- Hirdetés -

Húshagyó trendek – a táplálkozás is lehet fenntartható

|

- Hirdetés -

Ma már nem csak a szója jelenti a húsfogyasztás alternatíváját, a gyártók sorra rukkolnak elő a különféle növényi alapú húspótló termékekkel. Az élelmiszerüzletek mellett a gyorséttermekben is megjelentek a vegetáriánusok és a vegánok igényeit is kielégítő fogások.

A hústermelés világszerte kétszer akkora környezetszennyezést okoz, mint a növényi eredetű élelmiszerek előállítása – derült ki a Nature Food című szaklapban megjelent tanulmányból. Az emberi tevékenység által kibocsátott, a bolygót felmelegítő gázok egyharmadáért az élelmiszer-termelés a felelős, amelynek a teljes rendszere évente 17,3 milliárd tonna üvegházhatású gázt okoz, ez az összes globális kibocsátás 35 százalékát teszi ki.

A tehenek, a sertések és más állatok élelmezési célú felhasználása, valamint a takarmányozás az élelmiszer-termelésből származó összes kibocsátás 57 százalékáért felelős, 29 százaléka pedig a növényi eredetű élelmiszerek termesztéséből származik. A marhahús önmagában az élelmiszer-termelés során keletkező kibocsátások negyedét teszi ki.

Érthető tehát, hogy egyre többen keresik a húsfogyasztás alternatíváit, a növényi alapanyagokból készített húspótló termékeket, amelyek globális piaca 2021-ben 9,9 milliárd dollár volt a Grand View Research adatai alapján. A kutatócég tanulmánya szerint a szegmens átlagos éves növekedése 2022 és 2030 között várhatóan 42,1 százalékos lesz, ami 2030-ban 234,7 milliárd dollár bevételt jelent.

 

A felmérés eredményei szerint a járvány kitörése drasztikusan befolyásolta a hagyományos húsfogyasztási szokásokat a fogyasztók növekvő egészségtudatossága miatt, és az is kiderült, hogy az ezredfordulósok és a Z generáció mozgatja a keresletet ebben a szegmensben.

Bővülő kínálat

„Húspótló készítményeket 2018 óta forgalmazunk. Az ilyen termékek iránti kereslet egyre növekszik, ezért a választékot folyamatosan bővítjük. Az elmúlt öt évben több mint négyszeresére nőtt ezen árucikkek forgalma” – mondta el Varga-Futó Ildikó, az Auchan kommunikációs és CSR-igazgatója. Az áruházlánc jelenleg 36-féle húshelyettesítőt forgalmaz, ilyenek a tofu, a vegán szendvicsfeltétek, a burgerek és a vegán falatkák. Az Auchan folyamatosan bővíti húshelyettesítő árucikkeinek kínálatát, a grillszezonra a húspótló termékek mellett vegán szószokkal is készülnek.

Az Aldi kínálatában ugyancsak megtalálhatók a vegetáriánus és vegán produktumok. Az áruházlánc szakemberei úgy látják, a hazai vásárlók részéről folyamatosan nő az igény a vegán termékekre, a visszajelzés pozitív, ezért a vállalat az időszakosan kapható árucikkek közül többet átemelt az állandó kínálatába.

Az utóbbi években számottevően bővítették mentes termékeik választékát. A vállalat az első vegán árucikket, a Just Veg! vegetáriánus szendvicsfeltétet 2013-ban vezette be, 2020-ban pedig már mintegy 70 százalékkal több mentes terméket forgalmazott, mint három évvel korábban.

A Lidl 2019-ben Next Level Meat saját márkanév alatt fejlesztett ki vegán termékeket, amelyek száz százalékban karbonsemlegesek. Az ilyen élelmiszerek előállítása során a termelők és a feldolgozók minimalizálták a környezetet terhelő hatásokat, így a lehető legkisebbre csökkentették a vízfogyasztást és megtakarítottak több olyan erőforrást, amelyek felhasználása az állati eredetű termékek gyártásánál elkerülhetetlen.

