- Hirdetés -

Húshagyó trendek – a táplálkozás is lehet fenntartható

|

- Hirdetés -

Ma már nem csak a szója jelenti a húsfogyasztás alternatíváját, a gyártók sorra rukkolnak elő a különféle növényi alapú húspótló termékekkel. Az élelmiszerüzletek mellett a gyorséttermekben is megjelentek a vegetáriánusok és a vegánok igényeit is kielégítő fogások.

A hústermelés világszerte kétszer akkora környezetszennyezést okoz, mint a növényi eredetű élelmiszerek előállítása – derült ki a Nature Food című szaklapban megjelent tanulmányból. Az emberi tevékenység által kibocsátott, a bolygót felmelegítő gázok egyharmadáért az élelmiszer-termelés a felelős, amelynek a teljes rendszere évente 17,3 milliárd tonna üvegházhatású gázt okoz, ez az összes globális kibocsátás 35 százalékát teszi ki.

A tehenek, a sertések és más állatok élelmezési célú felhasználása, valamint a takarmányozás az élelmiszer-termelésből származó összes kibocsátás 57 százalékáért felelős, 29 százaléka pedig a növényi eredetű élelmiszerek termesztéséből származik. A marhahús önmagában az élelmiszer-termelés során keletkező kibocsátások negyedét teszi ki.

Érthető tehát, hogy egyre többen keresik a húsfogyasztás alternatíváit, a növényi alapanyagokból készített húspótló termékeket, amelyek globális piaca 2021-ben 9,9 milliárd dollár volt a Grand View Research adatai alapján. A kutatócég tanulmánya szerint a szegmens átlagos éves növekedése 2022 és 2030 között várhatóan 42,1 százalékos lesz, ami 2030-ban 234,7 milliárd dollár bevételt jelent.

 

A felmérés eredményei szerint a járvány kitörése drasztikusan befolyásolta a hagyományos húsfogyasztási szokásokat a fogyasztók növekvő egészségtudatossága miatt, és az is kiderült, hogy az ezredfordulósok és a Z generáció mozgatja a keresletet ebben a szegmensben.

Bővülő kínálat

„Húspótló készítményeket 2018 óta forgalmazunk. Az ilyen termékek iránti kereslet egyre növekszik, ezért a választékot folyamatosan bővítjük. Az elmúlt öt évben több mint négyszeresére nőtt ezen árucikkek forgalma” – mondta el Varga-Futó Ildikó, az Auchan kommunikációs és CSR-igazgatója. Az áruházlánc jelenleg 36-féle húshelyettesítőt forgalmaz, ilyenek a tofu, a vegán szendvicsfeltétek, a burgerek és a vegán falatkák. Az Auchan folyamatosan bővíti húshelyettesítő árucikkeinek kínálatát, a grillszezonra a húspótló termékek mellett vegán szószokkal is készülnek.

Az Aldi kínálatában ugyancsak megtalálhatók a vegetáriánus és vegán produktumok. Az áruházlánc szakemberei úgy látják, a hazai vásárlók részéről folyamatosan nő az igény a vegán termékekre, a visszajelzés pozitív, ezért a vállalat az időszakosan kapható árucikkek közül többet átemelt az állandó kínálatába.

Az utóbbi években számottevően bővítették mentes termékeik választékát. A vállalat az első vegán árucikket, a Just Veg! vegetáriánus szendvicsfeltétet 2013-ban vezette be, 2020-ban pedig már mintegy 70 százalékkal több mentes terméket forgalmazott, mint három évvel korábban.

A Lidl 2019-ben Next Level Meat saját márkanév alatt fejlesztett ki vegán termékeket, amelyek száz százalékban karbonsemlegesek. Az ilyen élelmiszerek előállítása során a termelők és a feldolgozók minimalizálták a környezetet terhelő hatásokat, így a lehető legkisebbre csökkentették a vízfogyasztást és megtakarítottak több olyan erőforrást, amelyek felhasználása az állati eredetű termékek gyártásánál elkerülhetetlen.

Húsmentes edukáció

A DM bioélelmiszer-stratégiájában a vegán élelmiszerek forgalmazása áll kiemelt helyen, ezen belül a húspótló termékek a szortiment kisebb részét teszik ki. 2015-ben a tofu listázásával indult el az értékesítés a húshelyettesítő szortimentben, azóta folyamatosan bővült a választék. Az üzletlánc saját márkás kínálatában kilenc ilyen árucikk található, többek között vegán chorizót, vegetáriánus szeleteket, különféle tofukat és granulátumot is választhatnak a húsmentes életre vágyók.

