- Hirdetés -

Húshagyó trendek – a táplálkozás is lehet fenntartható

|

- Hirdetés -

Ma már nem csak a szója jelenti a húsfogyasztás alternatíváját, a gyártók sorra rukkolnak elő a különféle növényi alapú húspótló termékekkel. Az élelmiszerüzletek mellett a gyorséttermekben is megjelentek a vegetáriánusok és a vegánok igényeit is kielégítő fogások.

A hústermelés világszerte kétszer akkora környezetszennyezést okoz, mint a növényi eredetű élelmiszerek előállítása – derült ki a Nature Food című szaklapban megjelent tanulmányból. Az emberi tevékenység által kibocsátott, a bolygót felmelegítő gázok egyharmadáért az élelmiszer-termelés a felelős, amelynek a teljes rendszere évente 17,3 milliárd tonna üvegházhatású gázt okoz, ez az összes globális kibocsátás 35 százalékát teszi ki.

A tehenek, a sertések és más állatok élelmezési célú felhasználása, valamint a takarmányozás az élelmiszer-termelésből származó összes kibocsátás 57 százalékáért felelős, 29 százaléka pedig a növényi eredetű élelmiszerek termesztéséből származik. A marhahús önmagában az élelmiszer-termelés során keletkező kibocsátások negyedét teszi ki.

Érthető tehát, hogy egyre többen keresik a húsfogyasztás alternatíváit, a növényi alapanyagokból készített húspótló termékeket, amelyek globális piaca 2021-ben 9,9 milliárd dollár volt a Grand View Research adatai alapján. A kutatócég tanulmánya szerint a szegmens átlagos éves növekedése 2022 és 2030 között várhatóan 42,1 százalékos lesz, ami 2030-ban 234,7 milliárd dollár bevételt jelent.

 

A felmérés eredményei szerint a járvány kitörése drasztikusan befolyásolta a hagyományos húsfogyasztási szokásokat a fogyasztók növekvő egészségtudatossága miatt, és az is kiderült, hogy az ezredfordulósok és a Z generáció mozgatja a keresletet ebben a szegmensben.

Bővülő kínálat

„Húspótló készítményeket 2018 óta forgalmazunk. Az ilyen termékek iránti kereslet egyre növekszik, ezért a választékot folyamatosan bővítjük. Az elmúlt öt évben több mint négyszeresére nőtt ezen árucikkek forgalma” – mondta el Varga-Futó Ildikó, az Auchan kommunikációs és CSR-igazgatója. Az áruházlánc jelenleg 36-féle húshelyettesítőt forgalmaz, ilyenek a tofu, a vegán szendvicsfeltétek, a burgerek és a vegán falatkák. Az Auchan folyamatosan bővíti húshelyettesítő árucikkeinek kínálatát, a grillszezonra a húspótló termékek mellett vegán szószokkal is készülnek.

Az Aldi kínálatában ugyancsak megtalálhatók a vegetáriánus és vegán produktumok. Az áruházlánc szakemberei úgy látják, a hazai vásárlók részéről folyamatosan nő az igény a vegán termékekre, a visszajelzés pozitív, ezért a vállalat az időszakosan kapható árucikkek közül többet átemelt az állandó kínálatába.

Az utóbbi években számottevően bővítették mentes termékeik választékát. A vállalat az első vegán árucikket, a Just Veg! vegetáriánus szendvicsfeltétet 2013-ban vezette be, 2020-ban pedig már mintegy 70 százalékkal több mentes terméket forgalmazott, mint három évvel korábban.

A Lidl 2019-ben Next Level Meat saját márkanév alatt fejlesztett ki vegán termékeket, amelyek száz százalékban karbonsemlegesek. Az ilyen élelmiszerek előállítása során a termelők és a feldolgozók minimalizálták a környezetet terhelő hatásokat, így a lehető legkisebbre csökkentették a vízfogyasztást és megtakarítottak több olyan erőforrást, amelyek felhasználása az állati eredetű termékek gyártásánál elkerülhetetlen.

