- Hirdetés -

Gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

|

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti egyenlőséget és saját karrierjüket illetően is. A jelenlegi polikrízishez a többség alkalmazkodott, és igyekszik felfedezni az abban rejlő lehetőségeket – állapítja meg a KPMG Global Female Leaders Outlook kutatása. Alkalmazkodókészség, előrelátás, rugalmasság – ezekkel a tulajdonságokkal felvértezve alakítják saját és cégük jövőjét.

Napjainkban a válság szó önmagában már nem is elegendő ahhoz, hogy jellemezzük a világ helyzetét, hiszen egy polikrízissel – egyszerre több, gyakran egymással összefüggő kockázattal – kell szembenéznünk. A vállalatoknak a digitalizáció és az ESG trendek követése mellett a geopolitikai és gazdasági kihívásokkal szemben is ellenállóbbá kell válniuk. A KPMG Global Female Leaders Outlook felmérésében résztvevő nők azonban bátran vállalják a feladatot. A kutatásban 53 ország 839 női vezetőjét kérdezték még 2023-ban, egyebek mellett vállalatuk helyzetéről, az üzleti kilátásokról, a fejlesztésekről, saját karrierjükről, motivációikról.

Milyenek is a női vezetők?

A KPMG által megkérdezett női vezetők nagy része hetente több mint 50 órát dolgozik, és a hibrid munkamodellt részesíti előnyben. Szinte mindegyikük vezet háztartást, ezt minden harmadik válaszadó külső segítség nélkül teszi. A legtöbb megkérdezett legalább egyszer váltott már céget, hogy előrelépjen karrierjében. A felmérés résztvevőinek 74 százaléka kétkeresős háztartásban él, 21 százalékának viszont nincs partnere. Gyermeket a válaszadók 70 százaléka nevel vagy nevelt.

Nagyobb sebesség, növekvő munkaterhelés – fennáll a kiégés veszélye

A most tapasztalható polikrízis jelentős többletterhet ró a női felsővezetőkre. A KPMG által megkérdezett döntéshozók 90 százaléka tapasztalta, hogy a feladatok és felelősségi körök jóval összetettebbek lettek az elmúlt három évben. 81 százalékuk számolt be megnövekedett munkaterhelésről, és arról, hogy munkanapjaik hosszabbak lettek. 89 százalékuk szerint a folyamatos változások miatt felgyorsult a munkatempó, és 78 százalékuk érzékel növekvő bizonytalanságot a stratégiai döntések és előrejelzések terén.

Nem csoda, ha a női felsővezetők körében a feszültség szintje meredeken emelkedik. Ez természetesen negatív hatással van mindennapi munkájukra és magánéletükre. A válaszadók 60 százaléka csak a magán- és családi élet rovására tud megfelelni a munkahelyi elvárásoknak. 62 százalék részben túlterheltnek érzi magát a jelenlegi helyzet és a folyamatos válságkezelés miatt, 47 százalék mondja, hogy kimerült, és fogytán az energiája. A felmérés résztvevőinek 57 százaléka azt tapasztalja, hogy a fokozott feszültség miatt csapatában nőtt a kiégés aránya. A kiégés egyébként középvezetői szinten a legjellemzőbb, legkevésbé pedig azokat érinti, akik nem terveznek további karrierépítést. Az adatokból regionális különbségek is kirajzolódnak – a kiégési értékek összességében az ázsiaiak körében a legmagasabbak, a közép-európaiak körében pedig a legalacsonyabbak.