Húsmentes edukáció

A DM bioélelmiszer-stratégiájában a vegán élelmiszerek forgalmazása áll kiemelt helyen, ezen belül a húspótló termékek a szortiment kisebb részét teszik ki. 2015-ben a tofu listázásával indult el az értékesítés a húshelyettesítő szortimentben, azóta folyamatosan bővült a választék. Az üzletlánc saját márkás kínálatában kilenc ilyen árucikk található, többek között vegán chorizót, vegetáriánus szeleteket, különféle tofukat és granulátumot is választhatnak a húsmentes életre vágyók.

„Konvencionális élelmiszer kategóriában nem forgalmazunk húspótló termékeket, csak a dmBio brand alatt kínáljuk őket, a márkatermékek irányába egyelőre nem indokolt a bővítés. A húspótló produktumok egyenletes fogyást mutatnak, az elmúlt években nem volt drasztikus növekedés az eladásokban, viszonylag szűkebb célcsoport keresi ezeket a termékeket” – mondta el Kanyó Roland, a DM marketing- és PR-menedzsere.

A drogérialánc a húspótlókat érintően felhasználási javaslatokkal, receptekkel is segíti a vásárlóit, hogy megmutassák, a húsmentes étkezés milyen új dimenziókat képes nyitni a gasztronómiában. „A húsevés témája manapság egyre többször jelenik meg a fenntarthatósággal összefüggésben is, a DM-ben szeretnénk segíteni vásárlóinkat, hogy minél változatosabban étkezhessenek, ha úgy döntenek, hogy részben vagy teljesen lemondanak a hús fogyasztásáról” – emelte ki Kanyó Roland.

Négy-öt éve jelentek meg az első szójaalapú, illetve „rántott hús” jellegű húshelyettesítő termékek a Tesco polcain. "Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket egészségügyi megfontolásból vagy életmódjukból adódóan. Ezek közé tartoznak a növényi alapú termékek is, melyek népszerűsége fenntarthatósági megfontolások miatt is növekszik. Ezekre az igényekre reagálva, valamint a fenntartható élelmiszer-fogyasztás előmozdítása érdekében bővítjük folyamatosan a kínálatunkat" – mondta el Nagy-Peidl Adrienn, a Tesco külső kommunikációs menedzsere.

Az üzletlánc kínálatában jelenleg 160 növényi alapú termék található, ezek közül 40 kimondottan húspótló termék, és több mint 20 féle sajátmárkás húshelyettesítő. A Tesco tapasztalatai szerint a növekvő keresletnek megfelelően a növényi alapú és húshelyettesítő termékek forgalma több mint 50 százalékkal növekedett az elmúlt 5 évben, és a Tesco vállalásának megfelelően 2025-re háromszorosára növelik ezeknek a termékeknek az értékesítését.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, melyben Zöld Lámpa címmel a fenntarthatóságra fókuszáló melléklet is található, interjúkkal, elemzésekkel. A lap már megvásárolható a Digitalstand.hu-n, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges közvetítésre készül a Sport TV

A Sport TV története során először számol be egyszerre több platformon is élőben egy kiemelt eseményről. Az olasz bajnokság aranyérméről döntő két találkozóról a Sport2-n körkapcsolás keretében számol be, míg az AMC Mikro nevű,...

Kitalálod, milyen ízű az új Fanta?

A Fanta elhozta az év feladványát és játékos nyomkeresésre hívja a fogyasztóit. A sokakat izgató kérdés: milyen titkos ízt rejt az új #WhatTheFanta üdítőital palackja? A boltok polcain májustól elérhető a rejtélyes rózsaszín üdítőital,...

Újabb segítség a vállalkozásoknak – okosmobilból POS-terminál

Kiugróan sikeres évet zárt az OTP Bank fintech leányvállalata, az OTP Mobil, amely széles körben kínál készpénzmentes fizetési és a mindennapi ügyintézést megkönnyítő szolgáltatásokat. A Simple megoldások „legfiatalabb tagja”, a SimpleBusiness alkalmazás a 2020-as...

Egyre népszerűbbek az egészségügyi témájú mobilappok

Míg az idősebb korosztály az e-receptek és az okos vérnyomásmérőhöz hasonló, újszerű orvostechnikai eszközök iránt érdeklődik, a fiatalabb generáció inkább tünetek ellenőrzésére és diagnózis felállítására használja az internetet – derül ki a GWI a...

