- Hirdetés -

Eltűnhetnek az IT-biztonsági szakemberek?

|

- Hirdetés -

Az ipari forradalom óta létező aggály, hogy a technológia fejlődésével bizonyos feladatkörök és szakemberek helyét gépek veszik. Napjaink robbanásszerű modernizációja mellett szinte minden munkakörrel kapcsolatban felmerül ez a kérdés. A NetIQ szakértői azt járták körbe, vajon megalapozott-e ez a félelem az IT-biztonsági szakemberek esetében.

 

Az elmúlt években egyre több szakértő figyelmeztet arra, hogy az automatizáció számos munkahelyet megszüntethet, ez a félelem azonban napjainkban leggyakrabban a gyártás területével kapcsolatban merül fel, méghozzá jó okkal. Az International Federation of Robotics adatai szerint az autógyártásban működik a legtöbb robot, a gépek 40 százalékát ebben a szektorban alkalmazzák világszerte.

 

Egyelőre tehát leginkább a gyári dolgozókat fenyegeti az, hogy egy robot elveszi a munkájukat, de a jövőben bármelyik ágazat szakemberei veszélyben érezhetik a megélhetésüket. Erre nemrégiben a Gartner egyik szakértője mutatott rá a következő címmel közzétett blogposztjában: “Milyen robotbiztos szakmát válasszon a gyermekem?”. A bejegyzés végkövetkeztetése szerint nincs általános válasz a kérdésre, hiszen a technológia bármit megváltoztathat. Míg a gyártási területeken a robotok térnyerése figyelhető meg, a szellemi munka esetében a mesterséges intelligenciák gyors fejlődése jelzi előre, hogy a jövőben lecserélhetők lehetnek a szakértők. Erre az eshetőségre olyan szakemberek, tudósok és üzletemberek is figyelmeztetnek, mint Stephen Hawking, Elon Musk vagy Jonathan Rosenberg, a Google korábbi alelnöke.

 

 

A „gépek” térnyerése a kibervédelemben (és -támadásokban)

 

Az olyan szakemberek számára, akik az információk biztonságával, felügyeletével és tárolásával foglalkoznak, többnyire elképzelhetetlennek tűnik, hogy munkájukat automatizálják. Miközben egyre több előrejelzés mutat rá arra, hogy a mesterséges intelligenciát és a gépi tanulást széles körben fogják alkalmazni az IT-biztonság terén. A Gartner friss jóslatai szerint 2020-ra például a penetrációs tesztek 10 százalékát már szintén gépi tanulást alkalmazó, okos rendszerek fogják végezni, míg ez a szám 2016-ban még 0% volt. A folyamat érthető, hiszen folyamatosan nő a támadók és a támadási felületek száma, ezért a vállalatok és az állami szervezetek, kormányzatok is keresik a megoldásokat, amiben hathatós segítség lehet a mesterséges intelligencia.

 

A másik oldal természetesen ugyanúgy kihasználhatja az AI előnyeit. Egy, az AI és a kiberbiztonság kapcsolatát vizsgáló szakértő például arra figyelmeztet, hogy az AI előnyeit kihasználó támadások következtében várhatóan robbanásszerűen nő a különféle incidensek száma, beleértve a hálózatok feltörését, a személyes adatok ellopását és az intelligens vírusok járványszerű terjedését.

 

A mesterséges intelligenciában az a veszélyes, hogy – mint ahogyan bármely technológiát – jó és rossz célokra egyaránt fel lehet használni. Egy programozó szándékosan vagy akár véletlenül is okozhat valamilyen hibát, amely kettős ügynökké változtatja a „védőt”, és ezzel veszélynek teszi ki az adatokat, vagy lehetővé teszi, hogy mások átvegyék az irányítást kívülről. További veszélyt rejthet, ha az AI a tulajdonosai ellen fordul. Az egyelőre még csak sci-fikben létező forgatókönyv valódi aggodalomra ad okot, ahogy egyre több rendszer és feladat kapcsolódik mesterséges intelligenciához.

