Mennyi pénzt hozott a Balaton Sound? Lehet-e a VOLT-ból új Sziget? Mennyire szorongatja őket az újdonsült tulajdonos? Többek között ezekről is kérdeztük Kádár Tamást, a Sziget Kft. cégvezetőjét, aki elárulta azt is, hogy mire használja a Szigeten lévő faházát.
– Tavalyi rekordot megközelítő látogatószámot hozott az idei Balaton Sound. Elégedett vagy, vagy többet vártatok?
– Természetesen annak örültünk volna a legjobban, ha sikerül túlszárnyalni a tavalyi évet, hiszen idén „csak” szombaton volt telt házas a fesztivál, jó lett volna több ilyen nap, de nem panaszkodunk. A Balaton Sound ismét sikeres volt, úgyhogy összességében elégedettek vagyunk.
– Kifejezetten erős volt az idei felhozatal Sopronban, sokak szerint a VOLT ma már a Sziget. Ez meglátszott a számokon is?
– A VOLT befogadóképessége cirka az egyharmada a Sziget Fesztiválénak, de kétségtelen tény, hogy minden erőnkkel azon vagyunk, hogy egy legalább annyira sikeres fesztivál-brand legyen, mint amivé a Sziget lett. A valóban kifejezetten erős zenei felhozatal azonban évről-évre egyre többe kerül minden fesztiválunkon, így a VOLT-on is. Ezt „kitermelni” a korlátozott kapacitás mellett egyre komolyabb kihívást jelent. Ha abban az értelemben kérdezed, hogy a felhozatal meglátszott-e a számokon, akkor igen, lényegesen nagyobb költséggel jár egy ilyen line-up, mint pár évvel ezelőtt. A fesztivál eredményessége viszont éppen ezért sajnos elmaradt a várakozásainktól.
– Megéri Sopronban ennél is még erősebb line up-ot felvonultatni?
– A VOLT közönsége mára kifejezetten elvárja tőlünk ezt a nemzetközi sztárdömpinget, ez nem annak a kérdése, hogy Sopronban van-e a fesztivál vagy máshol. Maga a márka, a VOLT név mára egy magas színvonalat determinál. Mivel megítélésünk szerint a VOLT az egyik legszerethetőbb fesztivál Magyarországon, és mivel számunkra a közönség óhaja parancs, igyekszünk ezeknek a magas elvárásoknak megfelelni. Az egy nehezebb kérdés, hogy hogyan lehet még továbblépni innen. Biztos, hogy ugyanez a közönség nem akceptál a jelenleginél lényegesen magasabb jegyárakat, tehát hazai árakon kell nemzetközi színvonalat kreálni, ami – valljuk be – nem egyszerű…
– Az eddigi két nagy esemény pozitív szaldós lett?
– Ezt ilyenkor még nem szívesen publikáljuk, mert az egész éves működési költségeink – egy 60 fős cégről beszélünk komoly infrastrukturális háttérrel – nem oszthatók így fel a fesztiválok között. A Sziget után pár hónappal már okosabbak és beszédesebbek leszünk.
– Mit vársz a Szigettől, amelyről meg néhányan azt mondják, hogy már kezd olyan lenni mint a Sound?
– Sajnos az idei line-up összeállításakor nem voltunk szerencsések. Nem a kívánságlistánk teteje teljesült, de azért így is minden nap komoly világsztárok lesznek a Nagyszínpadon. A Sziget azonban sokkal több, mint az adott napi főfellépő. Ez egy összművészeti fesztivál, ahol még a kisebb helyszíneken is a műfaj legjobbjai jelennek meg. Aki csak és kizárólag egy fellépőért jön a Szigetre, az persze mindig a saját kedvencét fogja hiányolni, vagy épp örülni neki, ha ő lép fel, de aki a Sziget élmény miatt vesz jegyet, az idén sem fog csalódni, sőt…
– Milyen látogatószámot hozhat az idei esemény?
– Azt látjuk, hogy a tavalyi kimagasló látogatószámot nem valószínű, hogy el fogjuk érni, de léptékében a Sziget idén is megmarad Európa egyik legnagyobb fesztiváljának, efelől nincs kétségünk.
– A tavalyi látogatószámban elért csúcsokat rekord árbevétel is követte. 13 milliárd forintos bevétellel zártatok, több mint 500 milliós nettó profit mellett. Túl lehet ezt szárnyalni az idén?
– Nem várunk rekordot, nem is ez volt a terv – maximum az álmunk. Reméljük, hogy egy jó évet fogunk zárni, de korai lenne még ennek a mértékét becsülni.
– És mit vár az új tulajdonos? Kötelező hozni a tavalyi eredményt?
– Egy új tulajdonos mindig növekedést vár, de a mi esetünkben nem azonnal. Itt egy többéves folyamat kezdődik el idén, aminek természetesen az a célja, hogy mind árbevételben, mind eredményben erősödjünk, de azt ők is tudják, hogy ezt az „old business”-ből nehéz lesz megvalósítani úgy, hogy 2016-ban szinte minden fesztiválunk már majdnem telt házzal futott. Annak ellenére, hogy pénzügyi befektetők, tudatában vannak ennek a piacnak a sajátosságaival, a hullámzásokkal, nincs rajtunk ilyen jellegű nyomás.
– Mekkora ellensége lehet a rossz időjárás a fesztiváloknak?
– Az időjárás fontos tényező egy fesztiválon, elsősorban a látogatóink közérzetére hat, ami különösen fontos abból a szempontból is, hogy milyen élménnyel távoznak a fesztiválról. Egy-egy zivatar nem változtat ezen, ha többnyire jó idő van, a gond a hosszú, akár többnapos eső lehet, reméljük erre nem kerül sor. Nem látunk ennyire előre, szerintem senki, és nem is szívesen tippelgetünk, úgyhogy maradjunk abban, hogy szerintünk jó idő lesz.
– Gondolom, ha olyan nagy sztár jön, mint Pink, akkor az eső sem számít, vagy azért igen?
– Ahogy fent is mondtam, az élmény számít. Egy eső miatt nem marad el show, csak ha extrémek az időjárási körülmények. Reméljük ilyen nem lesz.
– Tényleg, ki az idei legmacerásabb fellépő?
– Egyelőre csak a szokásos „macerák” vannak, illetve Pink esetében van egy igen bonyolult show-elem, amit nagyon szeretnénk mi is megvalósítani, de elég összetett feladat. Sajnos nem mehetek bele a részletekbe, aki eljön látni fogja, és azt is, hogy nem egyszerű egy ilyet összehozni…
– Téged melyik koncert érdekel legjobban az idén a Szigeten? Mi az amit semmi pénzért sem hagynál ki?
– Nem szoktam ezt hirdetni, de nagyon szeretem a német hip-hop-ot, úgyhogy nekem a Materia fellépése az OTP Bank Színpadon (A38 sátor) mindenképp fontos esemény lesz.
– Borzasztó távok vannak a Szigeten. Nézed a lépésszámlálóval, hogy mennyi kilométert tolsz le egy nap?
– A robogó a legfenszibb jármű, amit használok, de azzal is csak kora délutánig lehet közlekedni a Szigeten. Nem számolom a lépéseket, talán jobb is…
– A kollégáid szemeit látva azért fárasztó dolog a fesztiválokon helyt állni. Te tudsz ilyenkor aludni, vagy 24/7-ben nyomod?
– Tudok aludni, mert a fesztiválon van egy kis faházam, amiben azt a napi átlag 3-4 órát relatív nyugodtan lehet alvással tölteni.