- Hirdetés -

Fordulat a hazai sajtópiacon

|

- Hirdetés -

Tavaly nőtt a kiadók reklámból és lapeladásból származó bevétele. Optimisták a piaci szereplők az idei évvel kapcsolatban is, de bizonytalanságot jelent a reklámadó esetleges emelése és az élelmiszerláncokkal kapcsolatos új szabályozás – olvasható a Marketing&Media magazin elemzésében.

 

Tavaly egy évtizedes trend ért véget azzal, hogy ismét növekedni tudott a nyomtatott média reklámbevétele. A Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) adatgyűjtése alapján 2016-ban a sajtópiac 32,3 milliárd forint hirdetési bevételt ért el, ami 118 milliós növekedést jelent a korábbi esztendőhöz képest.

 

A reklámbevételek majdnem dupláját hozták a lapeladásból származó pénzek, amelynek összege 58,1 milliárd forintot tett ki, ez pedig 172 milliós bővülést jelent 2015-höz viszonyítva. Emelkedett a lapkiadók online bevétele is, ami tavaly elérte a 7,7 milliárd forintot. A növekedési ráta az online esetén 23 százalékot tett ki, ez egy százalékponttal magasabb a teljes digitális reklámpiac bővülésénél. Az MLE adatai szerint 2016-ban összességében 98,1 milliárd forint árbevételt produkált a printmédia.

 

Átalakuló bevételek

 

Kár, hogy régebben a sajtópiac esetén nem készültek összesített adatok a terjesztési bevételekről. Ezekből ugyanis látszódna, hogy a kiadók bevételein belül a válság óta mennyire megnőtt a lapeladások súlya. 2006-ban az akkori Sanoma Budapest Zrt.-nek szinte ugyanannyi bevétele volt lapkiadásból és hirdetésből, ez konkrétan abban az évben 9,3 és 9,5 milliárd forintot jelentett. A Central Médiacsoport Zrt. viszont 2015-ben (ami náluk csonka év volt, mert az üzleti évük csak március 31-én indul a cégcsoport átalakulása miatt) ötmilliárd forintos bevételt ért el a lapeladásokból és 1,5 milliárdot a hirdetésekből. Azaz a lapértékesítés a hirdetések több mint háromszorosát hozta. A Ringer Axel Springer Kft. – szintén 2015-ben – 1,2 milliárd forintos reklámbevétel mellett 3,4 millió forint terjesztési bevételt produkált. A Mediaworks Hungary Zrt. pedig kilencmilliárd forint terjesztési bevételt és négymilliárdos reklámbevételt ért el.

 

A Lapcom Zrt.-nél a fentiekhez hasonló bontású adatok nem olvashatók ki a leadott beszámolójukból, de mint Györke Zoltán marketing- és kereskedelmi vezérigazgató-helyettestől megtudtuk, náluk a bevételek több mint kétharmada a lapok értékesítéséből származik. A szakember elmondása szerint a lapeladási bevételek hangsúlyosabbá válása 2009 és 2011 között zajlott le a teljes sajtópiacon. „Azóta a terjesztési és hirdetési bevételek aránya beállt egy viszonylag állandó szintre, csak néhány százalékos elmozdulások vannak egyik évről a másikra” – teszi hozzá Györke Zoltán.

 

A nyomtatott lapokkal kapcsolatos hirdetői hozzáállás is változóban van, ami a Kantar Media adataiból olvasható ki. Ez alapján ugyanis tavaly a reklámpiac 80 százalékát adó 155 hirdetői közül 137 használta a printmédiát. Ezzel párhuzamosan pedig növekedett a lapokban megjelent hirdetések darabszáma. Ez 2014-ben 4234 darabot tett ki, ami 2015-ben 4340-re, tavaly pedig 4547-re nőtt. Ráadásul ebben a nagyon kicsi reklámozók nem is szerepelnek, azaz a valós hirdetői szám ennél jóval magasabb lehet.

 

Adóemelési terv

 

Mindenki tudja, hogy nem lesz könnyű a 2017-es év – mondta lapunknak dr. Király Mária, a Ringier Axel Springer operatív ügyvezetője az idei várakozásai kapcsán. Azt hozzátette, hogy a maguk részéről optimisták, de a közelmúltban beharangozott tervezett kormányzati lépések a sajtópiac számára is kihívást jelenthetnek. A bizonytalansági tényezők egyike a reklámadó mértékének 5,3-ról kilenc százalékra emelése. Ez a 100 millió forintot meghaladó reklámbevételekre vonatkozik, de még így is gyakorlatilag minden közepes és nagy kiadót érintene.

 

Közvetett módon, de szintén kedvezőtlenül hathat a printmédia idei évére a nagy élelmiszerláncokra vonatkozó új szabályozás, amely néhány héttel ezelőtt szivárgott ki. Ez alapján ugyanis a napi fogyasztási cikkeket értékesítő áruházláncok az éves árbevételük legfeljebb 0,5 százalékát költhetnék reklámra. Márpedig ezek a láncok a jelentősebb sajtópiaci hirdetők közé tartoznak. Egy esetleges büdzsévágás esetén pedig fennáll annak a veszélye, hogy a nyomtatott médiára is kevesebb pénzt szánnak.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Spórolással élnénk túl az inflációt

Szinte nincs olyan magyar háztartás, ahol ne érzékelnék a növekvő infláció negatív hatásait: az NN Biztosító felmérésében a válaszadók mindössze 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott a helyzete a pénzromlás következtében. Miközben a...

