- Hirdetés -

Erre figyeljen, ha drónt röptetne

|

- Hirdetés -

Rengetegen vásároltak tavaly karácsonykor drónt a Media Markt áruházakban. Ha az idő kicsit javul, sokan kipróbálják frissen szerzett játékszereiket, a hazai szabályozások ugyanakkor egyelőre elég kaotikusak.

 

Mielőtt belefognánk a nem kifejezetten egyszerű magyarázatba, fontos leszögeznünk, hogy azok az eszközök, amelyek:

  • a felhasználótól 50 méternél nagyobb távolságba nem tudnak eltávolodni, nem képesek önállóan repülésre és nem rendelkeznek telemetriával (multikopterek)

  • vagy, ha a távirányítótól kapott jelet valami miatt elvesztik, akkor lezuhannak (modellrepülőgépek, helikopterek)

  • és a súlyuk miatt nem jelentenek kockázati tényezőt (maximum 25 deka)

nem tekinthetőek drónnak. Ezek játékok inkább, amelyekkel szabadon lehet repkedni szerte az országban. Komolyabb odafigyelést igénylő eszközökről akkor beszélhetünk, ha például a karácsonyra vásárolt eszköz akkor is fönt marad a levegőben, ha mi megunjuk a játékot és elmegyünk inkább kávézni(telemetriával rendelkezik), illetve akár kilométerekre is el tud távolodni a felhasználótól,(autonóm repülésre alkalmas). Vagyis ezekből, valamint súlyából, méretéből adódóan komoly sérüléseket lenne képes okozni embereknek, állatoknak, illetve épületeket, járműveket is megrongálhatna.

 

„A Media Marktban az idei karácsonynak a drónok voltak az egyik slágertermékei, körülbelül harmincszor annyit adtunk el, mint tavaly” – mondta el Szánthó Balázs, a Media Markt Árkád ügyvezető igazgatója.

 

Ha a mi drónunk komolyabb eszközök sorába tartozik, akkor meg kell birkóznunk a jelenlegi bonyolult szabályozással. Kezdjük a könnyebb esettel.

 

Ha feltételezzük, hogy kertes házban lakunk, esetleg, hogy a szüleinknek, saját magunknak, vagy egy ismerősünknek van hétvégi telke, minden a legnagyobb rendben. Magánterületen ugyanis, amennyiben a személyiségi jogokat nem sértjük (nem videózunk olyanokat, még a szomszédban sem, akik erre nem adtak engedélyt), bárki nyugodtan repkedhet mindenféle engedély nélkül. Feltéve, hogy a gépet a vizuális észlelési tartományban tartja – vagyis nem repteti bármilyen irányban a láthatóságon kívül eső területre, épületek takarásába, fa mögé, vagy egyéb, olyan helyre, ahol szem elől tévesztheti – ,illetve, hogy mások nyugalmát nem zavara a repüléssel. Fontos kitétel, hogy az ezen eszközök számára a Magyarországon ma engedélyezett repülési magasság maximálisan 120 méter, de ez polgári és katonai repterek közelében csökken, vagy teljesen megszűnik (No Fly Zone)). Ezen kívül ideiglenesen, vagy teljesen lezárt légterek is léteznek, ahol szintén nem szabad semmit reptetni. Ezek hollétéről, a lezárás idejéről a Hungarocontroll honlapján lehet tájékozódni.

 

De most jön a fekete leves. Akkor ugyanis, ha közterületen, vagy lakott terület közigazgatási határán belül (és nem VII. osztály besorolású repülőtereken, vagy modellrepülőtereken) szeretnénk repülni, úgynevezett eseti légtér kérésére van szükség. Ennek a kiadása jelenleg a Magyar Honvédség hatáskörébe tartozik. Emellett biztosításra is szükségünk van, ezeket azonban jelenleg magánszemélyként igen körülményes beszerezni.

 

A legegyszerűbb mód erre az, ha belépünk egy drónokkal foglalkozó egyesületbe, ezek ugyanis a legtöbb adminisztrációs terhet leveszik a vállunkról. Kakucsi-Csernák Zoltán, a Magyar Nemzeti Dron Szövetség ügyvivő elnöke ennek ellenére azt tanácsolja, hogy lehetőség szerint, egyelőre inkább magánterületen (például modellreptereken, saját kertünkben, vagy a tulajdonos engedélyével az Ő kertjében) repüljünk.

 

Most már csak egy kérdés maradt: mi a helyzet azokkal az eszközökkel, amelyek gurulnak, ugranak, esetleg a vízen siklanak. A Magyar Nemzeti Dron Szövetség véleménye alapján ezek a kütyük, méretük és használati tulajdonságaik miatt nem jelentenek komolyabb veszélyt senkire, így nyugodtan használhatóak korlátozás és bármilyen papír, vagy jogosítvány nélkül. Itt is csak annyi a fontos, hogy a személyiségi jogokat ne sértsük meg törvénytelen videók készítésével.

A jelenleg érvényben lévő szabályozás módosítása, várhatóan idén érkezik, az ezzel kapcsolatos társadalmi egyeztetések lezárultak. Addig is azonban, amíg ez elkészül, reptessünk drónunkat felelősséggel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Listák Könyve – itt a Marketing&Media digitális különkiadása

Életemben most először írok digitális lapszámba előszót. Furcsa érzés. Pedig ugyanúgy készül, mint máskor. A laptopomon. Ez most mégis más lesz. Nem hagyományos papírváltozatban jelenik meg, hanem a Marketing&Media digitálisan lapozgatós számában. Izgatott vagyok. Türelmetlenül...

Cégvezetőket díjaztak a Bizalom Gálán

A nyolcadik Bizalom Gálán hét kategóriában osztottak ki sikeres cégvezetőknek elismerést, míg az üzleti példaképnek járó Leader Of The Year trófeát Juhász Attila kapta. A Bizalmi Kör Vezetői klubja által rendezett díjátadó szinte minden díjazott...

A TikTokon is megjelent a Starbucks

Különleges kampánnyal indította el TikTok fiókját a Starbucks Magyarország. A márka az új felületen izgalmas pályázattal mutatkozik be vendégeinek, a kávézólánc keresi azokat a tartalomgyártókat, akik rajonganak az italkülönlegességeiért és ezeket kreatív ötleteikkel a...

Tovább nőtt a dollármilliomosok száma

Világméretű járvány ide, az orosz-ukrán háború következtében kialakult gazdasági nehézségek oda, tovább növekedett a high net worth individual (HNWI), azaz a hipergazdagok (akiknek a likvid, szabadon befektethető vagyona legalább 1 millió dollár) száma –...

Jövőre a Pannon Egyetem lesz az EFOTT házigazdája

Mivel az egyetem székhelye, Veszprém Európa Kulturális Fővárosa lesz jövőre, a fesztiválon is kiemelt szerepet kap a kultúra – olyan értékek mellett, mint a fenntarthatóság, a sport vagy a testi és lelki egészség. Az...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....