Az “új norma”

A polikrízist ugyanakkor egyre inkább egy "új normának" tekintik, és sokan számoltak be annak pozitív következményeiről is vállalatuk vagy saját maguk számára. Az akklimatizálódás már zajlik, négyből három válaszadó mondta azt, hogy megszokta a mostani helyzetet, háromból kettő pedig pozitívan áll a polikrízishez. A felmerülő új lehetőségek miatt 64 százalék érzékel új szellemiséget, pozitív hangulatot a vállalatnál. A női felsővezetők nem riadnak vissza a feladatoktól a változékony piaci környezetben, sőt: ők akarnak az élen járni. A válaszadók 80 százaléka szeretne megbirkózni a vezetési kihívásokkal a polikrízis idején. A feladatok sokrétegűségét számos női döntéshozó különösen vonzónak találja; felismerte a lehetőséget, hogy bizonyítson, és új lendületet adjon karrierjének – 41 százalék számít erre. Eközben mindössze 11 százalék tart attól, hogy a polikrízis negatív hatással lesz pályájára.

Előtérben a digitalizáció és az alkalmazkodás

A KPMG Global Female Leaders Outlook kutatásban kapott válaszok számos új tendenciáról is tanúskodnak. „A vállalatokon belül zajlik a digitalizációs stratégiák kiigazítása, a munkavállalók képzése egyre fontosabbá válik a technológiai beruházásokkal szemben. Mindez arra utal, hogy a cégek a felgyorsult külső változásokra szintén felgyorsult belső változásokkal reagálnak – ez pedig ígéretes fejlemény” – összegez Rakó Ágnes, a KPMG Kockázatkezelés, Pénzügyi folyamat és Adatelemzés részlegének vezetője. „A kiberbiztonság is megerősödött – a kiberbűnözés ugyan egyre terjed, de a megkérdezett résztvevők biztonságérzete is növekszik. A többség úgy véli, hogy vállalata felkészült ezen a téren.”

A női döntéshozók szerint a polikrízis kezelésekor olyan tulajdonságok, készségek kerülnek előtérbe, mint az alkalmazkodóképesség és az előrelátás. A gyors technológiai fejlődés vagy a piaci zavarok ugyanúgy megkövetelik a gyors reagálást és a rugalmasságot, mint a stratégiai, hosszú távú célokra való összpontosítást.

Új lányok klubja

A KPMG kutatása szerint továbbra is hangsúlyosak a környezeti, társadalmi és irányítási, azaz ESG-tényezők, amelyek elengedhetetlenek a cégek hosszútávon is fenntartható növekedéséhez. A női vezetők kiveszik a részüket világunk fenntarthatóbbá tételéből. A társadalmi ügyeknél egyértelmű, hogy a diverzitás és nyitottság terén elért eredmények és a megfelelő jogi keretek ellenére még akad tennivaló. Számos nő karrierjét változatlanul előítéletek gátolják, gyakran váltanak céget, hogy előrébb juthassanak, a nők továbbra is alulreprezentáltak a vezetői pozíciókban, és több szervezetben férfiak által dominált hálózatokkal találkoznak – állapítja meg a tanulmány. A válaszadók 51 százaléka szerint vállalatuknál még mindig létezik a "régi fiúk klubja", de 49 százalékuk az "új lányok klubjának" támogatását is tapasztalja. Az említett akadályokat a jövőben el kell hárítani. Négy megkérdezett női vezető közül három számít arra, hogy 15 éven belül sikerül eljutni a nemek közti egyenlőségig.

A vezetési stílus kiigazítása

A jó vezetés különösen fontos a polikrízis idején. A megkérdezettek 55 százaléka jelenleg csapatközpontú, stratégiai vezetési stílusra támaszkodik. Ezt követi 23 százalékkal a projektekre összpontosító, agilis stílus. Sok női felsővezető szerint karrierszempontból a stratégiai gondolkodás és az erős vezetés a legfontosabb. A szigorúan hierarchikus irányítást a többség kontraproduktívnak tartja, száz válaszadóból mindössze kettő részesíti előnyben. A polikrízisre reagálva a női felsővezetők alakítottak irányítási stílusokon – 43 százalékuk ma már agilisabban cselekszik, 36 százalékuk pedig jobban előtérbe helyezi a stratégiai szemléletet, mint korábban. Sokan kiemelték a motiváció és a csapatszellem szerepét. Ennek előmozdításához a megkérdezettek 84 százaléka szán a korábbinál több időt alkalmazottaira.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...