Az e-kereskedelmi szektor világszerte töretlenül bővül, az Ipsos előrejelzése szerint Magyarországon 2017-ben az online költések összvolumene 10 százalékkal nő majd. A magyarok közül egyre többen vásárolnak külföldi webáruházból, az idén várhatóan 19 százalékkal költenek majd többet náluk, mint a múlt évben.
A külföldi webáruházakban vásárló magyar fogyasztók számára a jó ár továbbra is kulcstényező – derül ki a PayPal és az Ipsos közös kutatásából. A Kínából rendelő magyar vásárlók 93%-a, a Németországból rendelők 46%-a és az Egyesült Királyságból rendelők 61%-a választotta a felkínált válaszlehetőségekből, hogy az alacsonyabb ár olyan tényező, ami miatt előnyben részesítik a külföldi webshopokban történő vásárlást a belföldiekkel szemben. A kutatásból az is kiderül, hogy a hazai piacon nem kapható árucikkekhez való hozzáférés ugyancsak fontos tényező: ezt a válaszlehetőséget a Kínából rendelő vásárlók 58%-a, a Németországban és az Egyesült Királyságból rendelő magyar vásárlók 61%-61%-a jelölte meg.
A kutatás arra is rákérdez, hogy milyen tényezők növelnék a külföldi webáruházban történő a vásárlás valószínűségét. A kérdésre felkínált válaszlehetőségek közül a legtöbb magyar vásárló a magyar nyelvű vevőszolgálat (36%), és a még több, a belföldi kereskedelemben egyáltalán nem, vagy nehezen hozzáférhető árucikk rendelkezésre állását jelölte meg (33%).
A felsorolt okok mellett számos tényező befolyásolhatja még a külföldi weboldalokon történő vásárlás gyakoriságát. Ilyen tényezők lehetnek az olyan különleges alkalmak mint a karácsony, amikor a válaszadók 52%-a a szokásosnál gyakrabban vásárol külföldi webshopból, vagy a szezonális leértékelések, amikor 29% vásárol többet.
Ahogy a határokon átnyúló vásárlás Magyarországon is egyre népszerűbbé válik, várhatóan egyre jobban megbízunk a külföldi webshopokban, és egyre kevésbé befolyásol bennünket, hogy melyik országból rendelünk: a kutatás szerint jelenleg a magyarok 48%-a számára közömbös, hogy az online üzlet külföldi, vagy magyar, és 46% ugyan annyira bízik mindkettőben.
Ugyanakkor a belföldön és külföldön vásárló fogyasztóknak egyaránt vannak olyan aggodalmaik, amelyek gátját vethetik az e-kereskedelem további térnyerésének: a belföldi webáruházakban történő gyakoribb vásárlástól az online vásárlók 35%-át tartja vissza az attól való félelem, hogy nem a termékleírásnak megfelelő árucikket fognak kiszállítani. Ugyan ez a tényező nemzetközi vásárlók 29%-át tartja vissza attól, hogy gyakrabban vásároljanak külföldi webshopokban. Az esetleges visszaküldés magas költségei a belföldi webshopokban vásárlók 36%-át, a külföldi oldalakon is vásárlók 26%-át tartják vissza a gyakoribb vásárlásától.
A nemzetközi értékesítés minden kereskedő számára komoly esélyt kínál a növekedésre, főleg, ha az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket is figyelembe vesszük. A PayPal rendszerében található 50 legnagyobb külföldi piacokon értékesítő magyar vállalat adatai alapján az országban továbbra is növekszik az online export, a legnépszerűbb termékkategóriák pedig a digitális termékek/szolgáltatások, az utazással kapcsolatos termékek/szolgáltatások, a divatcikkek, és az autóalkatrészek. A magyar kereskedők számára az Egyesült Államok, az Egyesül Királyság, és Németország jelentik a legnagyobb felvevőpiacot.
A vásárlói kényelem a nemzetközi világkereskedelem egyik legfontosabb hajtóereje. Az ingyenesen kiszállítást a nemzetközi kutatásban résztvevő összes válaszadó 46%-a választotta olyan tényezőnek, amely rendelkezésre állás esetén nagyobb valószínűséggel rendelne külföldi weboldalon. A legtöbben ezután a biztonságos fizetés lehetőségét (39%), a belföldön nem kapható árukcikkekhez való hozzáférés lehetőségét (40%), az árak helyi pénznemben való feltüntetését (37%) és alacsonyabb teljes költséget (35%) jelölték meg.
A külföldi webáruházakban történő vásárlástól a világ online vásárlóinak 35%-át tartja vissza a magas szállítási költség, vagy az attól való félelem, hogy elveszik a csomag (33%), nem felel meg megrendelt árucikk a termékleírásnak (29%), illetve további 29% számára elfogadhatatlanul hosszú a kiszállítási idő.
A fizetési mód megválasztásában biztonság a legfontosabb szempont. A kutatásban résztvevő válaszadók 32 országból huszonnégyben a leggyakrabban a PayPal-t nevezték meg az általuk használt nemzetközi fizetési megoldásként. Ezt a legtöbben azzal magyarázták, hogy a PayPal-lel fizetett árucikkek után visszaigényelhetik a pénzüket, abban az esetben, ha az árucikk nem felel meg az termékleírásban foglaltaknak.