fenntartható otthon iránti igény nem csak a fiatal családosoknál, hanem az idősebb generációnál is megfigyelhető, hiszen ők az elmúlt 20-50 évben megtapasztalták már, hogy valójában mit is jelent a klímaváltozás, mekkora összeget lehet megspórolni a korszerű fűtési rendszerekkel, és mennyivel magasabb értéken lehet majd ezeket az ingatlanokat később értékesíteni a régebbi építésű lakásokkal, házakkal szemben. A fenntarthatóság iránti igény a befektetői vásárlók körében is megjelent, hiszen egy jobb energetikai besorolású ingatlan magasabb áron adható bérbe. Bár a nulla energiaigény a CC-DD besoroláshoz képest lakások esetén várhatóan átlagosan közel 3-6 százalékkal, míg egy családi, vagy ikerház esetén 4-8 százalékkal is megemelheti az építési költségeket, hosszú távon az alacsonyabb fenntartási költségek miatt az egyszeri magasabb befektetés megtérül.

Változó preferenciák és stílusok

Magáncélú vásárlók esetén meg kell különböztetni a szükségből vásárlókat, akik a lehetőségeiknek és elvárásaiknak leginkább megfelelő ingatlant választják azért, hogy ne bérleti díjat kelljen fizetniük. Ebbe a csoportba tartoznak jellemzően a gyermekeknek vásárló szülők, illetve a Budapesten befektetési céllal vásárló vidéki vevők is. A másik vásárlói csoportba tartoznak azok, akik jelenlegi otthonuk helyett nagyobbat, szebbet, jobbat keresnek. Ennél a vásárlói körnél még mindig elmondható, hogy a vevők egy életérzést vásárolnak, a legnépszerűbbek az élhető, minimál stílusú otthonok. Ez az évek óta megfigyelhető elvárás alakult tovább a koronavírus járvány és a Zöld Otthon Program hatására, és megjelent az igény a saját zöldterület meglétére, valamint az otthoni iroda kialakításának lehetőségére. Ennek következtében növekedett az agglomerációs területek népszerűsége, mivel itt egy belvárosi lakás árából egy nyugodt lakó- és munkakörnyezetet tudnak kialakítani. Változatlan a népszerűsége a penthouse jellegű ingatlanoknak is, azonban ezek a kifejezetten magas ár miatt jóval kisebb vásárlói réteget szólítanak meg, és jellemzően ezeket értékesítik legutoljára. A befektetési célú vásárlók esetében a legfőbb szempont változatlanul az optimális fajlagos ár elérése, vagyis az adott összegből a lehető legtöbb, illetve legnagyobb ingatlan vásárlása.

„A nagyobb beruházások esetén megfigyelhető törekvés, hogy úgy alakítsák ki a lakókörnyezetet, hogy minden, az ügyfél igényeinek kiszolgálásához szükséges infrastruktúrát a projekt területén belül biztosítsák. A kisebb projektek jellemzően az okosotthon funkciók és a megújuló energia bővülő használatával kompenzálják azt, hogy a térbeli lehetőségek korlátozottabbak. Az agglomerációban elérhető, jellemzően 4-8 lakásos beruházások specialitását elsősorban maga a zöldövezeti lokáció adja” – zárta gondolatait a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Kitart a lendület a turizmusban

A turizmus 2023-ban vett lendülete továbbra is érezteti hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint január-júniusban 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a...

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 2. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Kiderült, mikor érkezik mozikba az új magyar filmmusical

Befejeződött a Demjén Ferenc leghíresebb dalaira felfűzött romantikus zenés vígjáték forgatása június végén. Ennek egyik utolsó, a Nyugati pályaudvaron rögzített jelenetének felvételén a 77 éves rocklegenda személyesen is részt vett és még kamera elé...

Új terepen próbálkozik a Duna House Group

DH Energy néven indít új üzletágat a Duna House Group. A Budapesti Értéktőzsdén jelentette be az Európa 4 országában működő ingatlan, és pénzügyi termékeket közvetítő vállalat, hogy új leányvállalatával először Magyarországon lép be az...

Tíz tipp, hogy biztonságos legyen a nyári utazás

Még soha nem utaztak annyian, mint idén nyáron, és a turisták több pénzt is költenek, mint valaha - derült ki a Mastercard Economics Institute "Travel Trends 2024" című, 74 országra kiterjedő felméréséből. A Mastercard...

A vendéglátásban és az egészségügyben vethetik be az LG új robotját

Az LG Electronics (LG) bemutatta legújabb LG CLOi ServeBot (LDLIM31 modell) elnevezésű autonóm kiszolgáló robotját, amelyet arra terveztek, hogy biztonságos kiszállítást nyújtson a vendéglátásban és az egészségügyben. A bőséges belső tárolóhellyel rendelkező, négyajtós kialakítású...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Spórolással készültek a fiatalok a fesztiválszezonra

Nem csak bulizni tudnak és szeretnek a mai fiatalok, de dolgozni és spórolni is hajlandók azért, hogy legyen pénzük a nyári plusz kiadásokra. Az Erste reprezentatív felmérése szerint a legtöbben nem költenének többet 50...

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Don't Miss

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...