„Konvencionális élelmiszer kategóriában nem forgalmazunk húspótló termékeket, csak a dmBio brand alatt kínáljuk őket, a márkatermékek irányába egyelőre nem indokolt a bővítés. A húspótló produktumok egyenletes fogyást mutatnak, az elmúlt években nem volt drasztikus növekedés az eladásokban, viszonylag szűkebb célcsoport keresi ezeket a termékeket” – mondta el Kanyó Roland, a DM marketing- és PR-menedzsere.

A drogérialánc a húspótlókat érintően felhasználási javaslatokkal, receptekkel is segíti a vásárlóit, hogy megmutassák, a húsmentes étkezés milyen új dimenziókat képes nyitni a gasztronómiában. „A húsevés témája manapság egyre többször jelenik meg a fenntarthatósággal összefüggésben is, a DM-ben szeretnénk segíteni vásárlóinkat, hogy minél változatosabban étkezhessenek, ha úgy döntenek, hogy részben vagy teljesen lemondanak a hús fogyasztásáról” – emelte ki Kanyó Roland.

Négy-öt éve jelentek meg az első szójaalapú, illetve „rántott hús” jellegű húshelyettesítő termékek a Tesco polcain. "Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket egészségügyi megfontolásból vagy életmódjukból adódóan. Ezek közé tartoznak a növényi alapú termékek is, melyek népszerűsége fenntarthatósági megfontolások miatt is növekszik. Ezekre az igényekre reagálva, valamint a fenntartható élelmiszer-fogyasztás előmozdítása érdekében bővítjük folyamatosan a kínálatunkat" – mondta el Nagy-Peidl Adrienn, a Tesco külső kommunikációs menedzsere.

Az üzletlánc kínálatában jelenleg 160 növényi alapú termék található, ezek közül 40 kimondottan húspótló termék, és több mint 20 féle sajátmárkás húshelyettesítő. A Tesco tapasztalatai szerint a növekvő keresletnek megfelelően a növényi alapú és húshelyettesítő termékek forgalma több mint 50 százalékkal növekedett az elmúlt 5 évben, és a Tesco vállalásának megfelelően 2025-re háromszorosára növelik ezeknek a termékeknek az értékesítését.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, melyben Zöld Lámpa címmel a fenntarthatóságra fókuszáló melléklet is található, interjúkkal, elemzésekkel. A lap már megvásárolható a Digitalstand.hu-n, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Megoldaná a repohár-problémát a Mastercard

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és...

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Elviszi az infláció a készpénzes megtakarításokat

A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút: az infláció emelkedése miatt, csak Magyarországon közel 1000 milliárd forint tűnhet el. A K&H alapok kezelőjének szakértői ezért olyan megoldáskereső stratégiákat javasolnak,...

3 milliós fizetés gazdáját keresi az RTL

Az álommeló című új műsorban egy üzletember keresi az elnöki asszisztensét, aki havi bruttó 3 millió forintos fizetésért dolgozhat majd. A világ egyik legsikeresebb üzleti realityje az Apprentice megérkezett Magyarországra (Gyártó: UFA Magyarország Kft.), Az...

Az üzleti szektort is meghódította a TikTok és a LinkedIn

Virágkorukat élik a közösségi platformok, korosztálytól, funkciótól függően szinte mindenki megtalálhatja a kedvére valót. A Facebook van legrégebb óta velünk, tréfásan azt is szokták mondani, hogy aki nincs fent rajta, az nem is létezik....

Így spórolhatunk a fűtésen

A rezsicsökkentés módosításáról szóló júliusi kormánybejelentést követően szinte azonnal, már a nyári hőségben reagált a lakosság. A Praktiker áruházlánc országos adatai alapján gyorsan megindult, és azóta is folyamatosan tart a fűtéshez kapcsolódó termékek, köztük...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Megoldaná a repohár-problémát a Mastercard

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és...

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

Busásan megtérül a fenntartható terméktervezés

Bár még csak a vállalatok 22 százaléka tette a terméktervezési stratégiája kulcsfontosságú elemévé a fenntarthatóságot, annak beemelése egyre sürgetőbbé válik nemcsak a környezettudatosság, de annak egyéb hosszútávú pozitív hatásai miatt is.A szervezeteknek be kell...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....