Nagyon pörög a hazai használtautó-piac

Áprilisban is magas forgalom jellemezte a hazai használtautó-piacot: a DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint az elmúlt hónapban 69 113 személygépkocsi cserélt gazdát, ami 7,2 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak volumenét. Egyre...

Hamarosan nálunk is kapható lesz a díjnyertes okosmobil

A HONOR Magic4 sorozat ismét felkerült a DxOMark toplistájára: ezúttal a HONOR legújabb csúcskategóriás okostelefonja, a HONOR Magic4 Pro érdemelte ki a DxOMark Gold Camera minősítését.A Magic4 sorozat Ultimate tagja korábban már megszerezte az...

Egyre több magyar venne elektromos autót

A kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt minden harmadik magyar járművezető mérlegeli, hogy a jövőben alternatív hajtású kocsit vásároljon – derül ki az EY reprezentatív kutatásából. Az elektromos kocsiknál az akkumulátorhibától, a...

Újabb részletek a Disney+ reklámos terveiről

Azt már korábban bejelentette a Disney, hogy hirdetésekkel támogatott verziója is lesz a Disney+ streamingszolgáltatásnak, ami az Egyesült Államokban az év végén, a többi piacon pedig 2023-ban lesz elérhető. Úgy tűnik, hogy visszafogott reklámmennyiséggel...

Új hirdetési lehetőség a kkv-knak

A tudatos kis- és középvállalatok most már a podcast hallgatók egyre növekvő táborát is elérhetik könnyen, akár médiavásárlási tapasztalat nélkül a DisplayNOW hirdetési webshop segítségével. A podcast egyre hasznosabb hirdetési eszköznek számít, az IAB...

Ultramodern raktárat nyitott az Euronics

Az Euronics, a kizárólag magyar tulajdonban lévő műszaki áruházlánc a mai napon nyitotta meg új, 28 000 m2-es raktárát Üllőn. A vállalat 1,6 milliárd forintos beruházással Magyarország egyik legmodernebb, okos, robotizált raktárbázisát hozta létre,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Művészi kampány a BMW-től

Az új BMW i7 bevezető kampányát napjaink egyik leginnovatívabb és legmeghatározóbb divatfényképésze alkotta meg. Az egyedülálló fotó- és videókoncepció a feje tetejére állítja a megszokott perspektívákat. A tisztán elektromos meghajtású BMW i7 világpremierjével megkezdődik...

Különleges közvetítésre készül a Sport TV

A Sport TV története során először számol be egyszerre több platformon is élőben egy kiemelt eseményről. Az olasz bajnokság aranyérméről döntő két találkozóról a Sport2-n körkapcsolás keretében számol be, míg az AMC Mikro nevű,...

Kitalálod, milyen ízű az új Fanta?

A Fanta elhozta az év feladványát és játékos nyomkeresésre hívja a fogyasztóit. A sokakat izgató kérdés: milyen titkos ízt rejt az új #WhatTheFanta üdítőital palackja? A boltok polcain májustól elérhető a rejtélyes rózsaszín üdítőital,...

Újabb segítség a vállalkozásoknak – okosmobilból POS-terminál

Kiugróan sikeres évet zárt az OTP Bank fintech leányvállalata, az OTP Mobil, amely széles körben kínál készpénzmentes fizetési és a mindennapi ügyintézést megkönnyítő szolgáltatásokat. A Simple megoldások „legfiatalabb tagja”, a SimpleBusiness alkalmazás a 2020-as...

Egyre népszerűbbek az egészségügyi témájú mobilappok

Míg az idősebb korosztály az e-receptek és az okos vérnyomásmérőhöz hasonló, újszerű orvostechnikai eszközök iránt érdeklődik, a fiatalabb generáció inkább tünetek ellenőrzésére és diagnózis felállítására használja az internetet – derül ki a GWI a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

A Ford is csak elektromos hajtású autókat értékesítene

27 vállalattal együtt a Ford Európa is aláírta azt az Európai Unióhoz címzett petíciót, aminek lényege, hogy 2035-től Európában minden új személyautó és haszonjármű nulla károsanyag-kibocsátású legyen, és amelyben kötelező jellegű célkitűzéseket kérnek a...

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....