Húsmentes edukáció

A DM bioélelmiszer-stratégiájában a vegán élelmiszerek forgalmazása áll kiemelt helyen, ezen belül a húspótló termékek a szortiment kisebb részét teszik ki. 2015-ben a tofu listázásával indult el az értékesítés a húshelyettesítő szortimentben, azóta folyamatosan bővült a választék. Az üzletlánc saját márkás kínálatában kilenc ilyen árucikk található, többek között vegán chorizót, vegetáriánus szeleteket, különféle tofukat és granulátumot is választhatnak a húsmentes életre vágyók.

„Konvencionális élelmiszer kategóriában nem forgalmazunk húspótló termékeket, csak a dmBio brand alatt kínáljuk őket, a márkatermékek irányába egyelőre nem indokolt a bővítés. A húspótló produktumok egyenletes fogyást mutatnak, az elmúlt években nem volt drasztikus növekedés az eladásokban, viszonylag szűkebb célcsoport keresi ezeket a termékeket” – mondta el Kanyó Roland, a DM marketing- és PR-menedzsere.

A drogérialánc a húspótlókat érintően felhasználási javaslatokkal, receptekkel is segíti a vásárlóit, hogy megmutassák, a húsmentes étkezés milyen új dimenziókat képes nyitni a gasztronómiában. „A húsevés témája manapság egyre többször jelenik meg a fenntarthatósággal összefüggésben is, a DM-ben szeretnénk segíteni vásárlóinkat, hogy minél változatosabban étkezhessenek, ha úgy döntenek, hogy részben vagy teljesen lemondanak a hús fogyasztásáról” – emelte ki Kanyó Roland.

Négy-öt éve jelentek meg az első szójaalapú, illetve „rántott hús” jellegű húshelyettesítő termékek a Tesco polcain. "Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket egészségügyi megfontolásból vagy életmódjukból adódóan. Ezek közé tartoznak a növényi alapú termékek is, melyek népszerűsége fenntarthatósági megfontolások miatt is növekszik. Ezekre az igényekre reagálva, valamint a fenntartható élelmiszer-fogyasztás előmozdítása érdekében bővítjük folyamatosan a kínálatunkat" – mondta el Nagy-Peidl Adrienn, a Tesco külső kommunikációs menedzsere.

Az üzletlánc kínálatában jelenleg 160 növényi alapú termék található, ezek közül 40 kimondottan húspótló termék, és több mint 20 féle sajátmárkás húshelyettesítő. A Tesco tapasztalatai szerint a növekvő keresletnek megfelelően a növényi alapú és húshelyettesítő termékek forgalma több mint 50 százalékkal növekedett az elmúlt 5 évben, és a Tesco vállalásának megfelelően 2025-re háromszorosára növelik ezeknek a termékeknek az értékesítését.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, melyben Zöld Lámpa címmel a fenntarthatóságra fókuszáló melléklet is található, interjúkkal, elemzésekkel. A lap már megvásárolható a Digitalstand.hu-n, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan újra képernyőn az RTL társkereső realityje

A 7. évaddal tér vissza az RTL társkereső realityje, a Házasodna a gazda, a műsor szeptember 23-tól minden hétköznap este lesz látható a csatornán. Hat gazda párkeresését követhetik nyomon a nézők, a műsorvezető ezúttal is...

Édes pihenésre csábít a csokimárka

A KitKat nemzetközi kutatása szerint sokan szoktak szünetet tartani a mindennapi hajtásban, de csak a megkérdezettek 34 százaléka érzi az így eltöltött időt igazán minőséginek. Ezért a KitKat új nemzetközi reklámkampánya arra buzdít, hogy...

Tovább zöldít a DHL

Tovább bővül a DHL Express Magyarország Kft. nulla helyi károsanyag-kibocsátású járműflottája: a vállalat az eddigi 20-ról 39-re növeli Budapesten az elektromos futárautóinak számát, így a fővárost kiszolgáló járművek 70 százaléka már teljesen környezetbarát módon,...

Infláció: kellemes meglepetés

Közzétette a KSH az augusztusi fogyasztói inflációs adatokat. Az idei év nyolcadik hónapjában a fogyasztói árak stagnáltak az előző hónaphoz képest. Az éves inflációs ráta így csökkent: 3,4 százalékra a júliusi 4,1 százalékról. Az...