 

 

Felkészülés az automatizált jövőre

 

Akár tetszik, akár nem, az automatizálás egyre nagyobb szerepet játszik az IT-biztonságban. Az ilyen jellegű megoldások már most is komoly előnyt biztosítanak a támadások észlelésében és elhárításában . A NetIQ Sentinel biztonsági információ- és eseménykezelő termék segítségével például akár több ezer szerver, hálózati eszköz és szoftver figyelhető meg hatékonyan, míg a manuálisan, emberi munkával végzett megfigyelés és kockázatelemzés már kis számú monitorozott eszköz esetén is óriási teher, és számos hibalehetőséget is magában rejt. A megoldás szükség esetén képes automatikus válaszlépéseket is tenni, hogy azonnal elhárítsa a veszélyeket.

 

Az automatizálás tehát hatékonyabb működést tesz lehetővé, ennek következtében bizonyos szakemberek munkájára kevésbé vagy egyáltalán nem lesz szükség. Ugyanakkor a változás új feladatköröket és munkahelyeket teremt, amelyek betöltői az automatizált folyamatok szakértői lesznek. Elképzelhető például, hogy a későbbiekben minden nagyobb vállalati IT-biztonsági csapatban szükség lesz AI-biztonsági szakemberre.

 

Nem valószínű tehát, hogy a jövőben nélkülöznünk kéne az IT-biztonsági szakembereket, de a szerepek átalakulnak, ahogy egyre nagyobb felelősséget kapnak a mesterséges intelligenciák az adatok védelmében. Napjainkban az a legnagyobb kihívás, hogy olyan szaktudást szerezzünk, amely segít az átalakulás követésében, illetve elősegítésében.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Elviszi az infláció a készpénzes megtakarításokat

A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút: az infláció emelkedése miatt, csak Magyarországon közel 1000 milliárd forint tűnhet el. A K&H alapok kezelőjének szakértői ezért olyan megoldáskereső stratégiákat javasolnak,...

3 milliós fizetés gazdáját keresi az RTL

Az álommeló című új műsorban egy üzletember keresi az elnöki asszisztensét, aki havi bruttó 3 millió forintos fizetésért dolgozhat majd. A világ egyik legsikeresebb üzleti realityje az Apprentice megérkezett Magyarországra (Gyártó: UFA Magyarország Kft.), Az...

Az üzleti szektort is meghódította a TikTok és a LinkedIn

Virágkorukat élik a közösségi platformok, korosztálytól, funkciótól függően szinte mindenki megtalálhatja a kedvére valót. A Facebook van legrégebb óta velünk, tréfásan azt is szokták mondani, hogy aki nincs fent rajta, az nem is létezik....

Így spórolhatunk a fűtésen

A rezsicsökkentés módosításáról szóló júliusi kormánybejelentést követően szinte azonnal, már a nyári hőségben reagált a lakosság. A Praktiker áruházlánc országos adatai alapján gyorsan megindult, és azóta is folyamatosan tart a fűtéshez kapcsolódó termékek, köztük...

Nyitottak a magyarok a vegán termékekre

A magyar lakosság csaknem 30 százaléka kóstolt már növényi alapú, vegán húshelyettesítő terméket, sőt, 5 százalék rendszeresen fogyasztja is – derül ki a Pápai Hús Kft. által a témában készített, reprezentatív kutatásából. A válaszok...

Ezt kaphatjuk 30 millióért az ingatlanpiacon

A korábbi évektől eltérően 10 millióval magasabb, vagyis 20 helyett, minimum 30 millió forintos képzeletbeli határral érdemes számolnia annak, aki ingatlanvásárláson gondolkodik a közeljövőben. A legtöbb megyeszékhelyen és a fővárosi kerületekben is szobaszámban mérhető...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Elviszi az infláció a készpénzes megtakarításokat

A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút: az infláció emelkedése miatt, csak Magyarországon közel 1000 milliárd forint tűnhet el. A K&H alapok kezelőjének szakértői ezért olyan megoldáskereső stratégiákat javasolnak,...
- Hirdetés -

Don't Miss

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...

Bátornak, belemenősnek és nyitottnak kell lennünk

Melyek a legforróbb témák a marketingszakmában, mire kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk a területtel foglalkozóknak – többek között erről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Horváth Tibor (HT), a Salesforce felhőmarketingért felelős vezetője és Siegler Bálint...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

Busásan megtérül a fenntartható terméktervezés

Bár még csak a vállalatok 22 százaléka tette a terméktervezési stratégiája kulcsfontosságú elemévé a fenntarthatóságot, annak beemelése egyre sürgetőbbé válik nemcsak a környezettudatosság, de annak egyéb hosszútávú pozitív hatásai miatt is.A szervezeteknek be kell...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....