- Hirdetés -

Érdemes rákapcsolni a kibervédelemre

|

Hamarosan vége a nyárnak, és a legtöbb vállalatnál kezdetét veszi egy sűrűbb időszak. A kipihent munkavállalók visszatérnek a szabadságról, és elkezdhetik megtervezni és megvalósítani a következő nagy projekteket. A BlueVoyant kiberbiztonsági vállalat szakértői arra figyelmeztetnek, hogy ebben az időszakban ajánlott kiemelt figyelmet fordítani a kiberbiztonságra mind a tervezésnél, mind az alkalmazottak oktatásánál. Csak így biztosítható, hogy a szervezetek képesek legyenek kivédeni az egyre szofisztikáltabbá váló kibertámadásokat, és eleget tegyenek a minden eddiginél szigorúbb előírásoknak, mint például a DORA és a NIS2.

A nyári szabadságok alatt könnyen feledésbe merülhetnek a céges szabályok, a munkavállalók kieshetnek a megszokott rutinból. A kiberbűnözők azonban ilyenkor sem pihennek és folyamatosan finomítják támadási módszereiket, ezért a nyári hónapok alatt is sokat változhat a kibertér és a fenyegetések. Visszatérve a munkába érdemes áttekinteni, hogy mi változott, milyen új, árulkodó jelekre kell figyelni újabban, és megfelelően alkalmaznak-e minden, kiberbiztonságot erősítő gyakorlatot a cégnél. A BlueVoyant szakértőinek hat legfontosabb tanácsa a témában a következő:

Tervezzünk a biztonsággal!

A legtöbb szervezetnél az őszi időszakra esik a következő évi költségvetés megtervezése. A 2024-es évre számos vállalatra ró új teendőket két olyan új, európai uniós szabályozás, amelyeknek a jövő évtől kell eleget tenniük a vállalatoknak a kiemelt iparákagban. A Digital Operational Resilience Act (DORA), a pénzügyi szektor védelmének erősítését célozza, a NIS2 kibervédelmi direktíva pedig azért váltja le a korábbi hálózat- és információbiztonsági irányelvet, hogy erősítse a kritikus infrastruktúrák kibervédelmét a közlekedési és energiaszektorban, a banki és pénzügyi ágazatban, az egészségügyben, a digitális infrastruktúra területein és a közigazgatásban. Az érintett szervezeteknek még idén érdemes a költségtervezés során kalkulálniuk az előírások teljesítéséhez szükséges kiadásokkal, különben nem lesznek meg az erőforrásaik.

Szervezzünk oktatásokat!

Sok esetben a munkavállalók vannak a célkeresztben a kibertérben. Ha őket rá tudják venni a kiberbűnözők arra, hogy rákattintsanak egy kétes linkre vagy megadják a belépési adataikat egy hamis oldalon, akkor azon keresztül már be tudnak lépni a céges rendszerbe, adatokat lophatnak vagy egyéb káros módon befolyásolhatják a működést. Ezért a vállalati felhasználóknak tisztában kell lenniük a kiberfenyegetések természetével és a kiberhigiénia alapjaival.

Figyeljünk a jelszavakra!

A céges rendszerek és hálózatok, illetve a felhasználói fiókok védelméhez elengedhetetlen, hogy mindenhol erős jelszavakat alkalmazzanak. Jelszókezelő segítségével tovább erősíthető a biztonság, hiszen segít megelőzni, hogy az alkalmazottak gyenge jelszavakat használjanak, vagy ugyanazt a jelszót újrahasznosítsák több platformon is.

Legyünk naprakészek!