Befejeződött Nemes Jeles László új filmjének forgatása

Befejeződött az Oscar-, Golden Globe-, Bafta díjas Saul fiát, és a Napszálltát jegyző Nemes Jeles László legújabb filmjének forgatása. Az Árva című alkotást a forgatókönyvet is jegyző Nemes Jeles László rendező családjának története ihlette,...

Hosszú az út az ingatlanszektor karbonsemlegességéhez

Az ingatlanszektor a klímakrízis kezelésének egyik kulcsszereplője lehet, hiszen az új kivitelezések és a meglévő épületek fenntarthatóbbá tétele a teljes ÜHG kibocsátás több mint 40 százalékára kedvező hatást gyakorol. A Gránit Pólus Csoport ESG...

Díjazták a legjobb családi vállalatokat

Kilencedik alkalommal adták át a K&H családi vállalatok kiválósági díjat azoknak a családi tulajdonú magyar cégeknek, amelyek példamutató eredményeket értek el a hosszú távú stratégia, a generációváltás, a környezeti fenntarthatóság vagy az innováció területén....

Nehéz helyzetbe kerültek a lakásvásárlók

A Budapest belvárosának népszerűsége töretlen az ingatlanvásárlók között, azonban a kínálatban és a vásárlók összetételében is voltak változások az elmúlt években – derül ki a Duna House adataiból. A fővárosi ingatlan vásárlását tervezők között...

Itt van minden, amit az építkezésről tudni kell

Otthon trendek építkezéstől felújításig egy helyen! 2024. október 4-5-én a Millenáris B épület Nagycsarnokban várja látogatóit a BAU Budapest Expo lakásfelújítás, építés és design kiállítás.2024-ben immár harmadik alkalommal kerül megrendezésre az átfogó tematikájú kiállítás,...

Hatalmas büntetést kell fizetnie az Apple-nek és a Google-nek

Az EU bírósága helyben hagyta az Google internetes óriásvállalatra kiszabott 2,42 milliárd euró bírságot, amelyet 2017-ben szabtak ki rá amiatt, hogy versenyelőnyével visszaélve a keresőjében saját árösszehasonlító szolgáltatását részesítette előnyben a versenytársak kárára. A...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Sok vállalkozás még nem érte el a szükséges digitális érettséget – interjú Szalkai Rékával

A Mastercard marketing csapatának egyik legfontosabb feladata a következő években is az lesz, hogy a sokszor ellentmondásos trendeket kiegyensúlyozott, integrált marketing stratégiába ágyazza – mondta el Szalkai Réka. A vállalat marketing igazgatója az mmonline.hu-nak...

Hamarosan újra képernyőn az RTL társkereső realityje

A 7. évaddal tér vissza az RTL társkereső realityje, a Házasodna a gazda, a műsor szeptember 23-tól minden hétköznap este lesz látható a csatornán. Hat gazda párkeresését követhetik nyomon a nézők, a műsorvezető ezúttal is...

Édes pihenésre csábít a csokimárka

A KitKat nemzetközi kutatása szerint sokan szoktak szünetet tartani a mindennapi hajtásban, de csak a megkérdezettek 34 százaléka érzi az így eltöltött időt igazán minőséginek. Ezért a KitKat új nemzetközi reklámkampánya arra buzdít, hogy...

Tovább zöldít a DHL

Tovább bővül a DHL Express Magyarország Kft. nulla helyi károsanyag-kibocsátású járműflottája: a vállalat az eddigi 20-ról 39-re növeli Budapesten az elektromos futárautóinak számát, így a fővárost kiszolgáló járművek 70 százaléka már teljesen környezetbarát módon,...

Infláció: kellemes meglepetés

Közzétette a KSH az augusztusi fogyasztói inflációs adatokat. Az idei év nyolcadik hónapjában a fogyasztói árak stagnáltak az előző hónaphoz képest. Az éves inflációs ráta így csökkent: 3,4 százalékra a júliusi 4,1 százalékról. Az...

Don't Miss

Ezekre a területekre keresik a legtöbb frissdiplomást

Bár a felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdők lehetőségei valamelyest szűkültek tavaly augusztushoz képest, mégis számos olyan terület emelkedik ki, ahova tárt karokkal várják a frissdiplomások tömegeit, ráadásul mérnök területen még mindig kiemelkedő bérekkel.A Profession.hu 2022...

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...