A lineáris piac lassan elérheti a maximumát, és egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Borsány-Gyenes András. A Network4 Media Group vezérigazgatója beszélt a céljaikról, a streamingben elért eredményekről és a külföldi terveikről is.
- Az év elején Csehországban és Szlovákiában elindult a Story4 TV. Milyen ennek a fogadtatása?
- A kezdeti fogadtatás kedvező, ugyanakkor a cseh piacon közel 50 százalékos a free tévépiac aránya, tehát idő kell ahhoz, hogy egy ilyen típusú csatorna eredményeket produkáljon.
- Cél az, hogy újabb országokban jelenjetek meg, vagy a már említett kettőben szeretnétek újabb tévéket indítani?
- Mindkét lehetőséget vizsgáljuk, és úgy látjuk, hogy a következő lépés az lesz, hogy Csehországban és Szlovákiában a tévé mellett az online tartalomszolgáltatásban is szeretnénk bővülni.
- Az év elején indult Max4 hozza a várt eredményeket?
- Azt gondoljuk, hogy az idei utolsó negyedévben, illetve jövőre már érdemi eredményeket hoz, ami azt jelenti, hogy megközelíti az egyszázalékos közönségarányt.
- Láttok további terjeszkedési lehetőséget a piacon?
- A lineáris piac elérte a maximumát, és az online eredmények is azt igazolják, hogy egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul. A tévé még mindig domináns, ettől függetlenül kizárnám, hogy új csatornát indítanánk. Hogy valamit vásárolunk, az benne lehet a pakliban, de a fókuszunk inkább azon van, hogy organikusan növekedjünk.
- Célotok, hogy a 18–49 évesek körében is erősödjetek?
- Mivel a Network4 a Story Tv-ből alakult, így a kezdetektől inkább a női és az idősebb közönséget értünk el. Ma azonban már messze nem a miénk a legidősebb összetételű nézői kör, de még mindig elég sok az idős nézőnk leginkább a Story4-en és a TV4-en, ugyanakkor nagy eredménynek tartjuk, hogy a Film4-en vagy a Galaxy4-en már van fiatalabb közönségünk. Viszont a sportcsatornáinkon épp a 18–49-esek, sőt a 18–39-esek szerepelnek nagyobb arányban, mint a többi adónkon. A csoportszintű nézettségünk magáért beszél: az idén októberig meghaladtuk a 4 százalékot 18–59-ben (ami a piacon most már az első számú célcsoportnak számít) és az 5 százalékot 4+-ban, ez utóbbival az ötödik legnagyobb csoport vagyunk a TV2, az RTL, az MTVA és az AMC után. De ha csak az őszt nézzük, már az AMC-t is megelőztük.
- Melyik tévéadótokra tekintesz főcsatornaként?
- A szórakoztatók közül a TV4-et tekintjük annak, mellette a Galaxy4-et, ráadásul az utóbbi remek eredményeket ért el az idén. A sportcsatornák között pedig nehéz különbséget tenni, annyira releváns a kínálatuk. És még egy fontos dolog: a streamingen figyelünk arra, hogy ne ugyanazt kínáljuk, mint a tévében. Például MotoGP-nél az előfizetőink nézhetik a multikamerás közvetítést, azaz nyolc kamerából tudják kiválasztani, hogy mit szeretnének nézni. Az NFL-nél, illetve a Bundesligánál pedig bekapcsolódhatnak egy körkapcsolásba. Hadd szolgáljak egy bejelentéssel is: jövő évtől kizárólag mi közvetítjük a tenisz ATP Tourt, beleértve a világbajnokságot is, így a női WTA Tourral kiegészítve a nézők egyre inkább úgy érezhetik, hogy mi vagyunk a tenisz otthona. Az előzőekhez kapcsolódó logika itt is megjelenik, tehát aki minden meccset akar látni, az előfizethet a streamingre, aki csak az elődöntőt, illetve a döntőt nézné, az a tévében is megtalálhatja ezeket.
- Eddig mennyien fizettek elő a Net4+ streamingszolgáltatásra?
- Meghaladtuk a 30 ezer előfizetőt, ami azt gondoljuk, hogy nagyon szép szám. Azt az idő dönti majd el, hogy ez egy gyorsan kialakult, de nehezen bővíthető kör, vagy pedig lehet ezt még tágítani. A tenisz hozhat új közönséget, de egy sportstreaming-szolgáltatás nem vetekedhet mondjuk a nagy kereskedelmi tévék szórakoztató tartalmakat kínáló platformjaival.
- Gondolkodtok saját gyártású műsorok indításában?
- Nekünk egyelőre egy félig-meddig saját gyártású műsorunk van, a Max4-en látható Galileo, ami a ProSiebenSat.1 formátuma. Nem zárom ki, hogy készítünk majd mást is, de azért ezen a téren nagyobb a kockázat, mint ha filmcsomagokat vagy sportjogokat veszünk. Nagyon szépen növekedtünk az elmúlt években, úgy látjuk, hogy nyolcmilliárd fölött lesz a csoportszintű árbevételünk az idén, de azért egy igazán jó saját készítésű projekt félmilliárd forintnál kezdődik, és egyáltalán nem garantált, hogy sikeres lesz. És akkor még nem beszéltünk a nézői szokások megváltozásáról, hogy mondjuk az olyan típusú csatornákon, mint a miénk, korábban nem kaptak ilyen tartalmakat. Azt hiszem, hogy ha megkérdezik az embereket, hogy Magyarországon melyek a jó sportcsatornák, akkor nagy valószínűséggel az Arena4-et vagy a Match4-et is sokan megemlítik, ám hiába gyártanánk néhány szórakoztató műsort, ezekről a TV2-re meg az RTL-re asszociálnának, nem pedig a TV4-re
Baross Gábor