Időről időre fény derül a szoftverekben olyan sérülékenységekre, amelyeket kihasználhatnak a kiberbűnözők, hogy azon keresztül beférkőzzenek a vállalat rendszereibe. Ezeket a sebezhetőségeket a szoftvergyártók igyekeznek rövid időn belül javítani. Ám a javításokat tartalmazó szoftverfrissítéseket telepíteni is kell. A vállalatoknál általában megvannak a megfelelő gyakorlatok és az illetékes szakemberek, akik gondoskodnak erről. Gyakran előfordul azonban, hogy az alkalmazottak a privát számítógépeikről, telefonjaikról vagy tabletjeikről is dolgoznak, amelyeket nem felügyelnek és frissítenek a cég informatikai szakemberei. A kiberbiztonsági oktatásokon arra is fel kell hívni a munkavállalók figyelmét, hogy ne halogassák sokáig a telepítést, ha a számítógépük vagy valamelyik szoftverük jelzi az új frissítést.

Védjük az adatokat!

Az adatok a vállalatok legfontosabb erőforrásai közé tartoznak, és komoly negatív következményekkel jár, ha illetéktelenek kezébe kerülnek. Ezért tudatosítani kell a kollégákban az adatok védelmének jelentőségét és alapelveit. Ajánlott az információkat titkosítva tárolni, különösen akkor, ha hordozható eszközöket, például laptopokat, mobiltelefonokat használnak a munkához, vagy pendrive-on, esetleg külső merevlemezen szállítják őket.

Figyeljünk a legújabb taktikákra!

A kiberbűnözők mindig új módszereket eszelnek ki arra, hogy bejussanak a szervezetek rendszereibe. Érdemes megosztani a felhasználókkal a tapasztalatokat a legújabb támadási módszerekről, hogy képesek legyenek felismerni, ha éppen ők lennének a célkeresztben akár magánemberként, akár vállalati „leggyengébb láncszemként”.

Fontos fejlemény például, hogy a BlueVoyant szakemberei újfajta csalási módszerre derítettek fényt a közösségi médiában. Egyes kiberbűnözők hamis profilokat építenek fel egy nagy nemzetközi bankhálózat nevében, majd arra veszik rá a gyanútlan ügyfeleket, hogy megadják a hitelesítő adataikat, esetleg egy képernyővezérlő alkalmazáson keresztül közvetlen hozzáférést biztosítsanak a számlájukhoz. Ez a támadási módszer inkább a magánszemélyekre lehet veszélyes, mint a vállalatokra, de növeli az alkalmazottak kiberbiztonsági tudatosságát, ha többféle fenyegetést ismernek, amellyel találkozhatnak a kibertérben.

Ilyen sűrű időszakban elsőre talán idő- és energiapazarlásnak tűnhet, ha a biztonságot helyezik a vállalatok előtérbe. Mégis megéri az erőfeszítést, hiszen jelentős károkhoz és veszteségekhez vezethet egy potenciális támadás vagy bírság, valamint az új előírások teljesítését is megkönnyíti, ha időben elkezdik a felkészülést, és nem az utolsó pillanatban kell kapkodni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Kiderült, mitől lesznek boldogok a munkavállalók

Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a munkahelyünkön vagy felmondunk, már nem elsősorban szakmai és karrierszempontok alapján dől el, azaz nem azon múlik, hogy mit csinálunk a megélhetésünkért, hanem...

Számíthatunk fizetésemelésre 2025-ben?

Ahogy közeledik az év vége, a dolgozók is egyre türelmetlenebbül várják, hogy számíthatnak-e béremelésre a következő évben. A bértervezési folyamatok jelenleg is zajlanak, és sok munkahelyen az éves teljesítményértékeléskor dől el végül, milyen megállapodás...

Rengeteget spóroltunk tankolás közben

Több mint 175 ezer felhasználó adatai alapján közel félmilliárd forintot spóroltunk már idén az ORLEN benzinkutakon. A régió legnagyobb olajipari vállalata ugyanis minden liter üzemanyag után 10 forint kedvezményt ad az applikációt használó autósoknak.A...

Új árstruktúrát vezetett be a GLS

A GLS Hungary 2024. november 20-tól új árstruktúrát vezetett be az ecsomag.hu platformon, amelynek keretében már külön díjszabást kínál a GLS Automatából GLS Automatába történő csomagfeladásokra is. A szolgáltatás a korábbi árakhoz képest akár...

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...