- Hirdetés -

Felelősebb reklámipar a cél – interjú Gulyás Jánossal

|

El kellene gondolkozni azon, hogy a reklámok mennyisége egyes esetekben nem megy-e a hatékonyság rovására – említi Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) decemberben megválasztott elnöke, a Wavemaker Hungary ügyvezetője. A szakember beszél arról is, hogy milyen a kapcsolatuk a többi szakmai szövetséggel és szóba került az ügynökségük tavalyi átpozicionálása is.

– Mi volt az első dolog, amiről már MRSZ-elnökként kellett döntened?

– Az első feladat a 12 fős ügyvezető testület összeállítása volt, amiben részben a különböző tagozatok vezetői kapnak helyet. Ez a csapat mutatja azt az irányt, amerre menni szeretnénk.

– Ez nagyon más lesz, mint az eddigi?

– Leginkább a folytonosságot emelném ki, hiszen Urbán Zsolt második ciklusa alatt már tagja voltam az ügyvezetésnek. Ebben az időszakban az MRSZ vált az egész reklámiparágat hitelesen képviselő és legfontosabb szakmai szervezetté. Nyilván voltak olyan külső hatások a szabályozói környezet részéről, ami miatt ennek az iparági érdekképviseletnek izmosabbnak kellett lennie a korábbiaknál. Hogy miben lesz más? Most talán lehetőség adódik arra, hogy elinduljon egy beszélgetés a reklámipar fenntarthatóságáról. Kicsit el kellene gondolkozni azon, hogy a reklámok mennyisége egyes esetekben nem megy-e a hatékonyság rovására. Vagy fontos lenne, hogy a fogyasztók ne érezzék azt, hogy visszaélnek az adataikkal, miközben egyre pontosabban lehet célozni. A jogalkotók részéről például nemrég felvetődött a címzetlen reklámkiadványok termékdíjának drasztikus emelése.

– Nincs Magyarországon kicsit túl sok, részben hasonló területet lefedő szakmai szövetség?

– Ez nem magyar sajátosság, a világon mindenhol hasonló a helyzet. Csak kívülről tűnik úgy, hogy sok a párhuzamosság. A MAKSZ például kifejezetten egy olyan szakmai érdekképviselet, amely a kommunikációs ügynökségek érdekeit képviseli. Egyébként ha kell, akkor a médiumokkal vagy az ügyfelekkel „szemben is”. Az MRSZ a reklámiparban érdekelt összes fél szakmai szervezete, tehát egy sokkal tágabb köré, akiknek a közös érdekmetszete az iparág és nem a saját szerepük az értékláncban. A kapcsolat egyébként nagyon jó a szakmai szervezetek között. A szektorális szövetségek kifejezetten örülnek, hogy az MRSZ felvállalja a jogalkotóval való tárgyalásokat a közös ügyekben.

– A médiatárgyalások alapján az idén nőhet a piaci hirdetők költése?

– A páratlan évek általában kicsit lassabbak, mert nincsenek olyan nagy sportesemények, amelyek felfelé húznák a költést. Viszont a saját ügyfélkörünknél most nem ezt tapasztalom, inkább szerény büdzsénövekedéseket látok 2019-re.

– A Facebookon és a Google-on keresztüli reklámköltés elveszik a hazai tartalom-előállítók számára. Ezzel helyi szinten mit lehet kezdeni?

– Az MRSZ-nek fel kell hívnia a figyelmet arra az anomáliára, hogy azok a pénzek, amelyek a két nagy globális szereplőhöz áramolnak, nem segítik elő azt, hogy legyen elegendő helyi minőségi tartalom. Ez pedig hosszú távon fenntarthatatlan. Ráadásul a globális szereplők nem viselik azokat a közterheket, mint a piac többi szereplője.

– Az elvárható egy hirdetőtől, hogy mindezt belátva inkább a helyi szereplőknél költsön, ha a puszta üzleti logika szerint a Facebookhoz és a Google-hoz vinné a büdzséjét?

– Erre a rövid válasz az, hogy nem. A hosszabb válasz, hogy mindenkinek van ebben felelőssége. Ezek közé tartozik a szabályozó, legyen akár magyar, akár európai. Amennyiben nincs erre egy egységes EU-s megközelítés, akkor országok szintjén kell megoldást találni legalább az adózási kérdésben. A reklámozóknak is fontos, hogy ellenőrzött környezetben jelenjen meg a hirdetésük, elég csak visszagondolni a YouTube botrányra. Amennyiben ilyen esetben van olyan helyi szereplő, amelyik hasonló szolgáltatást tud nyújtani, akkor a reklámozók ezt is mérlegelni tudják. A videós hirdetések piacán például már van valamennyi helyi alternatíva. Amennyiben a médiapiaci szereplők más területen is fejlesztenek, vagy jobban összefognak egymással, akkor bizonyos mértékig alternatívái lehetnek a globális szereplőknek. Azt viszont nem lehet várni, hogy teljesen önzetlen módon, az ilyen alternatívák nélkül lépjék meg ezt a hirdetők. Van ennek egy harmadik eleme is, ez pedig a nemzetközi platformok felelőssége. Előbb utóbb fel kell ismerniük, hogy ha már a technológiájukkal megkerülhetetlenekké váltak, de ezzel ellehetetlenítik azokat a tartalomelőállítókat, amelyekből élnek, akkor egy idő után az ő üzleti modelljük sem fog ilyen jól működni. Az MRSZ-nek lehet abban egy apró szerepe, hogy ezeket a kezdeményezéseket ösztönözze.

– Egy éve lett az MEC-ből Wavemaker. Az MEC és a Maxus összevonásának volt gyakorlati haszna?

– Magyarországon a Maxus úgy jött létre, hogy központi döntés alapján kivált az MEC egyik ügyfélcsoportjából. Itthon egy kis ügynökség fizikailag nem tud megfelelni annak a rengeteg kihívásnak, amit a kommunikációs szakma specializálódása jelent. Ezért amikor önálló lett a Maxus, akkor háttérszolgáltatások tekintetében továbbra is szorosan együttműködtek az MEC-vel. Ezért az összevonás igazából ezen a téren sok változást nem hozott. Viszont ez nemcsak egyszerű névváltás, hanem újrapozicionálás volt. A cél az, hogy létrejöjjön a 21. század kommunikációs ügynöksége a média, tartalom és technológia hármas mentén. Mi az MEC-nél egyébként már évek óta elindultunk abba az irányba, ami most főstratégiává vált. Csak egy példát említve: tavaly megnyertük a Decathlont ügyfélnek, de nem a médiát, hanem a kreatív tendert, azaz a tartalmi és technológiai feladatokat. A cél az, hogy a meglévő ügyfeleinktől is érkezzenek ilyen megbízások, a jövőre nézve pedig egyre több példa lehet arra, hogy egy-egy ügyfélnek alapvetően nem is csak média-, hanem a tartalmi és technológiai területen is dolgozunk.

Heszler Róbert

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...