Zuhannak az ingatlanárak

A többség ugyan egyelőre inkább kivár, azonban az eladásra kínált lakásoknál a sikeres értékesítés reményében egyre többen csökkentik a meghirdetett árat – derül ki az otpotthon.hu adataiból. A nagyságrendet és a reális árazással kapcsolatos...

Így lehetnek sikeresek a kisvállalkozások

Akár a pénzügyeink kezeléséről, akár egy számlakifizetésről van szó, hozzászoktunk a gyorsasághoz, a hatékonysághoz, a kényelemhez és a biztonsághoz. Ugyanez nem mindig mondható el a kisvállalkozások mindennapjairól, pedig a pénz gyors és biztonságos kezelésének...

Az elegáns okosórák a legnépszerűbbek

A kelet-közép-európai vásárlók mintegy 90 százaléka az egészségfigyelést tartja az okosórák legfontosabb funkciójának, az eszközök vásárlásakor pedig az akkumulátor üzemideje, a vízállóság és a meglévő okostelefonjaikkal való kompatibilitás az elsődleges szempontok – derült ki...

Rangos elismerést nyert el az LG

Az LG Electronics tennesseei üzeme az iparágban az első háztartásigép-gyár, amely kiérdemelte az Világgazdasági Fórum Lighthouse Factory minősítését. Az LG Electronics (LG) háztartási készülékeket gyártó üzemét az Egyesült Államokban a Világgazdasági Fórum (WEF) a világ...

Tovább zöldült a BMW

Az előzetes belső kalkulációk alapján a BMW Group 2022-ben az Európa-szerte értékesített összes új autójával átlagosan kilométerenként 105 grammra (WLTP) csökkentette károsanyag-kibocsátását. E tekintetben a müncheni központú vállalatcsoport több mint 9 százalékos éves összemisszió-csökkenést...

Ingyenes hirdetés feladás regisztráció nélkül, csupán pár kattintással (x)

Az online hirdetések évtizedek óta kedvező opciót jelentenek a kereskedelemre eladók és vásárlók számára egyaránt. Az egyik legfontosabb tényező a hozzáférhetőség, hiszen az erre dedikált oldalakon lényegében bárki hirdethet. Ez pedig még egyszerűbb, mint...

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Új marketingigazgatóval folytatja a Westend

Tavaly év végén vette át Kovács Zsombor a Westend marketingigazgatói feladatait a szülési szabadságra távozó Pőcze Judittól.Az új marketingigazgató széles ismeretekkel rendelkezik a plázaszektorról, hiszen nem csak a Westendben dolgozott korábban, hanem szinte valamennyi...

Ismét díjazták a legkiemelkedőbb marketingaktivitásokat

Január 26-án, a budapesti SYMBOL-ban adták át a Marketing Diamond Awards 2022-es elismeréseit. Idén ismét a Billingo Technologies Zrt. lett „Az Év Megbízója”, a Kreatív Vonalak Kft. pedig a tavalyi évhez hasonlóan „Az Év...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Lezárták a Vodafone felvásárlását

Január 31-én a vételár kifizetésével lezárult a Vodafone Magyarország Távközlési Zrt. megvásárlása. A január 8-án aláírt adásvételi megállapodásnak megfelelően a 4iG Nyrt. 51, a Magyar Állam pedig 49 százalékos közvetett befolyást szerzett a magyar...

Spórolással élnénk túl az inflációt

Szinte nincs olyan magyar háztartás, ahol ne érzékelnék a növekvő infláció negatív hatásait: az NN Biztosító felmérésében a válaszadók mindössze 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott a helyzete a pénzromlás következtében. Miközben a...

Zuhannak az ingatlanárak

A többség ugyan egyelőre inkább kivár, azonban az eladásra kínált lakásoknál a sikeres értékesítés reményében egyre többen csökkentik a meghirdetett árat – derül ki az otpotthon.hu adataiból. A nagyságrendet és a reális árazással kapcsolatos...

Így lehetnek sikeresek a kisvállalkozások

Akár a pénzügyeink kezeléséről, akár egy számlakifizetésről van szó, hozzászoktunk a gyorsasághoz, a hatékonysághoz, a kényelemhez és a biztonsághoz. Ugyanez nem mindig mondható el a kisvállalkozások mindennapjairól, pedig a pénz gyors és biztonságos kezelésének...

Az elegáns okosórák a legnépszerűbbek

A kelet-közép-európai vásárlók mintegy 90 százaléka az egészségfigyelést tartja az okosórák legfontosabb funkciójának, az eszközök vásárlásakor pedig az akkumulátor üzemideje, a vízállóság és a meglévő okostelefonjaikkal való kompatibilitás az elsődleges szempontok – derült ki...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült a BMW

Az előzetes belső kalkulációk alapján a BMW Group 2022-ben az Európa-szerte értékesített összes új autójával átlagosan kilométerenként 105 grammra (WLTP) csökkentette károsanyag-kibocsátását. E tekintetben a müncheni központú vállalatcsoport több mint 9 százalékos éves összemisszió-csökkenést...

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....